همهچیز درباره آخرین فیلم جیمز گان
«سوپرمن»؛ ضعیف و زمینی یا قدرتمند و کهکشانی؟
به گزارش فیلمنتنیوز، شخصیت سوپرمن نمادینترین و شاید تاثیرگذارترین ابرقهرمان تاریخ و نقطه آغازین مفهوم ابرقهرمانی در فرهنگ عامه است. این شخصیت که در سال ۱۹۳۸ توسط نویسنده جری سیگل و طراح جو شوستر خلق و برای اولین بار در «اکشن کمیکس» (Action Comics) به تصویر کشیده شد، علاوه بر استقبال بسیار مخاطب، به الگویی برای نسلهای بعدی شخصیتهای کمیکبوکی تبدیل شد.
سوپرمن بیگانه است که از سیاره رو به زوال به زمین فرستاده میشود و توسط والدینی مهربان و خاکی در مزرعه کانزاس بزرگ میشود. کلارک کنت (نام زمینی او) نماد انسانیت و خیرخواهی است که از قدرتهای خارق العاده خود به نفع بشریت استفاده میکند. فلسفه سوپرمن که بر پایه حقیقت و عدالت استوار است، در طول دههها تکامل یافته اما همیشه هدف اصلی او محافظت از بی گناهان بوده است.
سوپرمن خیلی زود از صفحات کمیک بوک فراتر رفت و به رسانههای دیگر رسید. نمایشهای رادیویی، کارتونهای اولیه و سریالهای تلویزیونی متعدد، سوپرمن را به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ عامه تبدیل کردند و چندی بعد پرده نقره سینما، سوپرمن را به جهانیان معرفی کرد. پس از چند اپیزود در دهه ۴۰ میلادی، فیلم «سوپرمن» (۱۹۷۸) به کارگردانی ریچارد دانر و بازی کریستوفر ریو فقید در نقش کلارک کنت/سوپرمن، این شخصیت را به جایگاه شایستهاش در جریان اصلی سینما رساند. این فیلم نه فقط یک شاهکار در ژانر ابرقهرمانی محسوب میشود بلکه یک دستاورد فنی بی نظیر در زمان خودش بود. ریو با ترکیبی از صداقت، قدرت و کاریزما، به مدت چند دهه به نماد سوپرمن تبدیل شد. این فیلم و دنباله آن «سوپرمن ۲» (۱۹۸۰)، استانداردهای طلایی را برای اقتباسهای ابرقهرمانی تعریف کردند.
پس از دوران باشکوه ریو، تلاشهای متعددی برای اوج دوباره سوپرمن صورت گرفت اما اغلب با چالشهایی روبرو شدند. «بازگشت سوپرمن» (Superman Returns) (۲۰۰۶) به کارگردانی برایان سینگر، تلاشی برای ادای احترام به فیلمهای دانر بود، اما با وجود جلوههای بصری خیرهکننده و عملکرد خوب براندون روث، نتوانست همان تاثیر عمیق را بگذارد. زک اسنایدر با «مرد پولادین» (Man of Steel) (۲۰۱۳) رویکردی کاملا جدید در پیش گرفت. این فیلم با بازی هنری کویل در نقش سوپرمن، لحنی تاریکتر، واقعگرایانهتر و اکشنمحورتر داشت و به عنوان نقطه آغازین دنیای سینمایی دی سی (DCEU) شناخته شد. کویل در چند فیلم دیگر از جمله «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) (۲۰۱۶) و نسخههای مختلف «لیگ عدالت» در نقش سوپرمن ظاهر شد.
اکنون با تغییرات مدیریتی در استودیو دی سی و روی کار آمدن جیمز گان و پیتر سفران به عنوان مدیران جدید، فصلی کاملا تازه برای سوپرمن و جهان سینمایی دی سی آغاز شده و فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵) قرار است اولین گام در این دنیای جدید و آغاز مجدد شخصیت سوپرمن بر پرده سینما باشد.
«سوپرمن» (۲۰۲۵): پرواز دوباره
فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵)، که ابتدا با عنوان «سوپرمن: میراث» (Superman: Legacy) شناخته میشد، نه فقط در برنامه ریزی جدید جیمز گان و پیتر سفران، اولین فیلم بزرگ برای دنیای سینمایی دی سی است بلکه قرار است لحن و مسیر تازهای را برای این فرانچایز تعیین کند. این فیلم قرار نیست یک داستان اولیه جدید باشد بلکه بر سالهای ابتدایی سوپرمن به عنوان یک ابرقهرمان تمرکز خواهد کرد و او را در حال یادگیری رفتار زمینی و چگونگی تطبیق ریشههای بیگانه خودش با فرهنگ انسانی نشان خواهد داد.
کارگردان و نویسنده: جیمز گان و دیدگاه او
جیمز گان، علاوه بر مدیریت استودیو دیسی، کارگردانی و نویسندگی فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵) را نیز بر عهده گرفته است. گان که پیش از این با موفقیت چشمگیر خود در کارگردانی فیلمهای «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) برای مارول استودیو و نیز کارگردانی فیلم «جوخه انتحار ۲» (The Suicide Squad) و سریال «صلحطلب» (Peacemaker) برای دیسی شناخته شده است، شهرت قابلتوجهی در خلق داستانهای طنز و اکشن دارد. توانایی او در پرداختن به شخصیتهای کمتر شناخته شده و تبدیل آنها به چهرههای محبوب، او را به انتخابی ایدهآل برای احیای سوپرمن تبدیل میکند. گان خط فکری مشخصی برای آینده دنیای دیسی دارد و قرار گرفتن او در راس این پروژه، نشاندهنده تعهد استودیو دیسی به ارائه یک تجربه سینمایی منسجم و با کیفیت است. انتخاب گان به عنوان نویسنده و کارگردان، کنترل خلاقانه کاملی را به او میدهد تا یک داستان ریشهدار و جذاب را روایت کند. گان بارها تاکید کرده است که این فیلم بر جنبه انسانی کلارک کنت و تلاش او برای تعادل بین میراث کریپتونی و زندگی زمینیاش تمرکز خواهد داشت.

چهرههای جدید در نقشهای قدیمی
انتخاب بازیگر برای نقشهای نمادین سوپرمن و لوییس لین، همواره موضوعی حساس بوده است. جیمز گان برای این فیلم بازیگران جدیدی را برای این نقشهای محوری انتخاب کرده است:
دیوید کورنسوت (David Corenswet) در نقش سوپرمن: کورنسوت که پیش از این در سریالهای تحسینشدهای مانند «هالیوود» (Hollywood) و «این شهر مال ماست» (We Own This City) به ایفای نقش پرداخته، ظاهر کلاسیک و کاریزماتیکی دارد. شباهت کورنسوت به کاراکتر سوپرمن در نسخه کمیکبوکی و تواناییاش در بهتصویرکشیدن جنبه انسانی و خجالتی کلارک کنت از یک سو و قدرت و صلابت سوپرمن از سوی دیگر، باعث شده که انتخاب او بسیار مورد استقبال قرار گیرد. انتظار میرود که کورنسوت بتواند تعادل ظریفی بین قدرتهای کهکشانی سوپرمن و وجهه انسانی او برقرار کند و سوپرمنی را به نمایش بگذارد که در عین قدرتمندی، قابل لمس و پذیرفتنی باشد.

ریچل برازناهان (Rachel Brosnahan) در نقش لویس لین: برازناهان، برنده جایزه امی برای نقشآفرینی در سریال محبوب «خانم میزل شگفتانگیز» (The Marvelous Mrs. Maisel)، به خاطر تواناییاش در به تصویر کشیدن شخصیتهای باهوش و قوی شناخته میشود. لوییس لین در دنیای سوپرمن، نه تنها معشوقه او، بلکه روزنامهنگاری جسور، مستقل و جویای حقیقت است و اغلب او را در موقعیتهای خطرناک میبینیم. انتخاب برازناهان نویدبخش یک لوییس لین قدرتمند است که میتواند همراه واقعی سوپرمن باشد و یک کشش قوی و باورپذیر بین او و کورنسوت ایجاد کند.

نیکلاس هولت (Nicholas Hoult) در نقش لکس لوتر: هولت، بازیگر بااستعدادی که در فیلمهای متنوعی از جمله «مد مکس: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road ) و «مردان ایکس» (X-Men) را در کارنامه دارد، نقش دشمن اصلی سوپرمن، لکس لوتر را بر عهده خواهد داشت. لوتر یک شخصیت شرور پیچیده است که با هوش خارقالعاده و ثروت بیحدوحساب خود، سوپرمن را یک تهدید برای بشریت میداند و اعتقاد دارد که قدرتهای ماورایی او باید کنترل یا نابود شود. انتظار میرود هولت یک نسخه کاریزماتیک، باهوش و در عین حال تهدیدآمیز از این شخصیت ارائه دهد که از نظر فکری با سوپرمن در تقابل باشد.

تریلر اول: سقوط به زمین
۵ ماه پیش با انتشار تریلر اول فیلم «سوپرمن» ۲۰۲۵، جریان سینمایی به سرعت نسبت به آن واکنش نشان داد. بسیاری از منتقدان از لحن روشن و امیدبخش تریلر استقبال کردند که نشاندهنده بازگشتی به ریشههای مثبت و قهرمانانه سوپرمن و تلاشی برای ایجاد تمایز از نسخههای تاریکتر قبلی دنیای دیسی است. این تریلر اولین نگاه جدی به دیوید کورنسوت در نقش سوپرمن، ریچل برازناهان در نقش لوییز لین و نیکلاس هولت در نقش لکس لوتر است و رابطه نزدیک کورنسوت و لوییز لین مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، حضور کریپتو سگ ابرقهرمان نیز بازخوردهای مثبتی دریافت کرده و بسیاری آن را یکی از نکات برجسته تریلر دانستهاند. تریلر علاوه بر شخصیتهای اصلی، قهرمانان دیگری را نیز معرفی میکند که این موضوع برای برخی بینندگان هیجانانگیز بود. گروهی دیگر از مخاطبها نگران شلوغی بیش از حد داستان و معرفی زودهنگام شخصیتهای جدید بودند. جلوههای بصری فیلم و طراحی لباسها نیز مورد بررسی قرار گرفت.
تریلر دوم و چند حاشیه
انتشار تریلر دوم فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵) واکنشهای گستردهای در پی داشت. این تریلر با استقبال زیادی مواجه شد و امیدها را برای رویکردی تازه به شخصیت سوپرمن افزایش داد. یکی از نکات اصلی که مورد توجه قرار گرفت، لحن و حس فیلم بود که بسیاری آن را نفسگیر توصیف کردند. با این حال برخی منتقدان معتقد بودند که تریلر بیش از حد تکراری به نظر میرسد و تفاوت چندانی با فیلمهای قبلی دی سی ندارد.
اسکرین رنت در گزارشی با عنوان «چرا سوپرمن در فیلم جدید جیمز گان این قدر ضعیف است؟» به انتقاد پرداخت و نوشت: «تریلر نشان میدهد که سوپرمن، علی رغم تلاش برای انجام کار درست، در مرکز انتقادهای شدید قرار دارد. در صحنههایی از تریلر به وضوح دیده میشود که سوپرمن تحت فشار زیادی است. یکی از جنبههای کلیدی که در تریلر به آن پرداخته میشود، موضوع ورود غیرقانونی سوپرمن به یک کشور است. این موضوع ابعاد بین المللی فعالیتهای او را نشان میدهد که ممکن است بدون هماهنگی با دولتها انجام شده باشد و منجر به بحثهایی درباره حاکمیت ملی و نقش یک ابرقهرمان فراملیتی شود. همچنین هنگامی که از او پرسیده میشود آیا با رئیس جمهور مشورت کرده است، پاسخ منفی سوپرمن تایید میکند که اقدامات او در برخی موارد مستقل از پروتکلهای دولتی است که این میتواند منبع تنش و درگیری داستانی باشد».
از سوی دیگر وب سایتهای معتبر (مانند Variety، The Hollywood Reporter و Deadline)، تریلر را به دلیل رویکرد تازه گان و تمرکز بر چالشهای شخصیتی سوپرمن تحسین کردهاند. آنها به این نکته اشاره کردهاند که این فیلم میتواند بازنگری ضروری برای شخصیت سوپرمن باشد و او را در دنیای مدرن، جایی که ابرقهرمانان زیادی وجود دارند، منحصربه فرد جلوه دهد. بازیگران جدید، به ویژه دیوید کورنسوت و ریچل برازناهان، نیز برای نمایش اولیه خود و به تصویر کشیدن شخصیتهای آشنا به شیوهای تازه مورد تمجید قرار گرفتهاند.
اصلاح اشتباه زک اسنایدر!
یکی از انتقادهایی که به زک اسنایدر در فیلم «مرد پولادین» (Man of Steel) ۲۰۱۳ وارد شد، این بود که در نمایش شخصیت جاناتان کنت اشتباهی بزرگ مرتکب شده است. فیلیپ رنگل، مقاله نویس اسکرین رنت، در مطلبی به این موضوع پرداخته و معتقد است که تریلر «سوپرمن» (۲۰۲۵)، بزرگترین اشتباه زک اسنایدر را تنها با یک جمله اصلاح کرده است.
فیلیپ رنگل نوشته است: «تصویر جاناتان کنت در «مرد پولادین» ۲۰۱۳ از ویژگیهای شخصیتی تثبیت شده او فاصله داشت. این موضوع به ویژه در دو صحنه بحث برانگیز مشهود بود: یکی زمانی که جاناتان در پاسخ به سوال کلارک درباره اینکه آیا باید اجازه میداد بچهها بمیرند تا قدرتش مخفی بماند؟ پاسخ میدهد: شاید. دیگری زمانی که او کمک کلارک را نمیپذیرد و در یک طوفان میمیرد. اما در فیلم جدید، این ویژگی شخصیتی نادرست با یک جمله اصلاح شده است: جایی که جاناتان کنت به کلارک میگوید: انتخابهای تو و اعمال تو هستند که تو را میسازند».
برخی از طرفداران نیز نسبت به این رویکرد بحث برانگیز واکنشهای متفاوتی نشان دادهاند. در شبکههای اجتماعی و فرومهای آنلاین، برخی کاربران نگرانیهایی در مورد دور شدن از تصویر سنتی سوپرمن به عنوان نماد بی چون و چرای انسان قدرتمند مطرح کردهاند. برخی دیگر نیز به دلیل عدم نمایش اکشنهای پر زرق و برق در مقایسه با تریلرهای ابرقهرمانی دیگر، کمی ناامید شدهاند. با این حال باید توجه داشت که این تنها یک تیزر اولیه بوده و هدف اصلی آن معرفی لحن و مسیر فیلم جدید است.
فیلم «سوپرمن» (۲۰۲۵) نه فقط یک رویداد سینمایی مهم برای طرفداران دی سی بلکه نشانه یک تغییر جهت اساسی برای دنیای سینمایی این استودیو است. با رهبری جیمز گان، انتخاب بازیگران جدید و مستعد و با توجه به لحن تازه و چالش برانگیزی که در تریلرهای اولیه به نمایش گذاشته شده، انتظارات برای ارائه یک داستان سوپرمن تازه، پویا و وفادار به ریشههای شخصیت و در عین حال مدرن، بسیار بالاست.
این فیلم ۱۴۰ دقیقهای که با بودجه سنگین ۳۶۴ میلیون دلار ساخته شده، پتانسیل زیادی برای بازتعریف میراث سوپرمن روی پرده سینما دارد و همه نگاهها به این پروژه دوخته شده تا ببینند آیا جیمز گان میتواند سوپرمن را دوباره به پرواز درآورد و او را به جایگاه شایستهاش در فرهنگ عامه بازگرداند یا نه. برای فهمیدن این موضوع باید تا تیرماه ۱۴۰۴ صبر کنیم.
جهانگیر شاهولد