گوشه‌های‌کم پیدای سینمای ایران

فردوس کاویانی

- 2 دقیقه مطالعه

از آخرین حضورش بر پرده سینما دقیقا ده سال می‌گذرد، با اینکه آخرین نقش آفرین فردوس کاویانی حضور در فیلمی از داریوش مهرجویی بود اما از بدشانسی سینمای ایران یک دهه است از نعمت حضورش بی‌بهره هستیم.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، فردوس کاویانی را بی شک باید یکی از توانمند‌ترین بازیگران حوزه تئاتر، سینما و تلوییزیون بدانیم که توانایی خارق‌العاده ای در خلق شخصیت‌های کمیک و طنز دارد با انبوهی از نقش آفرینی‌های خاطره انگیز در صحنه تئاتر و یا پرده سینما و همکاری با کارگردانان شاخص سینما و تئاتر ایران.با اینکه اولین حضور سینمایی‌اش در فیلم «شهر قصه» ساخته منوچهر انور در پیش از انقلاب بود اما عمده شهرت به آثاری باز می‌گردد که در سینمای پس از انقلاب ایفا کرد از سریال پرطرفدار «محله برو بیا» تا بازی در نقش مش مهدی در فیلم «اجاره نشین‌ها» داریوش مهرجویی که همگی نشان از توانایی و تسلط بالای فردوس کاویانی در ایفای شخصیت‌های مختلف را داشت. اما اوج نقش آفرینی و شهرت فردوس کاویانی را باید در سریال خاطره‌انگیز «همسران» ساخته بیژن بیرنگ جستجو کرد. نقشی که عطر و خاطره آن تا امروز باقی مانده است و نقش کمال به یکی از خاطرات جمعی ما ایرلنیان بدل شده است. یکی دیگر از فرازهای کارنامه فردوس کاویانی بازی در فیلم سینمایی «سگ‌کشی» ساخته بهرام بیضایی بود که نقشی مرموز و چند وجهی را ایفا کرد. فردوس کاویانی در عرصه تئاتر هم بایگر توانا و مسلطی بود او از نسل طلایی بازیگرانی است که از اواخر دهه پنجاه به تئاتر ایران وارد شدند بازیگرانی چون پرویز پورحسینی، مهدی هاشمی، احمد آقالو و آتیلا پسیانی.

الان دقیقا ده سال است هنرهای نمایشی ایران از نعمت وجود استاد فردوس کاویانی بی‌بهره است. در پایان آرزو داریم آقای فردوس کاویانی مجددا به صحنه تئاتر و پرده سینما بازگردند و خاطره خوش: «محله برو بیا»، «ساوالان»، «میکس»، «اجاره نشین‌ها»، «سگ کشی» و «همسران» را برای ما زنده کنند.

 

برچسب‌ها: برگزیده،داریوش مهرجویی،فردوس کاویانی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها