آخر هفته در فیلم‌نت چه ببینیم؟ - 6

فوتبال، طمع و پدرانگی

- 5 دقیقه مطالعه

در ششمین پیشنهاد فیلم هفتگی فیلم‌نت نیوز، مثل همیشه محصولات متنوعی را برای تماشا در این آخر هفته به شما پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، یکی از اهداف همیشگی فیلم‌نت انتشار محصولاتی متنوع در ژانرهای مختلف و از کشورهای متفاوت است. در هفته‌های اخیر نیز فیلم‌های سینمایی، انیمیشن‌ها، سریال‌ها و آثار کوتاه مختلفی توسط فیلم‌نت در دسترس علاقه‌مندان به محصولات روز و کلاسیک سینما و تلویزیون ایران و جهان قرار گرفته‌اند. در پیشنهادهای این هفته هم سعی کرده‌ایم گوشه‌ای از این تنوع را بازتاب دهیم. با ششمین پیشنهاد فیلم هفتگی فیلم‌نت نیوز همراه باشید.

 

فیلم ایرانی:

«خیلی دور خیلی نزدیک» (رضا میرکریمی)

در دو، سه دهه اخیر، جریانی از فیلم‌هایی راه افتاد که عموما با عنوان «معناگرا» مورد اشاره قرار گرفتند. این فیلم‌ها با فرار از محیط‌های مدرن و شهری، سعی می‌کردند مضامینی اخلاقی را مورد بررسی قرار دهند اما معمولا به فیلم‌هایی کسالت‌بار و حتی آزاردهنده تبدیل می‌شدند. «خیلی دور خیلی نزدیک» (۱۳۸۳) کلاس درسی است که نشان می‌دهد چطور می‌توان با الگوهای تکراری کار کرد و به فیلمی تازه و باطراوت رسید. رضا میرکریمی برخلاف اکثر فیلمسازانی که در دهه هشتاد رو به ساختن فیلم‌های عرقانی آوردند، حال‌وهوای معنوی را نه به‌شکلی گل‌درشت از فضاهای خاص و فاقد هر گونه عنصر مدرن، بلکه دقیقا از دل فضای شهری و با آدم‌هایی ظاهرا معمولی بیرون می‌کشد و همین به یکی از اصلی‌ترین برگ‌های برنده فیلم تبدیل شده است.

«خیلی دور خیلی نزدیک» چهارمین فیلم سینمایی میرکریمی بود و داستان یک جراح مغز و اعصاب روایت می‌کرد که متوجه بیماری بدخیم پسرش می‌شود. او که نه به خدا اعتقادی دارد و نه رابطه خوبی با پسرش دارد، سفری را برای یافتن فرزندش آغاز می‌کند. مسعود رایگان، الهام حمیدی و افشین هاشمی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«خیلی دور خیلی نزدیک» در بیست‌وسومین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و شش سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم را کسب کرد.

فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» پر از جزییاتی است که تماشای چهارمین اثر سینمایی میرکریمی را برای مرتبه‌های بعدی هم به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. این فیلم تحسین‌شده رضا میرکریمی را می‌توانید این‌جا مشاهده کنید.

 

 

فیلم خارجی هفته:

انیمیشن «پدر و دختر» (مایکل دودوک دی ویت)

این‌بار در بخش فیلم خارجی هفته می‌خواهیم یک انیمیشن تحسین‌شده کوتاه را به شما معرفی کنیم. «پدر و دختر» انیمیشنی است که در سال ۲۰۰۰ توسط مایکل دودوک دی ویت ساخته شده و محصول هلند، انگلستان و بلژیک است. این انیمیشن داستان پدری است که سوار بر قایقی از دخترش خداحافظی می‌‌کند. زمان می‌گذرد و پدر باز نمی‌گردد. دخترک بعد از گذشت چندین سال و با وجود تشکیل خانواده، همچنان منتظر بازگشت پدرش است.

این انیمیشن احساساتی که تنها ۸ دقیقه زمان دارد، با تحسین همه‌جانبه‌ای روبه‌رو شد. دریافت جوایز اسکار و بفتا در رشته بهترین انیمیشن کوتاه، جایزه بزرگ داوران و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره انیمیشن انسی و جایزه ویژه جشنواره انیمیشن زاگرب، تنها بخشی از دستاوردهای «پدر و دختر» محسوب می‌شوند.

انیمیشن کوتاه و دیدنی «پدر و دختر» را می‌توانید در این آدرس تماشا کنید.

 

 

فیلم کلاسیک هفته:

«گنج‌های سیرامادره» (جان هیوستون)

فیلم کلاسیک و تحسین‌شده جان هیوستون ۷۵ ساله شد. «گنج‌های سیرامادره» محصول آمریکا و مکزیک است و در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است. این وسترن ماجرایی، تبعات منفی حرص و طمع را بررسی کرده و به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما با این مضمون تبدیل شد. گفته می‌شود وقتی پل توماس اندرسون می‌خواست فیلم «خون به‌پا خواهد شد» (یکی از دیگر آثار مطرح سینما در مورد عوارض طمع‌کاری) را در سال ۲۰۰۷ بسازد، چند بار به تماشای «گنج‌های سیرامادره» نشسته و از این فیلم الهام گرفته است.

فیلم «گنج‎های سیرامادره»، داستان دو آمریکایی است که در مکزیک به دنبال کار می‌گردند. پس از مدتی یک معدن‌‌شناس را متقاعد می‌کنند که گنج‌های زیادی در کوهستان سیرامادره وجود دارد و فقط باید آنها را پیدا کرد. به این ترتیب هر سه نفر عازم کوهستان می‌شوند. همفری بوگارت و تیم هولت نقش آن دو آمریکایی را بازی می‌کنند و والتر هیوستون هم در نقش معدن‌شناسی بازی کرده که با این دو نفر همراه می‌شود.

«گنج‌های سیرامادره» سه جایزه اسکار در رشته‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (والتر هیوستون) و سه جایزه گلدن‌گلوب را در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد کسب کرد. از نکات حاشیه‌ای جالب «گنج‌های سیرامادره» این بود که برای اولین بار یک پدر و پسر (والتر و جان هیوستون) برای یک فیلم جایزه اسکار را دریافت کردند. «گنج‌های سیرامادره» هم‌اکنون با ۸.۲ از ۱۰، رتبه صدوچهل‌وششم بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از دید کاربران وبسایت IMDB را در اختیار دارد.

برای تماشای فیلم «گنج‌های سیرامادره» با دوبله فارسی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

 

 

سریال هفته:

«تد لاسو»

به‌تازگی اعلام شده که پخش فصل سوم سریال «تد لاسو» کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. شاید برای کسانی که این سریال محبوب آمریکایی را ندیده‌اند، نزدیک‌شدن به زمان پخش فصل سوم «تد لاسو» بهترین بهانه برای آغاز تماشای یکی از کمدی‌های پرطرفدار این سال‌ها باشد.

داستان «تد لاسو« پیرامون بازی فوتبال گذشته و ماجرای چالش‌های یک مربی آمریکایی پس از حضور در یک تیم فوتبال انگلیسی را به تصویر می‌کشد. جیسون سادیکیز، هانا وادینگام، برت گلدستین، جرمی سوئیفت و فیل دانستر از جمله بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

کمدی-درام ورزشی «تد لاسو» با امتیاز ۸.۸ از ۱۰ در رتبه هشتادم برترین مجموعه‌های تلویزیونی تاریخ به‌انتخاب کاربران وبسایت IMDB قرار دارد. یازده جایزه امی، سه جایزه از مراسم انجمن بازیگران آمریکا، دو بار جایزه بهترین برنامه تلویزیونی سال از مراسم انستیتو فیلم آمریکا (AFI) و دو جایزه گلدن‌گلوب بخشی از جوایز مهم دو فصل اول «تد لاسو» محسوب می‌شوند. در مجموع ۷۵ جایزه و ۱۵۶ نامزدی در جوایز مختلف برای دو فصل ابتدایی «تد لاسو» به ثبت رسیده است و همین جایگاه قابل‌توجه این مجموعه را نزد منتقدان و کارشناسان نشان می‌دهد.

دو فصل اول سریال «تد لاسو» را می‌توانید با دوبله اختصاصی در این آدرس تماشا کنید.

 

 

 

محصولات فیلم‌نت:

با پایان فصل دوم سریال «پوست شیر»، این هفته خبری از این سریال محبوب نبود. با این وجود، قسمت جدید بازی «پدرخوانده»، مطابق هر هفته، روز دوشنبه در فیلم‌نت منتشر شد. در قسمت نهم این بازی، شاهد اولین رقابت از گروه پنجم بودیم. در کنار کامبیز دیرباز که مثل همیشه نقش گرداننده را به‌عهده دارد، این گروه از صحرا اسدالهی، سمیرا حسن‌پور، فرزاد حسنی، امیرمهدی ژوله، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، علی صبوری، میثم درویشان‌پور، نیکی میربها، عباس غزالی و حسین سلیمانی تشکیل شده است.

سعید ابوطالب پس از تجربه‌ای که با روایت و کارگردانی «شب‌های مافیا» اندوخت، با ساخت بازی «پدرخوانده» که قرائتی خلاقانه از بازی مافیا است چند گام به جلو برداشت و توانست محصول مناسبی برای سرگرم‌کردن خانواده‌ها بسازد.

قسمت نهم «پدرخوانده» را می‌توانید این‌جا تماشا کنید.

 

شماره‌های قبلی پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز را هم می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

 

پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز – ۵:

از «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تا «مگان»

 

پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز – ۴:

از اینگمار برگمان تا آل پاچینو

پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز – ۳:

از یک ترسناک کلاسیک تا فیلم مهم میرکریمی

پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز – ۲:

از رخشان بنی‌اعتماد تا استیون اسپیلبرگ

پیشنهاد فیلم فیلم‌نت نیوز – ۱:

از «خواهران غریب» تا یک فیلم جنایی جذاب

برچسب‌ها: برگزیده،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها