رییس انجمن منتقدان سینما:

تکنیک درستی در «کاغذ پاره‌ها» اجرا شده است

- 2 دقیقه مطالعه

رییس انجمن منتقدان معتقدست مستند-انیمیشن «کاغذ پاره ها» به خوبی مخاطب را با خود همراه می کند.

به گزارش فیلم نت نیوز، جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان درباره مستند-انیمیشن «کاغذ پاره ها» گفت: نگاه و ذهن خلاق و جستجوگر کارگردان و سازنده اثر از بیان یک واقعیت صرف فراتر رفته و ارزش هنری و سینمایی پیدا کرده است. مستند یعنی خود حقیقت و عین واقعیت و هنرمندان این عرصه باید در جامعه خوب ببینند، با دقت گوش کنند، هوشمندانه بیان کنند و به تصویر بکشند و این اتفاق در «کاغذپاره‌ها» به درستی افتاده است. شاید بتوانم بگویم برای اولین بار است که تکنیکی که در «کاغذپاره‌ها» به کار برده شده در شکل و شمایلی درست و حساب شده به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: استفاده از صداهای اصلی سوژه‌ها به شدت روی فیلم نشسته است و قطعا تاثیرش را روی مخاطب می‌گذارد. صداگذاری و موسیقی دو عنصر اصلی در مستند-انیمیشن‌ است که در «کاغذپاره‌ها» به درستی از آن برای تاثیرگذاری بیشتر بهره برده است.

این منتقد با بیان اینکه در «کاغذپاره‌ها» اگر چه فضای فیلم به دلیل نوع سوژه سرد و بی‌روح است اما آسیب‌شناسی که در این اثر اتفاق افتاده است، می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند، گفت: البته در یک یا دو پلان از این مستند-انیمیشن از رنگ استفاده شده است، یکی پلان نشان دادن بیلبورد در خیابان و ابتدای فیلم و دیگری در پلانی که زن در اتاق کنار پله نشسته و قصه زندگی‌اش را روایت می کند و تابلوی منظره پشت سرش رنگ و لعاب دارد، گویا همه رنگ و لعاب‌ها در قاب‌های مصنوعی رنگ و معنی و سرزندگی دارد و ما به ازای بیرونی ندارد.

گودرزی با اشاره به تلخ‌ترین جمله فیلم عنوان کرد: آرزوی صریح یکی از زنان کارتن خواب فیلم مرگ است به گونه‌ای که روح هر انسان دردمند و دغدغه مند را دچار تالم می‌کند.

به گفته وی، استفاده از دور ریزها در «کاغذپاره‌ها» برای طراحی لباس‌ها و فضاها هوشمندانه بوده است همچنین تنوع لوکیشن برای روایت زندگی هر شخصیت جذاب است و باعث می‌شود فیلم از یک نواختی دربیاید.

این منتقد در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حمایت از سینما و فیلمسازان مستقل به ویژه در عرصه سینمای مستند باید به درست ترین شکل ممکن رقم بخورد تا شاهد آثاری متفاوت و ارزشمندی چون «کاغذپاره‌ها» باشیم.

فیلم در بخش «سینمای دیگر» فیلم نت قابل تماشا است.

برچسب‌ها: بهزاد نعلبندی،تیتر یک،جعفر گودرزی،سینمای دیگر،کاغذ پاره ها
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها