فیلم های درام خانوادگی؛ داستان‌هایی از عشق و پیوند

- 5 دقیقه مطالعه
از چه زندگی شگفت‌انگیزی تا داستان ازدواج، درام خانوادگی همواره یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های تماشاگران سینما بوده‌است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، روابط خانوادگی همواره دستمایه جذابی برای خلق فیلم‌های پرفروش سینمایی بوده است. این درام‌ها با به تصویر کشیدن فراز و نشیب‌های زندگی خانوادگی، تماشاگر را به خنده، گریه و حتی تامل بر روابط خود وامی‌دارند و به همین دلیل هم جزو محبوب‌ترین ژانرهای سینمایی هستند.

این فیلم‌ها به مخاطب اجازه می‌دهند تا ضمن شوخی با اعضای خانواده خود، به ارزش و اهمیت خانواده نیز پی ببرند. نگاه به روابط میان اعضای خانواده و تاثیری که بر یکدیگر می‌گذارند، از دغدغه‌های جامعه مدرن برخاسته است. از طلاق و تأثیر آن بر فرزندان تا کنجکاوی و هیجان فرزندان برای کشف جهان، همگی درون‌مایه‌هایی هستند که در اکثر چنین فیلم‌هایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه، برخی از بهترین فیلم‌های درام خانوادگی را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

میس سان‌شاین کوچولو (Little Miss Sunshine) – 2006

کارگردان: جاناتان دیتون و ولری فاریس

این کمدی، داستان سفر جاده‌ای خانواده هوور به قصد شرکت در + مسابقه زیبایی در ردوندو بیچ را روایت می‌کند. تونی کولت در نقش شریل هوور، مادر خانواده، برای کمک به دخترش اولیو در تحقق آرزوهایش تلاش می‌کند.

در طول این سفر، همسر، پسر، برادر و پدر شریل نیز آنها را همراهی می‌کنند. طبیعی است که با توجه به مشکلات ون کهنه زرد رنگ خانوادگی برای طی مسافت، تنش‌ها بالا می‌گیرد. خنده و شادی در این فیلم به زیبایی در هم آمیخته شده و به ما یادآوری می‌کند که خانواده تا چه اندازه می‌تواند ارزشمند باشد.

Little Miss Sunshine

کاپیتان خارق‌العاده (Captain Fantastic) – ۲۰۱۶

کارگردان: مت راس

ویگو مورتنسن در این فیلم، نقش پدر خانواده‌ای را ایفا می‌کند که با ایده‌های آرمان‌گرایانه خود، فرزندانش را به دور از جامعه و در دل طبیعت بزرگ می‌کند. آنها به شکار می‌روند، ورزش می‌کنند و هر شب دور آتش جمع می‌شوند تا به مطالعه بپردازند.

زندگی آنها که در نگاه اول رویایی به نظر می‌رسد، با چالش‌هایی روبرو می‌شود.  فرزندان، از دنیای واقعی بی‌خبرند و برای همین هم درک درستی از جامعه ندارند. در حالی که پدر خانواده، بن، الهام‌بخش و راهنمای آنهاست، اما در عین حال، تجربیات آنها را نیز محدود می‌کند.

سفر جاده‌ای این خانواده برای تشییع جنازه مادر، که با وجود مخالفت پدرزن بن انجام می‌شود، به سفر آموزنده‌ای برای فرزندان تبدیل می‌شود. اما این سفر برای بن با خطرات زیادی همراه است.

Captain Fantastic

زنان کوچک (Little Women) – 2019

کارگردان: گرتا گرویگ

داستان «زنان کوچک» که ابتدا به صورت رمان منتشر شد، با مضامین عمیق عشق، مرگ، جنگ و چالش‌های خانوادگی را روایت می‌شود. این فیلم، داستان زندگی چهار خواهر به نام مارچ را در دوران جنگ داخلی آمریکا روایت می‌کند که برای بقا تلاش می‌کنند.

اگرچه این رمان تاکنون پنج بار مورد اقتباس سینمایی واقع شده است، اما آخرین نسخه آن با بازی سورشا رونان و کارگردانی گرتا گرویگ، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و به عنوان بهترین نسخه شناخته شده است.

Little Women

کودا (CODA) – 2021

کارگردان: شان هیدر

CODA که به معنی «فرزند والدین ناشنوا» یا (Child of deaf adult) است، داستان زندگی روبی، دختر شنوای یک خانواده ناشنوا را روایت می‌کند. در این فیلم، امیلیا جونز، بازیگر بریتانیایی، نقش روبی را ایفا می‌کند. مارلی متلین، برنده جایزه اسکار، تروی کوتسور و دنیل دورانت، دیگر بازیگران این فیلم هستند که به ترتیب نقش مادر، پدر و برادر بزرگتر روبی را بازی می‌کنند. این خانواده در شهر گلاستر ایالت ماساچوست زندگی می‌کنند و با هم به اداره یک کسب و کار ماهیگیری مشغول هستند.

روبی در کشمکش دنبال کردن آرزوی خود برای خوانندگی و تعهدش به خانواده گرفتار شده است. او تنها عضو شنوای خانواده است و از کودکی وظیفه ترجمه و تفسیر دنیای بیرون را برای والدین و برادرش بر عهده داشته است. علاقه روبی به موسیقی برای خانواده‌اش که درک درستی از این هنر ندارند، مفهومی ندارد و آنها با دنبال کردن این رویا توسط او مخالف هستند.

CODA

داستان ازدواج (Marriage Story) – 2019

کارگردان: نوآ بامباک

«داستان ازدواج» به روایت جدایی چارلی و نیکول، زوجی که در حال حاضر سرپرستی مشترک پسر ۸ ساله‌شان هنری را بر عهده دارند، می‌پردازد. نوآ بامباک با ظرافت و دقت خود، تلخی و کدورت را در زیر ظاهر صلح‌آمیز و خوش‌بینانه این جدایی آشکار می‌کند.

تنش و کشمکش بین چارلی و نیکول به شکلی واقعی و ملموس به تصویر کشیده شده و ظرافت‌های روانشناسی یک جدایی عاطفی را به خوبی نمایان می‌کند.

در لایه دیگر این فیلم، شاهد تقابل دیرینه دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس هستیم. نیکول برای بازی در یک سریال تلویزیونی به همراه هنری به لس‌آنجلس نقل مکان می‌کند. چارلی تصور می‌کند که این نقل مکان موقتی است، اما نیکول برنامه‌های دیگری در سر دارد و همین امر، چالش اصلی زوج را در مسیر جدایی رقم می‌زند. بحث و جدل‌های پیرامون محل زندگی و حضانت فرزند، بخش قابل توجهی از فیلم را به خود اختصاص داده است.

Marriage Story

کریمر علیه کریمر (Kramer vs. Kramer) – ۱۹۷۹

کارگردان: رابرت بنتون

فیلم «کرامر علیه کرامر» داستان فروپاشی یک ازدواج و تبعات آن بر خانواده، به خصوص برای دو شخصیت اصلی، تد کرامر «داستین هافمن» و همسرش جوآنا «مریل استریپ» را روایت می‌کند.

در ابتدای داستان، شاهد زوجی هستیم که زندگی مشترکشان پر از ناراحتی، خودخواهی و غرور است. تد که مدیر تبلیغاتی کاردرست است، به طور وسواس گونه‌ای بر روی کارش متمرکز شده و توجه چندانی به خانواده‌اش ندارد. از طرف دیگر، جوآنا نیز احساس می‌کند که در این زندگی نادیده گرفته شده و به دنبال هویت و خواسته‌های خود می‌گردد.

نقطه عطف داستان زمانی رخ می‌دهد که جوآنا ناگهان تصمیم به ترک خانه و زندگی مشترک خود می‌گیرد. این اتفاق، تد را که تا به حال غرق در کارش بوده، با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند. او مجبور می‌شود که ضمن رسیدگی به کارش، مسئولیت حضانت فرزندشان، بیلی، را نیز بر عهده بگیرد.

«کرامر علیه کرامر» برخلاف بسیاری از فیلم‌های هالیوودی که به موضوع طلاق می‌پردازند، صرفا به دنبال سیاه‌نمایی یا مقصر دانستن یکی از طرفین نیست. این فیلم به طور واقع‌گرایانه و بدون جانبداری، پیچیدگی‌های روابط زناشویی و دشواری‌های طلاق، به خصوص برای فرزندان را به تصویر می‌کشد.

Kramer vs. Kramer

چه زندگی شگفت‌انگیزی (It’s a Wonderful Life) – ۱۹۴۶

کارگردان: فرانک کاپرا

جورج بیلی «جیمز استوارت» در طول زندگی پرفراز و نشیب خود، همواره منافع و آرزوهایش را فدای اطرافیانش کرده است. او پس از مرگ پدرش، برای حفظ اداره بانک خانوادگی و ممانعت از تسلط آقای پاتر «لیونل باریمور» – مردی سنگدل و طمع‌کار – بر شهر زادگاهش، از آرزوی دیرینه خود یعنی تحصیل در دانشگاه چشم‌پوشی می‌کند. همچنین، جورج با فداکاری تمام، هزینه تحصیل برادر کوچکترش، هری «تاد کارنز» را تقبل می‌کند.

این فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌ها، به‌طور طبیعی در روح جورج انباشته شده و در شب کریسمس، زمانی که او در آستانه خودکشی و پریدن از پل قرار دارد، به اوج خود می‌رسد. خوشبختانه، کلارنس «هنری تراورس»، فرشته نگهبان جورج، در این لحظات بحرانی حاضر می‌شود و با نشان دادن تصویری از جهانی که در صورت عدم وجود جورج شکل می‌گرفت، او را از این تصمیم هولناک باز می‌دارد.

It's a Wonderful Life

سخن آخر

فیلم‌های درام خانوادگی، سرشار از لحظات خنده و گریه هستند. این فیلم‌ها که ارزش خانواده را به ما بازگو می‌کنند، جهان زیبایی از ارتباطات مثبت را به ما نشان می‌دهند.

شما می‌توانید بهترین فیلم‌های درام خانوادگی را در فیلم‌نت مشاهده کنید.

امیر صنایعی

برچسب‌ها: درام،درام خانوادگی،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها