گوشه‌های‌کم پیدای سینمای ایران

فرهاد جم

- 2 دقیقه مطالعه

 

از آخرین حضورش بر پرده سینما بیش از ده سال می‌گذرد، اگر چه فرهاد جم در سال‌های اخیر در چند سریال تلویزیونی ظاهر شد اما هیچ کدام از آن‌ها نتوانست خاطره آثار خوب او را در اواسط دهه هفتاد خورشیدی زنده کند.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، آخرین بار در سال ۱۳۹۱ و با فیلم «دل بی‌قرار» ساخته قربان محمدپور بر پرده سینما ظاهر شد، فیلم با اینکه از حضور بازیگرانی چون: نازنین فرهانی، کوروش تهامی و سارا خویینی‌ها بهره می‌برد و قصه آن پیرامون زلزله رودبار رخ می‌داد اما با واکنش سرد مخاطبین جشنواره همان سال رو به رو شد و در یک اکران به شدت محدود و سرد پرونده اش برای همیشه بسته شد. این سنوشت آخرین کار سینمایی فرهاد جم بازیگری که تعدادی از آثار نمایشی محبوب دهه هفتاد خورشیدی همچون: «همسران» ساخته بیژن بیرنگ، «دزدان خانه مادر بزرگ» ساخته مهدی صباغ‌زاده و مسابقه «راز سیب» را در کارنامه هنری‌اش داشت. هنوز خاطره علی و مریم (با بازی الهام پاوه نژاد) در سریال «همسران» یکی از خاطرات جمعی متولدین دهه پنجاه و شصت است و بی تردید حضور فرهاد جم در نقش یک کارمند در طبقه متوسط اجتماعی یکی از علل ماندگاری آن نقش به حساب می‌آید.

فرهاد جم مثل برخی از همنسلانش به دلیل حضور مداوم در عرصه سینما نداشت و کل کارنامه سینمایی او به فقط ۶ فیلم آن هم در عرض حدود سه دهه فعالیت حرفه‌ای محدود می‌شود، فرهاد جم با اینکه سینما را با یکی از مهمترین آثار تاریخ سینمای ایران یعنی «پری» ساخته داریوش مهرجویی آغاز کرد و حجم نقش او در این فیلم سینمایی از بازیگران به نامی مانند پارسا پیروزفر و علی مصفا بیشتر بود اما این موفقیت هرگز امتداد پیدا نکرد و در آثار کارگردانانی چون جهانگیر جهانگیری و قربان محمدپور رضایت داد.

سریال ساخته بیژن بیرنگ است

او دانش‌آموخته دانشکده هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و حتی در سابق هنری خود نگارش یک مجموعه داستان کوتاه با نام «مرد همه چیز دان» دیده می شود اما سینما و تلویزیون ایران آنچنان که باید قدر دانش، استعداد و تسلط او را ندانست.

فرهاد جم در سال ۱۳۸۱ در مجموعه تلویزیونی «خوش رکاب» به کارگردانی علی شاه حاتمی ایفای نقش کرد، مجموعه تلویزیونی که در نوروز همان سال و از شبکه یک سیما پخش می‌شد، محبوبیت آن سریال و نقش سمپاتیکی که فرهاد جم در آن مجموعه تلویزیونی ایفا کرد خیلی ها از جمله نگارنده را به این پیش بینی واداشت که این سریال می‌تواند تولدی دوباره برای فرهاد جم قلمداد شود اما در کمال شگفتی و تاسف این اتفاق رخ نداد و همان مسیر غلط و نادیدن این بازیگر توانا ادامه پیدا کرد. آخرین حضور به یادماندنی و قابل تحلیل فرهاد جم به دو سریال «ستایش ۳» ساخته سعید سلطانی و «ماه و پلنگ» ساخته احمد امینی هر دو محصول شبکه سوم سیما در اواخر دهه نود باز می‌گردد.

در پایان آرزو داریم آقای فرهاد جم عزیز که کسی در توانایی ها و قابلیت‌های او در عرصه بازیگری تردید ندارد دوباره به عرصه سینما و تلویزیون ایران بازگردند و مخاطبین خود را از این بازگشت خوشحال کنند.

نویسنده: پویا نبی

برچسب‌ها: برگزیده،پویا نبی،داریوش مهرجویی،سریال همسران،فرهاد جم
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها