محبوبیت دوبارۀ کتاب «قاتلین ماه کامل» با آمدن فیلم اسکورسیزی

- 4 دقیقه مطالعه

کتاب «قاتلین ماه کامل» برای بار دوم به جدول پرفروش‌ترین‌ها بازگشته که دلیل این بازگشت اقتباس از آن در فیلم تازۀ مارتین اسکورسیزی است.

به گزارش فیلم نت نیوز، «قاتلین ماه کامل (Killers of the Flower Moon) جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی اقتباسی از کتابی با همین نام است که در جشنواره فیلم کن با تشویق ایستادۀ ۹ دقیقه‌ای تماشاگران روبرو شد. بازی لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون به عنوان نقش‌های اصلی این فیلم بر جذابیت آن افزوده است.

مارتین اسکورسیزی درباره این اقتباس ادبی می‌گوید: وقتی کتاب دیوید گرن را خواندم، بلافاصله آن را مقابل چشم‌های خود به نمایش درآوردم و می‌دانستم باید از روی آن یک فیلم بسازم.

کتاب «قاتلین ماه کامل: پشت پردۀ کشتار سرخ‌پوستان و پیدایش اف بی آی» دربارۀ قتل‌های وحشیانۀ اعضای قبیله اوسیج است. اوسیج قبیله‌ای از سرخ‌پوستان آمریکایی است که در دهۀ ۱۹۲۰ میلادی پس از کشف نفت در زمین‌هایشان به شکلی باورنکردنی ثروتمند شدند. به دنبال این ثروتمند شدن، قتل‌های وحشیانه‌ای به منظور تصاحب زمین و ثروت اعضای اوسیج انجام شد. هنگامی که شمار کشته‌ها افزایش یافت، اف‌بی‌آی وارد داستان شد و یکی از مهمترین پرونده‌های طول تاریخ خود را تشکیل داد. بدین ترتیب یکی از هولناک‌ترین جنایات سازمان یافتۀ تاریخ آمریکا حل و افشا شد. این جنایات چنان رعب‌آور بودند که روزنامه‌ها تعداد فزاینده قتل‌های حل نشده را به عنوان دوره «حکومت وحشت» توصیف می‌کردند. با این حال اف‌بی‌آی هرگز اجازه نداد تا حد لازم این پرونده سروصدا کند.

دیوید گرن در این ناداستان و واقع‌نگاری شگفت‌انگیز، قتل صدها سرخپوست اوسیجی را با روایتی همراه با انبوهی سند و عکس، موبه‌مو بررسی کرده و نشان داده چطور بخش عظیمی از جامعه‌ی ایالات متحده هیچ نسبتی با اخلاق انسانی نداشته و دزدی، چپاول و قتل، بخشی از فرهنگ این کشور است. «قاتلین ماه گل: پشت پرده‌ی کشتار سرخپوستان و پیدایش اف‌بی‌آی» از داستان قتل دو سرخپوست اسیجی، آنا براون و چارلز وایتهورن در ۱۹۲۴ آغاز شده و به ده‌ها و صدها قتلی می‌رسد که به شیوه‌های مختلف علیه زنان، مردان و کودکان قبیله‌ی اسیج انجام شده که به دلیل ثروت حاصل از زمین‌هایشان، سفیدپوست آمریکایی آن‌ها را لایق زنده بودن نمی‌دانست. هرچند کتاب به ریشه‌های شکل‌گیری نهاد حرفه‌ای پلیس فدرال «اف‌بی‌آی» اشاره می‌کند ولی این واقعیت را نیز گوشزد می‌کند که حتی شکل‌گیری چنین نهادی نیز درنهایت منجر به افشا و پیگیری ۲۴ قتل از صدها قتل منجر شده که البته همین هم در دهشت رویای آمریکایی، غنیمتی است.

کتاب دیوید گرن در سال‌های اولیه انتشارش توانست جایزه آنتونی سال ۲۰۱۸، جایزه ادگار سال ۲۰۱۸، فهرست نهایی جایزه ملی کتاب آمریکا سال ۲۰۱۸ و نامزد دریافت جوایز اندرو، بروکلین و گودرید را به خود اختصاص دهد. همچنین این اثر دو سال در فهرست کتاب‌های پرفروش مجلۀ تایم بوده است.

در بخشی از این کتاب که با عنوان «قاتلین ماه کامل» در سال ۱۴۰۱ با ترجمه ندا بهرامی نژاد توسط نشر مون به فارسی برگردانده شده، دربارۀ دلایل این جنایت هولناک شرح داده شده است: «اسم مالی و خواهرانش در سیاهه اسامی قبیله اوسیج آمده بود که یعنی آن‌ها عضو رسمی قبیله بودند و علاوه برآن، مال‌ومنالی داشتند. اوایل دهه ۱۸۷۰، قبیله اوسیج را از اراضی‌شان در کانزاس به قرارگاهی سنگلاخ و به‌ظاهر لم‌یزرع در شمال‌شرقی اکلاهما کوچانده بودند تا در کمال شگفتی، دهه‌ها بعد معلوم شود این زمین روی یکی از بزرگ‌ترین مخازن نفتی آمریکا قرار دارد. برای استخراج این نفت، جویندگان باید به قبیله اوسیج اجاره‌بها و حق بهره‌برداری می‌پرداختند. از اوایل قرن بیستم، هر سه ماه یک بار، به هرکدام از افراد حاضر در فهرست اسامی قبیله، چکی پرداخت می‌شد. اوایل، مبلغ آن چند دلاری بیش نبود ولی به‌مرور، با استخراج نفت بیشتر، سهم هر نفر به صدها و بعد هزاران دلار رسید. درواقع، مثل آب‌باریکه‌های میان چمنزار که با پیوستن به هم، رود پرآب و گل‌آلود سیمارون را تشکیل می‌دهند، این مبلغ هر سال بیشتر و بیشتر شد تا اینکه اعضای قبیله روی هم میلیون‌ها میلیون دلار به جیب زدند. سال ۱۹۲۳، قبیله بیش از سی میلیون دلار درآمد داشت که به پول حالا، مبلغی بیش از چهارصد میلیون دلار می‌شد. قبیله اوسیج از نظر درآمد، ثروتمندترین مردم دنیا به حساب می‌آمدند. هفته‌نامه آوت‌لوک نیویورک با آب‌وتاب فراوان اعلام کرد: چه نشسته‌اید! سرخ‌پوست‌ها عوض جان دادن از گرسنگی چنان درآمدی دارند که بانک‌دارها را از حسادت منفجر می‌کند!»

اریک راث نویسنده فیلمنامۀ این فیلم دربارۀ این اقتباس گفته است: «من ۴-۵ سال تمام وقتم را روی نوشتن فیلمنامه قاتلین ماه گل گذاشتم و فکر می‌کنم نوشته من روایت دقیقی از کتاب اصلی بود. داستان فیلمنامه درباره رشته‌ای از قتل‌های دهه ۱۹۲۰ در ایالت اوکلاهاماست. قتل‌ها زمانی آغاز شد که سرخپوستان بومی منطقه اوسیج نفت کشف کردند و پس از آن تک به تک کشته می‌شدند. با افزایش تعداد قتل‌ها اف‌بی‌آی پرونده این قتل‌ها را بررسی کرد و به یکی از عجیب‌ترین قتل‌های سازمان یافته تاریخ آمریکا رسید. دی کاپریو می‌خواست داستان را تغییر دهد و ما در این مورد خیلی گفت‌وگو کردیم. در نهایت ۵۰-۵۰ برنده شدیم. دی کاپریو قرار بود در نقش مامور فدرال در این فیلم بازی کند اما پس از بازنویسی، او در نقش برادرزاده یکی از قاتلین شرور ایفای نقش خواهد کرد».

داستان این فیلم از یک ماجرا در دهۀ ۲۰ در اوکلاهاما آغاز می‌شود: ارنست با بازی لئوناردو دی‌کاپریو نزد دایی‌اش ویلیام هیل با بازی رابرت دنیرو باز می‌گردد؛ جایی که بومیان آمریکایی صاحب ثروت شده یکی یکی به قتل می‌رسند. داستان در ادامه، روند تحقیقات اف‌بی‌آی درباره قتل اعضای این بومیان در شهر اوسیج اوکلاهاما را در پی کشف نفت در سرزمینشان بازگو می‌کند.

با توجه به بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری که برای این فیلم تخمین زده شده است، فیلم سینمایی قاتلان ماه کامل می‌تواند به پرخرج‌ترین اثر اسکورسیزی تا به امروز تبدیل شود. فیلم قاتلین ماه کامل در تاریخ ۲۰ می ۲۰۲۳ برابر با ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جشنواره فیلم کن برای اولین بار به نمایش درآمد و در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۸ مهر ۱۴۰۲ در ایالات متحده اکران شد. محبوبیت دوبارۀ کتاب دیوید گرن در پی خلق این اثر سینمایی ثابت می‌کند یک اقتباس خوب تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

فاطمه ناصری‌فر

ایبنا

برچسب‌ها: برگزیده،قاتلین ماه کامل،مارتین اسکورسیزی،معرفی کتاب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها