معرفی مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌ها در مورد ارزهای دیجیتال

- 7 دقیقه مطالعه
در این مطلب ده اثر سینمایی و تلویزیونی را معرفی می‌کنیم که به ارزهای دیجیتالی پرداخته‌اند.

به گزارش فیلم نت نیوز، این روزها بعید است صبحی را به شب برسانیم و اسمی از «همستر کامبت»، یک بازی‌بات تلگرامی که در آن می‌توان سکه‌هایی مجازی کسب کرد که احتمال تبدیل به پول واقعی را دارند، نشنویم. همستر تازه‌ترین پدیده‌ای است که بحث در مورد ارزهای دیجیتال را داغ کرده است. ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که به‌شکل الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند. ظهور ارزهای دیجیتال انقلابی در صنایع مالی و تجاری ایجاد کرده است و عده زیادی در سال‌های اخیر مزایا و معایب آن را زیر ذره‌بین برده‌اند. این دسته از ارزها در سال‌های اخیر در ایران هم بازار قابل توجهی یافته‌اند و توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده‌اند. با توجه به داغ شدن دوباره تب ارزهای دیجیتال در ایران، معرفی ده اثر مستند یا داستانی پیرامون ارزهای دیجیتال خالی از لطف نیست.

بیت‌کوین: فراتر از حباب (Bitcoin: Beyond the Bubble)

بیت‌کوین چیست؟ با ظهور بیت‌کوین که به‌عنوان ارز دیجیتال برتر جهان شناخته می‌شود، برای اولین بار در تاریخ پول دیگر توسط بانک‌ها یا دولت‌ها کنترل نمی‌شود بلکه توسط افرادی کنترل می‌شود که از آن استفاده می‌کنند. اما این ارز از کجا آمده است؟ چگونه کار می‌کند؟ و آیا واقعا گامی رو به جلو است؟

«بیت‌کوین: فراتر از حباب» یک برنامه تلویزیونی کوتاه (با مدت زمان ۳۵ دقیقه) است که برای پاسخ به این پرسش‌ها ساخته شده است. در این برنامه با مبانی فناوری بلاک‌چین و کاربردهای بالقوه آن در صنایع مختلف آشنا می‌شویم. مصاحبه با کارشناسان این صنعت دید متعادلی از فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. طرفداران تازه‌کار بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال می‌توانند از «بیت‌کوین: فراتر از حباب» به‌عنوان مقدمه‌ای خوش‌ساخت برای ورود به مبحث پیچیده ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

بانکداری روی بیت‌کوین (Banking on Bitcoin)

«بانکداری روی بیت‌کوین» مستندی محصول ۲۰۱۶ است که به بررسی ریشه‌های بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین پرداخته و رویدادهای کلیدی در تاریخ بیت‌کوین مانند ایجاد ارز دیجیتال، اولین گروه‌هایی که آن را پذیرفتند و قابلیت‌های آن برای متحول‌کردن صنعت مالی را پوشش می‌دهد. این فیلم شامل مصاحبه‌هایی با کارشناسان، کارآفرینان و علاقه‌مندان فعال در فضای ارزهای دیجیتال است که دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد اهمیت بیت‌کوین ارایه می‌دهند. همچنین در «بانکداری روی بیت‌کوین» به چالش‌ها و مناقشات پیرامون بیت‌کوین، از جمله ارتباط آن با فعالیت‌های غیرقانونی و مسائل نظارتی که این ارز با آن مواجه است، پرداخته می‌شود. تماشای «بانکداری روی بیت‌کویین»، به‌خصوص برای کسانی مناسب است که به‌طور تخصصی درگیر این پدیده نیستند چراکه در این مستند با معرفی جامعی از دنیای بیت‌کوین مواجه می‌شویم که نه‌تنها گذشته آن، بلکه آینده بالقوه آن را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین ترکیب مسائل فنی با تبعات اجتماعی و اقتصادی بیت‌کوین از جمله دیگر ویژگی‌های جذاب «بانکداری روی بیت‌کوین» محسوب می‌شود. هرچند متخصصان این حوزه ممکن است احساس کنند که برخی از پیچیدگی‌های فنی بیت‌کوین در این مستند چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

 

ظهور و ظهور بیت‌کوین (The Rise and Rise of Bitcoin)

«ظهور و ظهور بیت‌کوین» مستندی است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. کاراکتر اصلی این مستند یک برنامه‌نویس کامپیوتر به اسم دنیل مرس است که به بیت‌کوین علاقه‌مند می‌شود و از طریق تماشای نحوه مشارکت او در جامعه بیت‌کوین، اطلاعاتی در مورد تاثیر جهانی قریب‌الوقوع این فناوری جدید شگفت‌انگیز پیدا می‌کنیم. همین شیوه روایت به یکی از برگ‌های برنده «ظهور و ظهور بیت‌کوین» تبدیل شده است چرا که یک جنبه شخصی و انسانی به اطلاعات مفید دیگری اضافه شده است که این مستند به مخاطب منتقل می‌کند. این اطلاعات شامل توضیحاتی در مورد چالش‌های نظارتی، زمینه‌های تاریخی بیت‌کوین و هرج‌ومرج و هیجان روزهای اولیه بیت‌کوین است. تماشای «ظهور و ظهور بیت‌کوین» برای مخاطبانی که در پی درک روند تاریخی اوج‌گیری بیت‌کوین هستند تجربه جذابی است.

bitocin

 

بیت‌کاند (Bitconned)

جدیدترین محصول معرفی‌شده در این فهرست «بیت‌کاند» نام دارد. این مستند جنایی در سال ۲۰۲۴ توسط نتفلیکس منتشر شده است و به ماجرای سوءاستفاده سه نفر از بازار غیر قابل تنظیم ارزهای دیجیتال در اواخر دهه ۲۰۱۰ برای کلاهبرداری از بسیاری از سرمایه‌گذاران و تامین مالی سبک زندگی مجلل خود می‌پردازد. اگر مستندهای قبلی در مورد ویژگی‌هایی بودند که به رونق ارزهای دیجیتالی منجر می‌شدند، «بیت‌کاند» موضوعاتی چون طمع، فریب و هزینه‌های انسانی کلاهبرداری را بررسی می‌کند و جنبه‌های تاریک ارزهای دیجیتال را مورد توجه قرار می‌دهد. تماشای این فیلم به تمامی کسانی که به‌شکل حرفه‌ای درگیر فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتالی هستند و همچنین کسانی که همیشه نگران تبعات درگیرشدن در این حوزه بوده‌اند توصیه می‌شود.

کریپتو (Crypto)

بعد از معرفی چند مستند، نوبت این رسیده است که سراغ یک فیلم داستانی برویم. «کریپتو» یک درام جنایی هیجان‌انگیز به کارگردانی جان استالبرگ جونیور و با بازی بو نپ، الکسیس بلدل، کرت راسل و لوک همسورث است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و حول محورهای پولشویی، فساد و ارزهای دیجیتال می‌چرخد. داستان فیلم در مورد یک مامور جوان مبارزه با پولشویی است که مامور تحقیق در مورد شبکه‌ای از فساد و فعالیت‌های مالی غیرقانونی در شهر کوچک محل فعالیت خود می‌شود. در طول فیلم، تنش بین سیستم بانکداری سنتی و دنیای در حال گسترش ارزهای دیجیتال آشکار می‌شود. به‌طور خلاصه، «کریپتو» پرسش‌هایی را در مورد پیامدهای اخلاقی فناوری‌های مالی و چالش‌های پیش روی مجریان قانون در چشم‌انداز در حال تحول ارزهای دیجیتال مطرح می‌کند.

واقعیت این است که «کریپتو» گاهی اوقات دقت فنی را فدای افزایش بار دراماتیک می‌کند و ممکن است برای کسانی که با پیچیدگی‌های ارزهای دیجیتال به‌خوبی آشنا هستند تا حدی ساده‌انگارانه به‌نظر برسد اما با فیلمی روبه‌رو هستیم که به‌شکل موثری از پس‌زمینه مالی دیجیتال برای ایجاد تعلیق استفاده می‌کند و پیچش‌های داستانی می‌توانند بینندگان را در طول فیلم سرگرم نگه دارند.

ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین (Trust Machine: The Story of Blockchain)

مستند «ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین» به کارگردانی الکس وینتر و با روایت رزاریو داوسن (بازیگر مطرح آمریکایی) ساخته شده و محصول ۲۰۱۸ است. این مستند به بررسی تاثیر بالقوه فناوری بلاک‌چین بر اقتصاد جهانی می‌پردازد. بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی یک فناوری برای ثبت و ضبط داده‌ها است که می‌تواند شامل شکل‌های مختلفی از داده‌ها از جمله تراکنش‌های بانکی یا پیام‌های شخصی باشد. ویژگی کلیدی بلاک‌چین این است که کار ذخیره داده‌ها بدون وجود یک مدیر مرکزی امکان‌پذیر است و بنابراین با تخریب یک نقطه مرکزی نمی‌توان داده‌های ذخیره‌شده را تحریف یا نابود کرد. رمزارزهای بیت‌کوین، اتریوم و تتر از جمله مهم‌ترین شبکه‌های غیرمتمرکزی هستند که از این ویژگی استفاده می‌کنند.

هدف مستند «ماشین اعتماد: داستان بلاک‌چین» ابهام‌زدایی از این زنجیره برای مخاطبان گسترده است و به‌شکل جامعی به این فناوری و پتانسیل آن برای تغییل دادن نحوه تعامل ما در عصر دیجیتال می‌پردازد. این مستند همچنین چالش‌های بلاک‌چین همچون حریم خصوصی، امنیت و پیامدهای اجتماعی بالقوه آن را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

 

TrustMachine_Poster

 

بیت‌کوین: پایان پول به شکلی که می‌شناسیم (Bitcoin: The End of Money as We Know It)

«بیت‌کوین: پایان پول به شکلی که می‌شناسیم» مستندی است که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و مروری بر تاریخچه، اصول و تاثیر احتمالی بیت‌کوین بر سیستم مالی سنتی ارائه می‌دهد. تمرکز این مستند بر این است که چگونه بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز می‌تواند ساختارهای پولی سنتی را به چالش بکشد. هرچند مدت زمان یک ساعته مستند «بیت‌کوین: پایان پول به‌شکلی که می‌شناسیم» باعث شده تا برخی از مسائل پیچیده تنها به‌شکلی مختصر مورد اشاره قرار گیرند، اما آن‌چه این مستند را از دیگر نمونه‌های معرفی‌شده در این مطلب متمایز می‌کند توجه سازندگان این اثر به قابلیت بیت‌کوین به‌عنوان جایگزینی انقلابی برای بانکداری به‌شیوه سنتی و پتانسیل آن برای دموکراتیک‌کردن امور مالی و توانمندسازی افراد است. در کنار چالش‌هایی که بیت‌کوین ایجاد می‌کند و در این مستند به آن‌ها هم اشاره شده است، بحث ناکارآمدی‌ها و آسیب‌پذیری‌های بانکداری سنتی هم مورد توجه سازندگان قرار گرفته است.

کریپتوپیا: بیت‌کوین، بلاک‌چین‌ و آینده اینترنت (Cryptopia: Bitcoin, Blockchains and the Future of the Internet)

مستند «کریپتوپیا: بیت‌کوین، بلاک‌چین و آینده اینترنت» پنج سال پس از «بیت‌کوین: پپایان پول به‌شکلی که می‌شناسیم» و توسط تورستن هافمن، کارگردان آن مستند، ساخته شد و نگاهی به‌روز به تکامل صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال و شرایط جدید آن‌ها می‌اندازد. محور «کریپتوپیا» این پرسش است که: آیا این فناوری که در یک شبکه غیرمتمرکز طراحی شده است می‌تواند جایگزینی قوی برای اینترنت، آن‌گونه که ما می‌شناسیم، ارائه کند؟ در واقع هافمن این‌بار از بیت‌کوین فراتر رفته تا پیامدهای گسترده‌تر این فناوری را بررسی کند. «کریپتوپیا» برای درک مفاهیم پیچیده مستند بسیار مناسبی است و آن‌ها را برای مخاطب عام قابل هضم می‌کند. هافمن با مجموعه‌ای از متخصصان مصاحبه کرده است و دیدگاه‌های متنوعی را در مورد آینده سیستم‌های غیرمتمرکز ارائه می‌کند.

جاده ابریشم (Silk Road)

«جاده ابریشم» یک تریلر جنایی به کارگردانی تیلر راسل و با بازی جیسون کلارک، نیک رابینسون و الکساندرا شیپ است که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد. این فیلم داستان واقعی فردی به نام راس اولبریخت را روایت می‌کند که وبسایتی را در «دارک‌نت» (یک شبکه همپوشانی در اینترنت که فقط با نرم‌افزارها یا با مجوزهای خاص قابل دسترسی است) راه‌اندازی کرده و توجه ماموران اف‌بی‌آی را به خود جلب می‌کند. این بازار آنلاین در راه عرضه کالاها و خدمات غیرقانونی فعالیت می‌کرد و عمدتا شامل قاچاق مواد مخدر بود. بیت‌کوین به‌عنوان روش پرداخت اولیه در این وبسایت مورد استفاده قرار می‌گرفت. «جاده ابریشم» به بررسی مسائل پیچیده حقوقی و اخلاقی پیرامون استفاده از ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین، و نحوه استفاده از آن‌ها در «دارک‌نت» برای تراکنش‌های ناشناس و غیرقانونی می‌پردازد.

سریال همسر خوب، اپیزود بیت‌کوین برای تازه‌کارها (The Good Wife, Bitcoin for Dummies)

بحث در مورد بیت‌کوین خیلی زود به سریال‌های تلویزیونی هم کشیده شد. سریال «همسر خوب» از جمله اولین مجموعه‌هایی بود که اپیزودی را به بحث در مورد بیت‌کوین اختصاص داد. «همسر خوب» با محوریت شخصیتی به نام آلیسیا روایت می‌شود که یک وکیل مدافع حقوقی در شیکاگو است. در قسمت ۱۳ از فصل ۳ این سریال با عنوان «بیت‌کوین برای تازه‌کارها» که سال ۲۰۱۲ پخش شد، آلیسیا از مردی دفاع می‌کند که ادعا می‌کند نماینده شخصی است که یک ارز آنلاین جدید را در برابر وزارت خزانه‌داری ایجاد کرده است. در مجموع می‌توان گفت «بیت‌کوین برای تازه‌کارها» تصویر مثبتی از بیت‌کوین و ارز دیجیتال ارائه کرده است و چالش‌های مربوط به نحوه انطباق ارزهای دیجیتال با سیستم سنتی قانونی را زیر ذره‌بین می‌برد.

 

 
برچسب‌ها: ارزهای دیجیتال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها