فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود

- 4 دقیقه مطالعه
حسین قناعت با انتقاد از شرایط اکران فیلم‌های کودک و نوجوان در سینمای ایران تصریح کرد اکران آنلاین فرصت بهتری برای دیده شدن فیلم‌های کودک و نوجوان است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی «والدین امانتی» که این روزها در پلتفرم فیلم‌نت به صورت آنلاین اکران شده است، اظهار کرد: خوشبختانه تا امروز اکران آنلاین «والدین امانتی» تجربه خوبی بوده و بازخوردهای خوبی شاهد بودم و هر چند که در اکران سینماها، «والدین امانتی» مظلوم واقع شد در اکران آنلاین این فیلم توانست بیشتر به خانه‌ها برود و بسیاری از خانواده‌ها به همراه فرزندانشان این فیلم را چند بار دیده‌اند.

قناعت تصریح کرد: سینمای کودک به خودی خود در کشور ما وضعیت نامطلوبی دارد و اگر شما فیلمی کودک در بخش خصوصی بسازید و وابسته به هیچ نهاد و ارگانی نباشید این وضعیت به مراتب بدتر است و فیلمتان برای اکران در شرایط بسیار سخت‌تری قرار می‌گیرد و حتی اگر پس از دو یا سه سال که از ساخت فیلمتان گذشته امکان اکران برای آن فراهم شود شرایط اکران فیلم کودک با دیگر آثار اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی افزود: اکثر سالن‌های سینما در اختیار فیلم‌های مربوط به مخاطبان بزرگسال است و متأسفانه قانونی برای اکران فیلم‌های کودک در نظر گرفته شده که سانس نمایش فیلم نهایتاً تا ساعت ۱۹ خواهد بود و پس از این ساعت با توجیه اینکه بچه‌ها نمی‌توانند به سینما بیایند سانسی به فیلمتان برای اکران داده نمی‌شود. این تجربه را در اکران فیلم «تپلی و من» نیز داشتم و در زمان اکران متوجه شدم که سانسی برای ساعت ۱۹ به بعد وجود ندارد و در حالیکه فیلم در تابستان اکران شده بود تنها سانس‌ها مربوط به ساعات ۱۰ تا ۱۷ بود که طبیعتاً در ایام تابستان کسی در آن گرما به سینما نمی‌رود. به نظر من این قانون نادرستی است که برای فیلم‌های کودک در نظر گرفته‌اند و تنها حاصلی که دارد این است که باعث می‌شود بدترین سانس‌ها به این آثار اختصاص داده شود.

تولید فیلم کودک بسیار سخت شده است

کارگردان فیلم سینمایی «سلفی با رستم» درباره شرایط تولید فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: تولید فیلم کودک بسیار سخت شده و نسبت به سال‌های قبل وضعیت به مراتب بدتر است و تنها امکان ساخت فیلم با حمایت نهادهای دولتی امکانپذیر است که این نهادها هم به ساخت انیمیشن متمرکز شده‌اند و از آنجا که انیمیشن‌ها بودجه‌های هنگفتی دارند و تبلیغات بسیاری برای آن‌ها می‌شود امکان حمایتی از سینمای کودک و نوجوان وجود ندارد و فیلمسازان مستقل در شرایط بسیار سخت‌تری قرار گرفته‌اند. فراهم کردن بودجه برای ساخت فیلم کار بسیار دشواری است و از سوی دیگر پس از ساخت اثر شرایط اکران نیز اصلاً امیدوارکننده نیست.

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: به همین دلیل امسال در تلاش هستم که به سراغ سینمای بزرگسال بروم و همچنین فیلمنامه «دیو و ماه پیشونی ۲» را نوشته‌ام که هنوز به مرحله تولید نرسیده است. خوشبختانه شرایط پلتفرم‌ها بهتر از سینماها است و همچنان از این طریق می‌توان به سینمای کودک امیدوار بود. ساخت سریال «دیو و ماه پیشونی» تجربه بسیار خوبی برای من در شبکه نمایش خانگی بود، در اکران آنلاین نیز آن بی‌عدالتی که در اکران سینماها وجود دارد تکرار نمی‌شود و خوشبختانه فیلم‌ها در شرایطی نسبتاً یکسان قرار دارند و مخاطبان هر زمان که مایل باشند می‌توانند به پلتفرم مراجعه کرده و فیلم مدنظر خود را ببینند. به نظر من سینمای کودک در پلتفرم‌ها می‌تواند موفق‌تر از سینماها عمل کند و این فیلم‌ها از این طریق می‌توانند مخاطبان بیشتری داشته باشند.

قناعت درباره ساخت فیلم برای مخاطب بزرگسال گفت: اولویت من برای فیلمسازی سینمای کودک است، من به این سینما علاقه دارم و سال‌هاست که در این حوزه کار می‌کنم و جنس سینمایی که به آن فکر می‌کنم، طرح می‌نویسم و مطالعه می‌کنم همین سینمای کودک و نوجوان است. کار در سینمای بزرگسال هم به اندازه سینمای کودک سخت است ولی آن بی‌عدالتی که در اکران رخ می‌دهد دیگر برای سینمای بزرگسال وجود ندارد و حداقل می‌توان به موفقیت در گیشه بیشتر امیدوار بود.

کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشته‌ام. من هیچ‌گاه به دنبال کسب جایزه از جشنواره‌ها نبودم و سینمایی که مورد علاقه‌ام بوده را دنبال کردم و در فیلم‌هایم به فضای فانتزی همواره توجه داشته‌ام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانواده‌ها هستند و سعی دارم قصه‌پردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی می‌شناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربیننده‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانواده‌ها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقه‌مند کنم و جالب است که در زمان پخش خانواده‌هایی که حتی بچه‌های ۵ یا ۶ساله داشتند و بچه‌هایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقه‌مند شدن آن‌ها به شاهنامه می‌گفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیش‌تر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کرده‌اند اما هیچ‌گاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.

این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مساله‌ام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرم‌کننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مساله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بی‌توجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.

درخت قطع می‌کنند تا پارکینگ بسازند

وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگل‌های هیرکانی است که درخت‌هایی مربوط به قرن‌ها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کرده‌اند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان می‌دهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغه‌های من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمه‌ای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرم‌کننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.

قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلم‌نت نیز تشکر می‌کنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.

علی ناصری

فیلم والدین امانتی را در سینما آنلاین فیلم نت ببینید.

گالری عکس والدین امانتی

برچسب‌ها: اکران آنلاین،سینما آنلاین،والدین امانتی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها