معرفی کتاب سینمایی

رو در رو با اصغر فرهادی

- 2 دقیقه مطالعه

در شماره امروز «معرفی کتاب سنمایی» قصد داریم به معرفی و مرور کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» تالیف اسماعیل میهن دوست بپردازیم.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، بی‌تردید یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایران به ویژه در دو دهه اخیر اصغر فرهادی است. او تا کنون با دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» موفق به دریافت دو مجسمه اسکار شده است و تا این لحظه تنها کارگردان تاریخ سینمای ایران است که به این افتخار نائل شده است. آثار او همواره از دید مردم عادی، جشنواره‌های معتبر سینمایی و منتقدان داخلی و بین المللی ستایش شده است و همواره از او به عنوان پدیده سینمای ایران در سال‌های اخیر یاد شده است که بیانی تازه در روایت سینمای واقع گرای ایران را با خود یدک میکشد.

اسماعیل میهن دوست کارگردان و روزنامه نگار شناخته شده اواخر سال ۱۳۹۴ و با همکاری نشر چترنگ کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» را منتشر کرد که شامل گفتگو درباره فیلم‌های «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» است. که شامل گفتگوی مفصل و جز به جز در مورد فیلمنامه و نحوه کارگردانی تک تک این آثار است و فرهادی برای نخستین مرتبه نکات تازه ای را در مورد این آثار بیان می‌کند. این کتاب همچنین بخش مختصری را به دوران پیش از ورود فرهادی به سینما که شامل دوران ساخت فیلم کوتاه و اجراهای تئاتری است، اختصاص داده است.

کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» به نویسندگی اسماعیل میهن دوست، به همت نشر چترنگ، در ۴۹۶ صفحه و در قیمت صد هزار تومان منتشر شده است. شایان ذکر است گفتگو درباره دو فیلم «همه می دانند» و «قهرمان» در این کتاب موجود نیست و به به چاپ‌های آتی موکول شده است.

مطالعه این کتاب را به علاقمندان فیلمنامه نویسی و کارگردانی و مخاطبان پیگیر سینمای اصغر فرهادی توصیه می‌‌کنیم.

 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

اساسا وقتی می‌گوییم زبان فیلم، یعنی یک معیاری وجود دارد. از نظر من زبان فیلم، فاصله اثر شما با واقعیت است. هر چقدر این فاصله کم و یا زیاد شود، زبان فیلم هم عوض می‌شود. در فیلم «جدایی نادر از سیمین» چه بصری و چه روایی قرار بود با واقعیت، فاصله نزدیکی داشته باشیم. به همین دلیل دکوپاژ صحنه‌ها تابع این واقع نمایی بود. یعنی به نظر می‌آید دکوپاژی است که تلاش می‌کند همه چیز را به سمت واقعی بودن ببرد؛ در نتیحه اندازه نماها غالبا متوسط است یا میزانسن و پلان سکانس‌های پیچیده‌ای وجود ندارد.

 

برچسب‌ها: اصغر فرهادی،برگزیده،جدایی نادر از سیمین،درباره الی،رقص در غبار،رو در رو با اصغر فرهادی،شهر زیبا،فروشنده،قهرمان،کنعان،مانی حقیقی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها