فهرست برخی از آثار مهم سینمایی که تا پایان سال باید منتظر آنها باشیم

لیست جواهرات!

- 7 دقیقه مطالعه

با نزدیک شدن به ماه‌های اخر سال جاری میلادی و رسیدن به فصل جوایز اکران مهم‌ترین تولیدات سینمایی به مرور آغاز می‌شود، در این فهرست قصد داریم مروری داشته باشیم بر تعدادی از مهم‌ترین تولیدات سینمایی سال جاری میلادی.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، پس از پایان پاندمی کرونا و دو سال بسیار سخت و توقف تولید بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های مهم و معتبر جهانی، سال ۲۰۲۳ شروعی دوباره برای صنعت فیلمسازی در جهان بود و بسیاری از سینماگران معتبری که تولیداتشان متوقف شده بود کم‌کم پا به عرصه میدان گذاشتند و رقابتی نفس گیر را آغاز کردند. بی تردید سال ۲۰۲۳ را باید سالی مهم در عرصه سینما و صنعت سریال سازی تلقی کرد، سالی که مهم‌ترین چهره‌های سر شناس سینمای جهان با جدیدترین تولیدات خود پا به عرصه رقابت گذاشتند. حضور کارگردان‌های افسانه‌ای همچون مارتین اسکورسیزی، دیوید فینچر، مایکل مان، سوفیا فورد کاپولا، نوری بیگله جیلان، لوک بسون، کریستوفر نولان، گرتا گرویگ و وس اندرسون تنها یک شمای کلی از این سال جذاب سینمایی است. در فهرست پیش رو مروری داریم بر تعدادی از این فیلم‌ها و نگاهی به خلاصه داستان آنها داریم.

 

فراری (Ferrari) / مایکل مان

تاریخ اکران: ۳۱ اوت در جشنواره ونیز، ۲۵ دسامبر در سالن‌های سینما

داستان این فیلم که مایکل مان دو دهه است بر روی آن کار می‌کند، در تابستان سال ۱۹۵۷ روی می‌دهد وقتی که کمپانی فراری دچار بحران است و ورشکستگی کمپانی فراری که انزو و همسرش ده سال برای بنا شدنش از صفر کوشیدند را تهدید می‌کند. انزو تصمیم می‌گیرد که روی یک مسابقه دیگر – رالی ۱۰۰۰ مایلی «میله میلیا» (Mille Miglia) در سراسر ایتالیا. در این فیلم بیوگرافی پرخرج ستارگانی چون پنه‌لوپه کروز، شیلین وودلی و آدام درایور نقش‌آفرینی می‌کنند. کمپانی نئو حق پخش فیلم سینمایی «فراری» را بر عهده دارد که طبق اعلام یکی از مدیران ارشد این کمپانی معتبر، توزیع آخرین فیلم مایکل مان از بخت‌های تاریخ این کمپانی به شمار می‌آید.

 

 

موجودات بیچاره (Poor Things) / یورگوس لانتیموس

تاریخ اکران: ۱ سپتامبر در جشنواره ونیز، ۸ دسامبر در سالن‌های سینما

اما استون در این فیلم به کارگردانی یورگوس لانتیموس نقش بلا بکستر را ایفا می‌کند، زنی لطیف، بی‌قید و هوس‌ران و یک فرانکنشتاین مؤنث. بکستر پس از آنکه برای فرار از همسر بدرفتارش خودش را غرق می‌کند، مغز او با نوزاد متولدنشده‌اش جایگزین می‌شود. مارک رافلو نقش معشوق سابقه بلا را بازی می‌کند که سعی دارد او به خاطر کار کردن در یک فاحشه‌خانه در پاریس تحقیر کند. در جدیدترین ساخته این کارگردان یونانی تبار ستارگانی همچون ویلیام دافو و اما استون ایفای نقش می‌کنند. آخرین ساخته لانتیموس فیلم سینمایی «سوگلی» بود که در سال ۲۰۱۹ به اکران عمومی رسید و با بازخورد بسیار خوب فصل جوایز و منتقدین رو به رو شد.

 

داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر (The Wonderful Story of Henry Sugar) / وس اندرسون

تاریخ اکران: ۱ سپتامبر در جشنواره ونیز، ۲۷ سپتامبر در نتفلیکس

تازه‌ترین ساخته وس اندرسون پس از فیلم «فرنچ دیسپچ» (French Dispatch) و «استروید سیتی» (Asteroid City) داستانی در مورد هنری شوگر روایت می‌کند، مردی ثروتمند با میل شدیدی به قمار. یک روز، هنری گزارشی پزشکی را کشف می‌کند که از بیماری هندی می‌گوید که به‌رغم بسته بودن چشمانش می‌توانست ببیند. این مرد از این استعداد عجیبش برای فریب دادن بینندگان سیرک استفاده می‌کند. بندیکت کامبربچ، رالف فاینز، بن کینگزلی، روپرت فرند و دو پاتل در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. از مهم‌ترین ساخته‌های وس اندرسون می‌توان به «هتل بزرگ بوداپست» و «جزیره سگ‌ها» اشاره کرد.

وس اندرسون

 

کاخ (The Palace) / رومن پولانسکی

تاریخ اکران: ۲ سپتامبر در جشنواره ونیز، ۲۸ سپتامبر در سالن‌های سینمای ایتالیا

داستان این کمدی تلخ به کارگردانی رومن پولانسکی و بازی میکی رورک در شب سال نو ۲۰۰۰ و در هتل گشتاد سوییس روی می‌دهد جایی که زندگی چند تن از مهمانان به هم بافته می‌شود. فنی آردان در نقش یک لرد ثروتمند، الیور مازوچی در نقش مدیر هتل، اولگا کنت، ایرینا کاسترینیدیس، جان کلیس و فورتوناتو چرلینو دیگر بازیگران «کاخ» خواهند بود. اخرین ساخته این کارگردان مهم و سر شناس سینمای جهان، «جاسوس و سرباز» بود که در سال ۲۰۱۹ و برای اولین بار در همین جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد. از مهم‌ترین ساخته‌های پولانسکی می توان به «مستاجر»، «محله چینی‌ها» و «بچه رزماری» اشاره کرد.

 

قاتل (The Killer) / دیوید فینچر

تاریخ اکران: ۳ سپتامبر در جشنواره ونیز، ۱۰ نوامبر در نتفلیکس

«قاتل» اقتباسی سینمایی از رمان مصوری اثر الکسیس نولن است که داستانی در مورد بحران روانی یک آدمکش با بازی مایکل فاسبندر روایت می‌کند. اندرو کوین واکر که «هفت» (Seven) را در کارنامه دارد نویسنده فیلمنامه برای فینچر است. در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: یک آدمکش پس از مأموریتی که تا مرز شکست پیش می‌رود، در تعقیب و گریزی بین‌المللی که اصرار دارد شخصی نیست با خودش و کارفرمایانش نبرد می‌کند. دیگر بازیگران فیلم تیلدا سویینتون، چارلز پارنل، سالا بیکر و مونیک گاندرتون خواهند بود. آلبرتا باربارا مدیر ارشد جشنواره فیلم ونیز از جدیدترین ساخته فینچر به عنوان اثری نفس‌گیر یاد کرده است.

پسر و مرغ ماهی‌خوار (The Boy and the Heron) / هایائو میازاکی

تاریخ اکران: ۷ سپتامبر در جشنواره تورنتو

این انیمیشن بر اساس کتاب نوجوانانه‌ای به همین نام (How Do You Live) نوشته گنزابورو یوشینو ساخته شده و داستانی درباره یک پسر ۱۵ ساله روایت می‌کند که پس از مرگ پدرش با عمویش زندگی می‌کند و در جست‌وجوی معنای زندگی است. آخرین ساخته هایائو میازاکی جشنواره بین‌المللی تورنتو را افتتاح خواهد کرد.

 

قاتلین ماه گل (Killers of the Flower Moon) / مارتین اسکورسیزی

تاریخ اکران: ۶ اکتبر در سالن‌های سینما

«قاتلین ماه گل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازی لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری و بر اساس کتاب غیرداستانی و پرفروشی به همین نام نوشته دیوید گرن ساخته شده و تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد قتل‌های زنجیره‌ای بومیان قبلیه اوسیج در دهه ۱۹۲۰ اوکلاهوما را روایت می‌کند. برندن فریزر، تانتو کاردینال، کارا جید مایرز، جانای کالینز، اسکات شپرد، جیسون ایزابل و استورجیل سیمپسون از جمله دیگر بازیگران فیلم خواهند بود. این فیلم سینمایی برای نخستین بار در جشنواره کن سال گذشته و در بخش غیر رقابتی رونمایی شد که با بازخورد بسیار مثبت منتقدین رو به رو شد به نحوی که تازه‌ترین ساخته اسکورسیزی را از شانس‌های اصلی فصل جوایز قلمداد می‌کنند.

 

 

آناتومی یک سقوط (Anatomy of a Fall) / ژوستین تریه

تاریخ اکران: ۱۳ اکتبر در سالن‌های سینما

آناتومی یک سقوط» به کارگردانی ژوستین تریه زنی به نام ساندرا با بازی ساندرا هولر که یک نویسنده آلمانی است، همسر فرانسوی‌اش ساموئل و پسر ۱۱ ساله‌شان دنیل را دنبال می‌کند که در شهری دورافتاده در رشته‌کوه‌های آلپ فرانسه زندگی می‌کنند. وقتی جسد بی‌جان ساموئل کنار کلبه آن‌ها و روی برف کشف می‌شود، پلیس باید روشن کند که آیا این مرد دست به خودکشی زده یا به قتل رسیده.

جن‌گیر: مؤمن (The Exorcist: Believer)

تاریخ اکران: ۱۳ اکتبر در سالن‌های سینما

داستان فیلم درباره پدر یک کودک جن‌زده با بازی لزلی اودوم جونیو» است که از کریس مک‌نیل با تجاربی مشابه کمک می‌گیرد. الن برستین در نقش کریس مک‌نیل بازخواهد گشت در حالی که«رافائل اسبارجه، جنیفر نتلز و اوکوی اکپوکواسیلی دیگر بازیگران فیلم خواهند بود. انتظار می‌رود لیندا بلر نقش کوتاهی در این فیلم بازی کرده باشد.

 

ناپلئون (Napoleon) / ریدلی اسکات

تاریخ اکران: ۲۲ نوامبر در سالن‌های سینما

واکین فینیکس که دو دهه قبل در «گلادیاتور» (Gladiator) با اسکات همکاری کرده، در این فیلم که یک نگاه شخصی اورجینال به خاستگاه ناپلئون توصیف شده نقش ناپلئون بناپارت را بازی کرده است.ناپلئون بناپارت یکی از رهبران ارتش فرانسه بود که در سال ۱۸۰۴ به قدرت رسید. این فیلم ظهور ناپلئون را روایت خواهد کرد و مشخصاً بر روی رابطه پیچیده‌اش با جوزفین با بازی «ونسا کربی» تمرکز می‌کند. طاهر رحیم بازیگر نقش پل باراس رهبر انقلاب فرانسه است. اسکات چندی پیش و در مصاحبه با نشریه ورایتی اعلام کرده بود همکاری با فنیکس یک تجربه فوق العاده بود و پس از تماشای فیلم سینمایی «جوکر» به این نتیجه رسیده است که باید این نقش را فینیکس ایفا کند.

 

سگ‌باز (Dogman) / لوک بسون

تاریخ اکران: ۳۱ اوت در جشنواره ونیز، ۲۷ سپتامبر در سالن‌های سینما

کیلب لاندری جونز در «سگ‌باز» نقش مردی به نام داگلاس را بازی می‌کند که در کودکی قربانی بدرفتاری پدرش بوده شده و جلوی سگ‌ها انداخته شده است. سگ‌ها اما به جای حمله به داگلاس از او در برابر پدرش محافظت می‌کنند. داگلاس برای التیام زخم‌های کودکی راه خودش را پیدا می‌کند و در این مسیر حتی اگر لازم باشد قوانین اجتماعی را زیر پا می‌گذارد و از عشق سگ‌ها دست نمی‌کشد. آخرین ساخته لوک بسون فیلم سینمایی «آنا» بود که در سال ۲۰۱۹ به روی پرده رفت. لوک بسون طی دو سال گذشته درگیر یک پرونده قضایی بسیار گسترده بود که نام او را مدام در محافل سینمایی جهان مطرح کی‌کرد. حضور بسون در هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز با بازخوردهای بسیاری رو به رو شد.

برچسب‌ها: ادام درایور،برگزیده،فراری،قاتل،قاتلین ماه گل،لوک بسون،مارتین اسکورسیزی،مایکل مان،ناپلئون
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها