پیشنهاد جذاب برای آخر هفته «غلامرضا تختی»

یک فیلم بیوگرافی استاندارد

- 2 دقیقه مطالعه

در شماره امروز نگاهی داریم به فیلم تاریخی و بیوگرافی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، یکی از نقاط مورد غفلت واقع شده سینمای ایران در بازنمایی تاریخ معاصر این سرزمین توجه به شخصیت‌ها و اسطوره هایی است که نقش تعیین کننده‌ای در رخدادهای سیاسی، فرهنگی و ورزشی ایران بازی کردند و در عین حال زندگی پر فراز و نشیب و دراماتیکی هم دارند. یکی از این اسطوره‌ها غلامرضا تختی و یا به بیان مردم کوچه و بازار آقا تختی است. جز چند مستند کم اهمیت و فیلم نیمه کاره مرحوم علی حاتمی سینمای ایران تا پیش از سال ۱۳۹۷ به سراغ این شخصیت مهم و در عین حال دراماتیک تاریخ معاصر ایران نرفته بود، شخصیتی که هنوز و بعد از قریب به پنجاه سال از مرگ وی هنوز نظریات بسیاری در مورد شخصیت او و نحوه مرگش روایت می‌شود.

سال ۱۳۹۷ زوج هنری سعید ملکان و بهرام توکلی که پیش‌تر در قامت تهیه کننده و کارگردان چند تجربه موفق و مهم را در سینمای ایران ثبت کرده بودند به سراغ زندگی غلامرضا تختی می‌روند. فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» از وجوه مختلفی اثر قابل بحث و تحلیلی است. جزو معدود آثار زندگی نامه ای سینمای ایران است که تلاش دارد با روایتی درست تمام ابعاد شخصیتی قهرمان داستان را دراماتیزه کند و نور به بخش های تاریک زندگی او بتابد و حتی ابای ندارد که در پایان حتی نظر شخصی خود را در مورد نحوه مرگ غلامرضا تختی به صریح ترین شکل ممکن بیان کند.

فیلم «غلامرضا تختی» در حیث کارگردانی و فنی هم فیلم واجد اهمیت و ممتازی است، انتخاب رنگ سیاه و سفید برای فضای بصری این فیلم سینمایی تصمیمی هوشمندانه است زیرا هر آنچه به خاطرات مردم این سرزمین در مورد شخصیت تختی مربوط می شود در حوزه عکس ها و فیلمهای است که به شیوه سیاه و سفید ثبت شده است و با استفاده از همین تمهید ساده ولی در عین حال خلاقه بخش مهمی از مسیر در جهت باور پذیری فضا و شخصیت‌های این درام سینمایی پیموده می‌شود. در اینجا باید یادی کنیم از کارگردانی تراز اول بهرام توکلی به ویژه در سکانس های مربوط به مسابقات کشتی، فیلمبرداری خوب حمید خضوعی ابیانه و طراحی صحنه درخشان کیوان مقدم که نقش چشمگیری در خلق این فضا دارند.

بازی بازیگران این فیلم نیز از یک درجه استانداردی برخوردار است و با اینکه حجم اغلب شخصیت ها در این فیلم داستان کوتاه است اما به خوبی از پس این نقش برآمده اند که جملگی آنها حضور کوتاه اما تاثیر گذار ماهور الوند، فرهاد آییش و مجتبی پیرزاده است.

اگر به فیلمهای تاریخی و بیوگرافی علاقمند هستید و مایل هستید اطلاعات تازه تری از زندگی ورزشی و خصوصی اسطوره ورزش ایران تختی پیدا کنید تماشای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» هشتمین و آخرین ساخته سینمایی بهرام توکلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای تماشای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» می توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

نویسنده: پویا نبی

برچسب‌ها: بهرام توکلی،تیتر یک،ستاره پسیانی،سعید ملکان،غلام رضا تختی،ماهور الوند
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها