سرگرم‌کننده و فرهنگ‌ساز همچون «شب آهنگی»

- 4 دقیقه مطالعه

اولین قسمت از فصل سوم برنامه «شب آهنگی» در حالی در فیلم‌نت پخش شد که دو فصل قبلی این رئالیتی‌شو از اقبال خوبی نزد مخاطبان برخوردار شد و به نظر می‌رسد این فصل نیز در امتداد موفقیت‌های قبلی حامد آهنگی باشد.

به گزارش فیلم نت نیوز، اولین قسمت از فصل سوم برنامه «شب آهنگی» با حضور داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) در حالی در فیلم‌نت پخش شد که دو فصل قبلی این رئالیتی‌شو از اقبال خوبی نزد مخاطبان برخوردار شد و به نظر می‌رسد این فصل نیز در امتداد موفقیت‌های قبلی حامد آهنگی در مقام مجری برنامه باشد.

«شب آهنگی» بیش از هر چیز وامدار و وابسته به شخص حامد آهنگی است؛ بازیگر و کمدینی که در سال‌های اخیر در برنامه‌های تلویزیونی خوش درخشیده و در «شب آهنگی» نیز مرد اول و آخر برنامه خودش است. حامد آهنگی بدون اغراق اگر بهترین شومن حال حاضر ایران نباشد جزو سه شومن اول تلویزیون و نمایش خانگی است که خوب ذائقه مخاطب را می‌شناسد و خوب می‌تواند از تماشاگر خنده بگیرد. کمدی حامد آهنگی از جنس کمدی کلامی و موقعیتی است؛ او قادر است با هر چیزی شوخی کند و درباره هر موقعیتی کمدی بسازد، همین قابلیت‌های بداهه‌پردازی حامد آهنگی است که سبب شده برنامه «شب آهنگی» در همه بخش‌های اجرایی‌اش بامزه و سرگرم‌کننده باشد.

«شب آهنگی» در قست اول فصل سوم، دو بخش مسابقه مردمی با حضور حضار داخل استودیو داشت: بخش اول با حضور خانم‌ها و بخش دوم با حضور آقایان. بخش خانم‌ها با تست بازیگری و بخش آقایان با تست خوانندگی‌ از مفرح‌ترین بخش‌های برنامه «شب آهنگی» بود. حامد آهنگی با هوش و دقتی که در جزئیات رفتاری شرکت‌کنندگان دارد از همه چیز جوک و خنده می‌سازد: از لباس اداری شرکت‌کننده زن تا مدل خوانندگی و اجرای آقایان همه ویژگی‌های ساده‌ای و به ظاهر عادی هستند که با اجرا و تمهیدات آهنگی، خنده‌دار و بامزه می‌شوند.

حضور داریوش فرضیایی در چند بخش مختلف آشپزی، گفت و گو و خوانندگی جذاب از آب درآمده است، به خصوص آنکه اهلیت گیلانی و شمالی‌بودن هر دوی آنها باعث شده که نوعی همزبانی و هماهنگی جالب بین آهنگی و فرضیایی به وجود آید که اوج آن در دابسمش فیلم «جدایی نادر از سیمین» و بگو مگوهای نادر و سیمین به تصویر درآمده است. خوانندگی هندی آهنگی که بعدتر فرضیایی نیز بدان اضافه می‌شود فضای رقص و شادمانی برنامه را مضاعف می‌کند و نتیجه یک دورهمی سرگرم‌کننده از زوج داریوش فرضیایی و حامد آهنگی است که می‌تواند باعث همراهی مخاطب شود.

موسیقی یکی از ابزار مهم حامد آهنگی در ساخت برنامه «شب آهنگی» است که چیزی فراتر از یک ابزار احساسی به نظر می‌رسد. آهنگی در بخش خوانندگی خودش، عموپورنگ و تست آوازخوانی از شرکت‌کنندگان موسیقی‌های متفاوتی از هندی، سنتی، کلاسیک، شیش و هشتی استفاده می‌کند تا نشان دهد تا چه اندازه برنامه‌اش به موسیقی وابسته است و خودش به استفاده ریتمیک و فضاسازی از آن.

ریتم برنامه «شب آهنگی» با وجود تعدد بخش‌ها و تکثر شرکت‌کنندگان و مهمان‌ها، ریتم قابل تحملی از آب درآمده و در طول نزدیک به ۸۰ دقیقه‌ای که برنامه را تماشا می‌کنیم کمتر پیش می‌آید که بخواهیم برنامه را متوقف کنیم یا به سراغ گوشی موبایل برای چک کردن فضای اینستاگرام رویم تا مشخص شود میزان گیرایی و همراه‌کنندگی آهنگی و برنامه‌اش چقدر بوده است. برنامه «شب آهنگی» از بخش‌‌های مختلف اجرا، گفت‌و گو، مسابقه، بازی، آشپزی و …در قسمت اول خود تشکیل شده بود که تقریبا در همه بخش‌ها ریتم اجرا قابل قبول و پیوستگی و انسجام بین آنها منطقی و همراه‌کننده بود.

علاوه بر وجوه سرگرم‌کننده و فان برنامه، شباهنگی سعی کرده در لایحه‌های زیرین خود و در خلال مسابقه‌، بازی و گفت‌و‌گو از محتوا تهی نباشد و ابعاد فرهنگی، آموزشی و انتقادی خود را منتقل نماید. کنایه‌هایی که در جریان آشپزی کردن آهنگی و فرضیایی به برنامه‌های آشپزی صداو سیما زده می‌شود در واقع واکنشی است یه حجم زیاد آیتم‌های آشپزی تلویزیون که با رویکرد کلیشه‌ای و کاملا تکراری طراحی و پخش می‌شود. فرهنگ‌سازی‌های ظریفی نیز در میان گفت‌وگوها در ارتباط با برخورد با بچه‌ها، موضوع ازدواج و خانواده صورت می‌گیرد که نباید آن را تصادفی و خارج از ساختار برنامه متصور شد و «شب آهنگی» را صرفا یکی برنامه سرگرم‌کننده نامید.

حامد آهنگی با وجود ظاهر شوخ و شنگ، شخصیت فرهیخته و با مطالعه‌ای دارد و این نه در بیوگرافی او بلکه در برخوردها و رفتارهایی که با مهمان‌ها و شرکت‌کنندگان دارد، مشخص می‌شود، آهنگی برخلاف شمار زیادی از مجریان برنامه‌های طنز و مناسبتی تلویزیون، شرکت‌کنندگان ساده و آماتور خود را دست نمی‌اندازد و از مسخره کردن آنها خنده نمی‌گیرد بلکه در یک ارتباط کاملا انسانی و محترمانه بده بستان با آنها برقرار می‌کند بدون آنکه به حریم شخصی آنها و شخصیت فردی‌شان خدشه‌ای وارد کند، این امتیاز مهم حامد آهنگی است که کمتر بدان توجه شده است.

بخش طراحی صحنه و اکسسوار برنامه «شب آهنگی» نیز فضای دلنشین و مفرحی را برای تماشای برنامه فراهم می‌کند و علاوه بر اینکه در فضاسازی و چشم‌نوازی برنامه بسیار موثر است این حس را به مخاطب می‌دهد که سازندگان برایش احترام و اهمیت قائل بودند و برای یک برنامه بخش خصوصی و با تایم نه چندان زیاد، چنین فضای مناسبی را طراحی کردند. در اینجا بحث رقابت پلتفرم‌های نمایش خانگی و تلویزیون ملی نیز پیش می‌آید که پلتفمرم‌ها تا چه اندازه برای جذب واقعی مردم انگیزه و تلاش دارند در حالی‌که صدا و سیما گویی به جز برنامه‌های خاص مناسبتی و اعیاد، از توجه و احترام به مخاطبان خود غفلت می‌کند و همین پیروزی بزرگی برای پلتفرم‌ها برای جذب مخاطب خانگی محسوب می‌شود.

در انتها باید اذعان کرد که علاوه بر اینکه حامد آهنگی یکی از بهترین شومن‌های ایرانی فعال در بخش خصوصی است که به نظر می رسد توانایی او در اجرا بیش از بازیگری در سینما نیز است، برنامه «شب آهنگی» نیز به گواه استقبال تماشاگران از مفرح‌ترین و پرمخاطب‌ترین رئالیتی‌شوهای نمایش خانگی و تلویزیون ایران است که همچنان در فصل سوم خود در حال درخشیدن، سرگرم کردن و خنداندن مردم است.

محمد تقی‌زاده

برنامه شب آهنگی را در فیلم نت تماشا کنید.

گالری عکس شب آهنگی

برچسب‌ها: برگزیده،تیتر یک،حامد آهنگی،شب آهنگی
نظرات

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • خیلی دوست دارم قبل از محرم مجید رضوی رو در برنامه شب آهنگی دعوت کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها