قهرمانی از جنس واقعیت در آسمان غرب

- 3 دقیقه مطالعه
تماشای فیلم «آسمان غرب» برای نسل میانسال یادآور خاطراتی تلخ و شیرین است از روزهای جنگ هشت ساله.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، «آسمان غرب» که در بخش سینما آنلاین فیلم نت عرضه شده دومین فیلم بلند سینمایی محمد عسگری است او پیش از این فیلم «اتاقک گلی» (با موضوع عملیات مرصاد) را ساخته بود که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر نامزد ۱۱ سیمرغ بلورین و برنده سه سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول، بهترین کارگردانی بخش جلوه های شرق و جایزه ویژه هیات داوران شده بود. عسگری البته پیش از ساخت نخستین فیلمش هم سابقه دستیاری کارگردانانی همچون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، بهرام توکلی، کمال تبریزی و… را در فیلم ها و سریال های گوناگون داشته است.

داستان فیلم برخلاف سایر آثاری که به نوعی مرتبط با این شهید بوده اند از جمله سریال سیمرغ و سریال انیمیشن شجاعان به طور خاص به روزهای آغاز جنگ می پردازد که شیرودی با وجود دستورات صریح نظامی مبنی بر عقب نشینی بر مبنای سیاست زمین بدیم تا زمان بخریم، رسماً سرپیچی از دستور و تمرد می کند و با همراهی غیرمستقیم فرمانده پادگان ابوذر و همکاری و اتحاد با سایر خلبانان فقط با چند هلیکوپتر به مبارزه با نیروهای عراقی و وارد آوردن ضربات سهمگینی به آنها می پردازد. این در حالی است که به گفته یکی دیگر از دوستان خلبانش آنها اصلا تجربه چنین وضعیتی را (غیر از مانورهای معمول نظامی) نداشته اند.

این مقطع از زندگی شیرودی و این تصمیم او شاید نه تنها مهم ترین تصمیم او در زندگی پرافتخارش بلکه حتی یکی از تعیین کننده ترین لحظات در هشت سال دفاع مقدس بوده است چون در زمان حمله عراق، تازه حدود یک سال و نیم از تغییر عظیم و بنیادینی که در کشور با پیروزی انقلاب رخ داده بود، می گذشت بنابراین کشور در حال طی کردن دوره گذار بود و وضعیت مستحکم و با ثباتی از  هیچ جنبه ای نداشت. از سوی دیگر و صرفنظر از آشوب ها و اختلافات داخلی، رئیس دولتی بر مصدر کار بود که به جای تلاش برای مقابله و شکست دشمن متجاوز، به عنوان فرمانده کل قوا دستور تخلیه پادگان ابوذر (در کمترین فاصله نسبت به نقطه صفر مرزی) و امحای مهمات موجود را می داد. مجموع این عوامل به علاوه حمله ناگهانی، غافلگیرکننده و بسیار سنگین دشمن، فضایی غمناک و یاس آلود را (به ویژه در شهر و استان های مرزی ) بر کشور حاکم کرده بود.

آسمان غرب در سینما آنلاین فیلم‌نت

در چنین شرایطی است که شیرودی پس از گفتگویی طولانی با فرمانده پادگان ابوذر در محوطه باز و گسترده بیمارستان صحرایی (در خارج شهر) در یک سکانس جذاب ۱۲ دقیقه ای شلوغ و سنگین (که برای انتقال بهتر حس صحنه عمدتا هم با دوربین روی دست فیلمبرداری شده است)، در نهایت با هماهنگی و همیاری شخص فرمانده پادگان تصمیم می گیرد با دشمن مقابله و جلوی پیشروی سریع و برق آسایش را بگیرد.

ایمان و عزم و اراده شیرودی است که غم و ناامیدی موجود در بین مردم و حتا همرزمان خودش را تبدیل به اتحاد و شور و امید مبارزه می کند و از اینروست که سربازان پادگان ابوذر که با توجه به دستور ترک مقاومت می توانستند به شهرهایشان برگردند، همگی در کنار شیرودی و همرزمانش برای هر گونه کمکی می مانند و زنان عشایر هم که با اجازه شیرودی با حیوانات شان به داخل پادگان آمده اند در برابر تصمیم او که فردا برایتان ماشین تهیه می کنیم به عقب و جاهای امن تر برگردید، می گویند: پسران مان رفتند سرپل ذهاب، ما تیراندازی بلدیم و تعدادی اسلحه هم داریم، اجازه بده روزها در پادگان نگهبانی دهیم.

مهمترین جذابیت سینما در تمام طول تاریخش به واسطه نمایش قهرمانان و داستان های قهرمان محور بوده است و حالا «آسمان غرب» بازگشت قهرمان به پرده سینماست؛ قهرمانی نه از جنس قهرمانان فانتزی مارول و دی سی بلکه قهرمانی واقعی که در برابر دشمن، استوار و بسیار بی رحم (نگاه کنید به صحنه ای که با وجود تمام شدن مهماتش با میله زیر هلیکوپتر که مخصوص فرود است، ماشین در حال فرار فرماندهان عراقی را علیرغم تیراندازی و خطر بالا نابود می کند) و از سوی دیگر رفتارش با زنان عشایر و خوردن نان خشک (با سایر همرزمانش) در کنار سربازان پادگان برای شام.

تماشای فیلم «آسمان غرب» اگرچه برای نسل میانسال امروز یادآور خاطراتی تلخ و شیرین است، اما برای نسل نوجوان و جوان امروز چه بسا ضروری است تا بدانند نسل قبل از آنها با چه سختی، رنج، اتحاد و مبارزاتی خاک گرانقدر میهن عزیزمان را در یکی از یکطرفه ترین جنگ های تاریخ دنیا حفظ کردند.

محمدرضا معطر

آسمان غرب سینما آنلاین

برچسب‌ها: آسمان غرب،سینما آنلاین
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها