در انتهای شب: فرار از دام سانتی مانتالیسم

- 2 دقیقه مطالعه
سریال «در انتهای شب»، با ارائه شخصیت‌های ملموس، اختلافات باورپذیر و همدلی‌برانگیز و دیالوگ‌های دقیق، از تجربه‌های زیسته پیچیده و انسانی بهره گرفت تا کاراکترهای ماندگار و روایتی تاثیرگذار خلق کند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، «در انتهای شب» به ما یک زوج و پسربچه ملموس و واقعی می‌دهد، یک اختلاف درست و باورپذیر و همدلی برانگیز می‌دهد؛ زوجی که از ابعاد مختلف، مخاطبانشان را دچار سمپاتی و لحظات صریح و بی‌پرده و جسورانه‌ای می‌کردند. حوادث و ماجراها طوری طراحی شده بود که از دل یک تجربه زیسته عظیمی می‌آمد یا بهتر است بگوییم از دل درک درست از تجارب زیسته سخت و در عین حال لذتناکی می آمد.

یکی از نکات و اتفاقات خوب سریال، دیالوگ نویسی آن بود؛ همه گفتگوهای زوج داستان ما و پسر بچه آنها گرفته تا زن همسایه، همسر سابق زن همسایه، پدر و عمه ماهی هر کدام باتوجه به خصوصیات و ویژگی‌های طبقاتی و جامعه‌شناختی و اجتماعی شده خودشان طراحی شده بودند.

همچنین در انتهای شب خرده ایده‌های درخشانی در بافت خودش داشت که باعث قوام یافتن ایده کلی و تبلور کاتارسیس وارش بودند. از سوی دیگر زوج آیدا پناهنده و ارسلان امیری کاراکترهای ماندگار و متفاوتی را در دل کلیشه های رایجِ این نوع فضاها برای ما به یادگار گذاشتند. از آشناترین کاراکترها و ماندگارترینِ آنها، پدرِ متفاوتِ ماهی بود؛ حامی و در عین حال سخت و در اوج سختی، مهربان و همراه با جزئیات آشنایی زدایانه با بازی فراموش نشدنی داوودنژاد که این نقش تیپیکال را تبدیل به یک کاراکتر خوش جزئیاتِ به یاد ماندنی کرد. یا کاراکتر زن همسایه که نقش ویژه‌ای در جلا دادن به روایت خوش فرآیند داستان ایفا کرد؛ بله بازی ماندگار بازیگر کاراکتر ثریا و سکانس دوئل درونی ثریا با ماهی از یادرفتنی نیست.

یکی دیگر از نکات مثبت «در انتهای شب» طراحی های درخشانش برای فرار از دام سانتی مانتالیسم بود. در این سریال اگر مویی بر تن ما سیخ شد، اگر بغضی در گلوی ما گیر کرد و اگر چشمان ما پرآب شد اما به فروریختن قطره ها نرسید، به درستی از دل روند مینی مالیسم عمیقی در آمده بود که در تحریک احساسات مخاطبانش وجود داشت.

در یادداشت قبلی ام نوشته بودم آیا عشق بعد از جدایی امتداد می یابد؟! که جوابِ چندوجهی و براساس تجربه زیسته ای دارد. به نظرم این جواب برای زوج های مختلف و با نوع آشنایی ها و جدایی های مختلف، مسلما جواب ساده و قطعی ای نیست. برای زوج این سریال هم تناقض وجودی ای که همه آدم ها باکیفیت های متفاوت آگاهانه و ناآگاهانه تجربه اش کردند، وجود دارد: در اوج خواستن، نخواستن و در اوج دوست نداشتن، دوست داشتن و اصلا این نوع رابطه ها را همین الاکلنگ‌های احساسی و منطقی ما پرچالش و زیبا می کند.

رضا کوه‌پور فیلمساز

در انتهای شب را در فیلم نت تماشا کنید

برچسب‌ها: در انتهای شب
نظرات

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • بسیار عالی و درست 👌🙌

    پاسخ
  • راضیه زمردیان
    ۱۴۰۳/۰۵/۰۲

    با خواندن یادداشت شما ، تصمیم گرفتم مجدد از قسمت اول تا انتهای این سریال را ببینم .🙏🙏🙏

    پاسخ
  • نقدتون خیلی خوب بود در اوج دوست نداشتن .. دوست داشتن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها