بحران تازه سینمای ایران

قاچاق دو فیلم سینمایی طی فقط یک روز

فیلمی از مانی حقیقی
- 2 دقیقه مطالعه

روز گذشته ۲۸ مرداد ماه دو فیلم سینمایی «بی رویا» ساخته آرین وزیر دفتری و «ارادتمند، نازنین، بهاره و تینا» وارد بازار قاچاق و غیر رسمی ایران شدند و التهابی تازه سینمای ایران را فرا گرفت.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، روز گذشته ۲۸ مرداد ماه دو فیلم «بی رویا» و «ارادتمند نازنین بهاره و تینا» قاچاق شدند تا فهرست فیلم‌های قاچاق شده سینمای ایران و در ماه‌های اخیر رقمی کم سابقه به خود بگیرد و صنعت فیلمسازی ایران با التهابی بی سابقه در حوزه امنیت سرمایه گذاری مواجه شود. طی ماه‌های اخیر آثاری چون «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «تا فردا» ساخته علی عسگری، «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «بخارست» ساخته مسعود اطیابی وارد بازار قاچاق ایران شده بودند. نکته حائز اهمیت در این قاچاق سریالی، سهم ویژه سینمای موسوم به اجتماعی در بازار قاچاق آثار سینمایی است. فیلم‌های که عموما اکران آن‌ها با اما و اگرهایی رو به رو شده است و احتمال پخش قانونی آن‌ها از مجاری رسمی رو به کاهش بود.

برخی از این آثار همچون «تفریق» و «برادران لیلا» به دلیل عرضه جهانی و حضور در مجامع معتبر هنری از طریق وی او دی‌های اروپایی و یا آمریکایی قاچاق شده است در حالی که طبق تحقیق نگارنده به طور مثال فیلم سینمایی «تفریق» ساخته مانی حقیقی و تهیه کنندگی مجید مطلبی بنا بود از هفته اول مهر ماه در وی او دی‌های اروپایی توزیع شود و طبیعتا در حالت فعلی امکان برداشتن این فیلم از مجاری بین المللی وجود ندارد و یا فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره و تینا» اساسا بیش از ۷ سال است که در محاق توقیف به سر می‌برد و هیچ عرضه بین المللی هم برای اکران آن چه در سطح وی او دی ها و چه در سطج جشنواره های بین الملی صورت نگرفته است.

در نهایت باید دید این قاتل سریالی سینمای اجتماعی ایران قربانی تازه ای خواهد گرفت و یا به پخش همین آثار بسنده می‌کند؟ آیا در آینده باید منتظر قاچاق «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت الله، «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری و «شب داخلی دیوار» ساخته وحید جلیلوند هم باشیم؟ این پرسشی است که فقط زمان پاسخگوی آن خواهد بود ولی بی تردید سینمای ایران یکی از ملتهب ترین روزهای خود در حوزه امنیت سرمایه گذاری را سپری می‌کند آن هم در حالی که روزگار بر وقف مراد فیلم‌های اجتماعی در اکران رسمی نیست و خبر فروش های نازل آنها مدام به گوش می‌رسد.

نویسنده: پویا نبی

برچسب‌ها: برگزیده،ترانه علیدوستی،تفریق،سازمان سینمایی،سعید خانی،سعید سعدی،صابر ابر،طناز طباطبایی،عبدالرضا کاهانی،فرنوش صمدی،مانی حقیقی،مجید مطلبی،محسن قرایی،مهناز افشار،نوید محمدزاده،هومن سیدی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها