گوشه‌های‌کم پیدای سینمای ایران

علی قربان‌زاده

- 4 دقیقه مطالعه

در شماره امروز «گوشه‌های کم پیدای سینمای ایران» نگاهی اجمالی داریم به کارنامه هنری علی قربان‌زاده، بازیگر و سوپر استار دهه هفتاد سینمای ایران که این روزها کم کار شده است.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، اواسط سال ۱۳۷۷ و با روی کار آمدن فضای اصلاحات و سینمای اصلاحات بود که تصویر جوانی حدودا ۲۵ ساله با نام علی قربان‌زاده و با فیلمی به نام «سیاوش» به روی بیلبوردهای شهر تهران نقش بست، چهره جذاب و گیرای قربان زاده در کنار حضور هدیه تهرانی در آن فیلم، «سیاوش» را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن سال و دفتر هدایت فیلم بدل کرد.

«سیاوش» معرف دو استعداد تازه در سینمای ایران بود نخست سامان مقدم به عنوان کارگردان و دوم علی قربان‌زاده به عنوان بازیگر نسل جدید سینمای ایران. پس از اکران فیلم سامان مقدم بود که سیل پیشنهادها روانه قربان‌زاده جوان می‌شود و نتیجه آن چند سال می شود فیلم «شب برهنه» ساخته سعید سهیلی، «همکلاس» ساخته سعید خورشیدیان، «بانوی کوچک» ساخته مهدی صباغ زاده، «بی تو تنهایم» ساخته قدرت الله صلح میرزایی و سریال «داستان یک شهر» ساخته اصغر فرهادی بود. که جز سریال فرهادی هیچ کدام از این آثار چه به لحاظ جذب مخاطب و چه به لحاظ هنری در حد و اندازه توانایی‌های علی قربان‌زاده جوان نبودند. اما با شروع دهه هشتاد ورق بر می‌گردد و یکی از مهمترین و جنجالی‌ترین کارگردانان برآمده از دوران اصلاحات یعنی تهمینه میلانی نقشی خوب و درخور قربان‌زاده را به او پیشنهاد می‌دهد. «واکنش پنجم» با انبوهی از ستارگان آن دوران سینما مانند نیکی کریمی، مریلا زارعی، شهاب حسینی و جمشید هاشم‌پور مقابل دوربین رفت و علی قربان‌زاده به خوبی توانست از پس این نقش بر بیاید و در میان سیلی از ستارگان سینمای ایران خوش بدرخشد. در همان دوران است که دو سریال مهم «شبی از شب‌ها» و «مدار صفردرجه» را هم در تلویزیون بازی می کند، سریالهای که با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه می‌شود و نقش‌ آفرینی علی قربان‌زاده در خاطرات جمعی ایرانیان باقی می‌ماند.

قربان‌زاده از آن دست بازیگرانی است که به راحتی می‌توان نقطه عطف بدبیاری او را رصد و تشخیص داد، در نوروز سال ۱۳۸۶ دوست و همکار قدیمی او سامان مقدم در پنجمین همکاری مداوم با دفتر هدایت فیلم، پروژه جاه طلبانه «صد سال به این سال‌ها» را با نام اولیه «مادام» را مقابل دوربین می برد و جمعی کهکشانی از بازیگران تراز اول سینمای ایران را دور هم جمع می‌کنند، علی قربان‌زاده در این فیلم نقش پسر فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان را ایفا می کند و نقشی تعیین کننده در درام داستان دارد. اما توقیف «صدسال به این سال‌ها» و گره کور اکران آن بخت دیده شدن را از علی قربان‌زاده می‌گیرد، حدود چهار سال بعد سامان مقدم و علی قربان‌زاده مجددا همکاری می‌کنند و نتیجه این همکاری پروژه «یک عاشقانه ساده» است که در ابتدا قرار بود یک فیلم کمدی بفروش باشد اما با تغییر داستان و جدی شدن لحن روایی آن شاکله داستان اولیه از هم می پاشد و شکست خورده ترین فیلم کارنامه سامان مقدم در گیشه و نزد منتقدین رقم می‌حورد.

پس از اکران «یک عاشقانه ساده» بود که هم علی قربان‌زاده و هم سامان مقدم برای مدتی از سینما فاصله می‌گیرند و دوباره در سال ۱۳۹۱ با سریال پربازیگر «قلب یخی ۳» به عرصه تصویر باز می گردند اگر چه سریال «قلب یخی ۳» در چند قسمت ابتدایی بسیار خوش درخشید اما به مرور و با توزیع بسیار بد دی وی دی‌های این سریال همه رویاها بر باد رفت و اساسا مشخص نشد که این سریال در چه زمانی و چگونه به اتمام رسید! سال ۱۳۹۴ با روی کار آمدن دولت حسن روحانی سامان مقدم دست به کار می شود و دومین فیلم کمدی کارنامه سینمای‌اش را با نام «نهنگ عنبر» تهیه و کارگردانی می‌کند و نقش یک روحانی آرام و البته کاریزماتیک را هم به علی قربان زاده می‌دهد. «نهنگ عنبر» در گیشه به شدت خوب عمل می‌کند و فروش بالایی را کسب می‌کند به نحوی که سه سال بعد قسمت دوم این فیلم سینمایی هم ساخته می‌شود و آن هم به فروش بسیار بالایی دست پیدا می کند. قربان‌زاده در این دو فیلم علاوه بر بازیگری در نقش مدیر تولید هم ظاهر می‌شود تا در عرصه تهیه و تولید هم ورود کرده باشد.آخرین حضور سینمایی علی قربان زاده بر پرده سینماها در فیلم «میلیونر میامی» ساخته مصطفی احمدی و تولید سال ۱۳۹۶ و اکران ۱۳۹۸ است. فیلمی که با وجود نقش بسیار خوبی که برای قربان‌زاده نوشته شده است و بازی متفاوت او و البته حضور بازیگرانی همچون حمید فرخ‌نژاد، طناز طباطبایی، صابر ابر، آتیلا پسیانی و افسانه بایگان اما به دلیل طنز پیشرو و متفاوتش با جریان رایج سینمای ایران نتوانست در گیشه موفق عمل کند.

حدود هشت سال از آخرین نقش‌ آفرینی علی قربان‌زاده بر پرده سینما می‌گذرد، او بازیگری با استعداد، توانا و مسلط و توامان با فیزیکی جذاب بود که سینمای ایران آنگونه که شایسته بود از او استفاده نکرد، در پایان امیدواریم هر چه زودتر شاهد حضور علی قربان‌زاده در هنرهای نمایشی این سرزمین باشیم و خاطرات خوب «سیاوش»، «مدار صفر درجه» و «واکنش پنجم» برای علاقمندان او مجددا تکرار شود.

نویسنده: پویا نبی

برچسب‌ها: برگزیده،سامان مقدم،سیاوش،فیلم‌نت،نهنگ عنبر،نون و ریخون،هدایت فیلم،هدیه تهرانی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها