به مناسبت عرضه فیلم کلاسیک رومن پولانسکی در فیلم‌نت بخوانید؛

ده نکته خواندنی در مورد «محله چینی‌ها»

- 3 دقیقه مطالعه

به مناسبت عرضه «محله چینی‌ها»، فیلم کلاسیک و تحسین‌شده رومن پولانسکی، نگاهی به ده نکته خواندنی در مورد این فیلم انداخته‌ایم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم «محله چینی‌ها» در فیلم‌نت عرضه شد. این فیلم کلاسیک به کارگردانی رومن پولانسکی ساخته شده است و محصول سال ۱۹۷۴ است. جک نیکلسون، فی داناوی و جان هیوستن بازیگران اصلی «محله چینی‌ها» هستند.

فیلم «محله چینی‌ها» داستان کارآگاهی به نام جیک است که مهارت خاصی در مورد افشای خیانت زوج‌ها دارد. او از طرف زن ثروتمندی که خود را مالوری معرفی کرده، ماموریت دارد در مورد خیانت همسرش تحقیق کند، اما به‌تدریج جیک متوجه توطئه‌ای بسیار بزرگ‌تر می‌شود.

«محله چینی‌ها» در سالی که اکثر جوایز مهم اسکار به «پدرخوانده ۲» رسید، نامزد یازده جایزه اسکار شد و تنها یک جایزه را در رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی دریافت کرد. با این وجود بسیاری از کارشناسان آن را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند.

به مناسبت عرضه «محله چینی‌ها» در فیلم‌نت نگاهی به ده نکته خواندنی در مورد این فیلم انداخته‌ایم.

  • نقش شخصیت تبهکار و مخوف «محله چینی‌ها» را جان هیوستن، کارگردان بزرگ سینمای کلاسیک، ایفا کرد. در زمان فیلمبرداری «محله چینی‌ها» جک نیکلسون به‌تازگی رابطه‌ای عاطفی را با آنجلیکا هیوستن (دختر جان هیوستن) آغاز کرده بود. همین امر منجر به این شد که نیکلسون در سکانس‌های دونفره‌اش با هیوستن کمی معذب به‌نظر برسد؛ اتفاقی که کاملا به حال‌وهوای فیلم هم می‌خورد. به‌خصوص این‌که تنها روزی که آنجلیکا هیوستن به لوکیشن فیلمبرداری «محله چینی‌ها» آمد روزی بود که سکانس گفت‌وگوی نوح کراس (جان هیوستن) و جیک گیتس (نیکلسون) فیلمبرداری شد؛ جایی که نوح در مورد رابطه احتمالی جیک با دخترش صحبت می‌کند!

 

  • اگر «محله چینی‌ها» را دیده باشید، حتما سکانس درخشانی را به یاد می‌آورید که در طول آن جک نیکلسون چند بار به فی داناوی سیلی می‌زند. بعد از چند برداشت ناموفق، داناوی از نیکلسون خواست که واقعا به او سیلی بزند و نیکلسون هم این کار را انجام داد اما پس از پایان فیلمبرداری دچار حس عذاب وجدان شد. هر چند در نهایت آن برداشت آن‌قدر موفق و درخشان از کار درآمد که در نسخه نهایی فیلم قرار گرفت.

 

  • رومن پولانسکی به این اشاره کرد که برای پایبند ماندن به سنت‌های ادبی ریموند چندلر (نویسنده بزرگ رمان‌های جنایی در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰) تصمیم گرفت «محله چینی‌ها» را (به‌سبک آثار چندلر) از زاویه دید شخصیت اصلی فیلمبرداری کند. در واقع جک نیکلسون در تمام سکانس‌های فیلم حضور دارد.

 

  • به رابرت تاون (فیلمنامه‌نویس «محله چینی‌ها») پیشنهاد شده بود تا در ازای دریافت ۱۲۵ هزار دلار فیلمنامه «گتسبی بزرگ» را بر اساس رمانی مشهور اسکات فیتزجرالد بنویسد. تاون که احساس می‌کرد نمی‌تواند کاری به خوبی خود فیتزجرالد ارائه دهد، ترجیح داد با دریافت تنها ۲۵ هزار دلار داستان «محله چینی‌ها» را بنویسد. فیلمنامه «گتسبی بزرگ» را فرانسیس فورد کاپولا نوشت و البته تاون هم پاداش جاه‌طلبی‌اش را با کسب جایزه اسکار برای نگارش فیلمنامه «محله چینی‌ها» دریافت کرد.

 

  • رومن پولانسکی در طول ساخت فیلم تقریبا با همه درگیر شد! از یک‌طرف او با رابرت تاون بحث‌هایی جدی در مورد بازنویسی فیلمنامه داشت. از سوی دیگر درگیری او با نیکلسون به جایی رسید که یک بار پولانسکی تلویزیون پرتابل نیکلسون را شکست. اما ماجرا محدود به این دو مورد نیست. پولانسکی در طول فیلم بارها با فی داناوی درگیر شد.

 

  • نقش اولین مالری ابتدا برای الی مک‌گراو درنظر گرفته شده بود که در آن زمان همسر رابرت ایوانز (تهیه‌کننده «محله چینی‌ها») بود. اما وقتی مک‌گراو ترجیح داد که از ایوانز جدا شده و با استیو مک‌کوئین ازدواج کند، فرصت بازی در این فیلم را از دست داد.

 

  • عبارت «بی‌خیال جیک؛ این‌جا محله چینی‌ها است» که در این فیلم استفاده می‌شود، در فهرست صد دیالوگ برتر تاریخ سینما به انتخاب انستیتو فیلم آمریکا (AFI) رتبه هفتادوچهارم را به خود اختصاص داد.

 

  • رابرت ایوانز که تهیه «محله چینی‌ها» را بر عهده داشت، رومن پولانسکی را به این دلیل برای ساخت این فیلم انتخاب کرد که به‌دنبال نگاهی تیره‌وتار و کلبی‌مسلک به زندگی در آمریکا بود و احساس می‌کرد این اتفاق زمانی می‌افتد که آمریکا از چشم یک فیلمساز اروپایی حاضر در آمریکا به تصویر کشیده شود.

 

  • توسط هفته‌نامه انترتینمنت به‌عنوان چهارمین فیلم بزرگ تاریخ سینما انتخاب شد.

 

  • در سال ۲۰۰۸ و در فهرست ده فیلم برتر رازآلود تاریخ سینما به انتخاب انستیتو فیلم آمریکا، «محله چینی‌ها» در رتبه دوم قرار گرفت.

 

فیلم «محله چینی‌ها» را می‌توانید با مراجعه به این آدرس و با زیرنویس فارسی یا انگلیسی در فیلم‌نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر،برگزیده،جان هیوستن،جک نیکلسون،رومن پولانسکی،سینمای کلاسیک،فی داناوی،فیلم نت،محله چینی ها
نظرات

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • آیا دنیای سینما کارگردانانی و فیلم نامه نویسانی و هنرپیشگانی همچون سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۰ بخود خواهد دید؟ من که میکنم هرگز . البته متاسفانه

    پاسخ
  • لطفا دیدگاهتان را در مورد اشخاصی که وقت برای ساخته شما می‌گذارند عوض نمایید .با کمال تاسف

    پاسخ
  • چرا وقتی حرفی‌ برای گفتن ندارید واز کار انجام نداده در شیفت کاریتان خسته به نظر می‌رسید. جواب داده هاتون همش تکراری می‌شود؟خواهشن درخواست یک مرخصی بدون حقوق بفرمایید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها