در فیلم نت تماشا کنید

مهم‌‎ترین فیلم‌های علمی-تخیلی ۲۰۲۴: سفری به آینده

- 6 دقیقه مطالعه
در این مطلب به سراغ هشت فیلم مهم و کنجکاوی‌برانگیز سال ۲۰۲۴ رفته‌ایم که متعلق به ژانر علمی-تخیلی هستند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، اگر فیلم‌های «تخیلی‌تری» همچون «گودزیلا و کنگ: امپراتوری جدید» را هم علمی-تخیلی در نظر بگیریم، می‌توان گفت که سال ۲۰۲۴ تا همین‌جا هم سال بدی برای این ژانر نبوده است. تعدادی از فیلم‌های پرسروصدای سال مثل جنگ داخلی را می‌توان با اغماض نزدیک به ژانر علمی-تخیلی دانست و البته هرگز نمی‌توان فیلم مهم و تحسین‌شده‌ای چون «تل‌ماسه: قسمت دوم» را فراموش کرد. علاوه بر این نمونه‌ها، فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز پرتعدادی هم در نوبت نمایش هستند که می‌توانند پرونده سینمای علمی-تخیلی در سال ۲۰۲۴ را پربارتر کنند.

در این مطلب به معرفی هشت فیلم کنجکاوی‌برانگیز سینمای علمی-تخیلی پرداخته‌ایم که در سال ۲۰۲۴ اکران شده‌اند یا خواهند شد. هرچند تمرکز روی فیلم‌هایی است که هنوز موعد اکران‌شان فرا نرسیده است اما فیلم اکران‌شده «تل‌ماسه: قسمت دوم» به‌عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال تا امروز هم جای خود را در این فهرست باز کرده است.

تل‌ ماسه: قسمت دوم (Dune: Part 2)

درحالی‌که قسمت اول تل‌ماسه نوعی مقدمه‌چینی بود، گروهی از منتقدان معتقدند که دنی ویلنوو در تل‌ماسه: قسمت دوم با ارائه داستانی بزرگ‌تر، یکی از چشمگیرترین فیلم‌های علمی-تخیلی سینمای عصر مدرن را ساخته است. داستان «تل‌ماسه: قسمت دوم» به ادامه نبرد مقدسی می‌پردازد که تمام جهان را در بر گرفته است. شخصیت اصلی فیلم، پل آتریس (با بازی تیموتی شالامی) این‌بار با فریمن‌ها متحد می‌شود تا به جنگ تاریکی برود. هر چه جلوتر می‌رویم ابعاد ماجرا بزرگ‌تر شده و در نهایت به شبکه پیچیده‌ای از سیاست‌گرایی، پیشگویی و قدرت صحرا تبدیل می‌شود. هر چند تکلیف برخی از شخصیت‌ها و خرده‌داستان‌ها در این قسمت مشخص نمی‌شود اما «تل‌ماسه: قسمت دوم» با تیمی از بازیگران شناخته‌شده، جهان داستانی عظیم و جلوه‌های بصری نفس‌گیر به یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۴ تاکنون تبدیل شده است.

یک مکان ساکت: روز ۱ (A Quiet Place: Day 1)

تاریخ اکران: ۲۸ ژوئن (۸ تیر)

فیلم یک مکان ساکت به یکی از پدیده‌های سینمای ۲۰۱۸ تبدیل شد. آن فیلم ترسناک پسا آخرالزمانی در مورد خانواده‌ای که ناچارند از تولید کوچک‌ترین صدایی خودداری کنند وگرنه طعمه هیولاهایی دهشتناک می‌شوند، با بودجه‌ای ۱۷ میلیون دلاری بیش از ۳۴۰ میلیون دلار در سطح جهان فروخت. با چنین موفقیتی، عجیب نبود که جهان سینمایی «یک مکان ساکت» ادامه پیدا کند. پس از دنباله‌ای که در سال ۲۰۲۰ اکران شد و باز هم به موفقیت قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کرد، حالا نوبت به پیش‌درآمدی بر فیلم اصلی رسیده است. لوپیتا نیونگو، جوزف کویین، الکس وولف و جیمون هونسو در «یک مکان ساکت: روز ۱» ایفای نقش کرده‌اند. این‌بار داستان بر روی شخصیتی تمرکز دارد که نیونگو بازی کرده و در زمانی می‌گذرد که هیولاهای خشن برای اولین بار نیویورک راتصرف کردند. برخلاف دو قسمت قبلی، این‌بار خبری از جان کرازینسکی در مقام کارگردان نیست و جای او را مایکل سارنوسکی گرفته است. سارنوسکی فیلمنامه را هم بر اساس ایده‌ای از خودش و کرازینسکی نوشته است.

سرزمین‌های مرزی (Borderlands)

تاریخ اکران: ۹ اوت (۱۹ مرداد)

الی راث (که او را بیشتر با کارگردانی روز شکرگزاری و بازی در حرامزاده‌های لعنتی به یاد می‌آوریم) یک بار دیگر پشت دوربین رفته است تا یک کمدی اکشن علمی-تخیلی را راهی سالن‌های سینما کند. «سرزمین‌های مرزی» بر اساس مجموعه بازی‌های ویدیویی موفق «گیرباکس» (Gearbox) ساخته شده و مجموعه‌ای از استعدادهای بازیگری از جمله کیت بلانشت، کوین هارت، جک بلک، بابی لی و جیمی لی کرتیس در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم داستان زنی به‌نام لیلیت را روایت می‌کند: یک قانون‌شکن بدنام با گذشته‌ای اسرارآمیز که با اکراه به سیاره‌اش، پاندورا، بازمی‌گردد تا دختر گمشده قدرتمندترین S.O.B جهان، اطلس، را پیدا کند و در این راه با یک تیم عجیب‌وغریب اتحادی تشکیل می‌دهد. این قهرمانان غیرعادی باید با هیولاهای بیگانه و راهزنان خطرناک مبارزه کنند تا دختر گمشده را بیابند.

بیگانه: رومولوس (Alien: Romulus)

تاریخ اکران: ۱۶ اوت (۲۶ مرداد)

اگر قرار باشد فیلمی را برگزینیم که در آن الگوهای ژانرهای وحشت و علمی-تخیلی به ماهرانه‌ترین شکل در هم آمیخته شده‌اند، به‌سختی می‌توانیم گزینه‌ای بهتر از بیگانه (ریدلی اسکات، ۱۹۷۹) پیدا کنیم. «بیگانه: رومولوس» فیلم جدید این مجموعه محسوب می‌شود که داستان آن بین دو بخش اول این مجموعه، یعنی فیلم اسکات و فیلم بیگانه‌ها (جیمز کامرون، ۱۹۸۶) می‌گذرد. این‌بار خبری از ریدلی اسکات در مقام کارگردان نیست و فده آلوارز (که در سال‌های اخیر به یکی از فیلمسازان قابل اعتنای ژانر وحشت تبدیل شده است) پشت دوربین ایستاده است. البته اسکات در مقام تهیه‌کننده در فیلم حضور دارد. کیلی اسپینی که با بازی در نقش پریسیلا پریسلی در فیلم «پریسیلا» به بازیگری محبوب و پرکار تبدیل شده است، نقش اصلی بیگانه: رومولوس را ایفا می‌کند.

اسلینگ‌شات (Slingshot)

تاریخ اکران: ۲۳ اوت (۲ شهریور)

میکل هوفستروم فیلمسازی سوئدی است که علاقه‌مندان به سینما او را بیشتر با فیلم ترسناک «۱۴۰۸» (که اقتباسی از داستانی از استفن کینگ بود) به یاد می‌آورند. با این وجود تازه‌ترین ساخته هوفستروم یک فیلم علمی-تخیلی و دلهره‌آور روان‌شناختی است که با بازی کیسی افلک، لورنس فیشبرن، امیلی بیچام و دیوید موریسی ساخته شده است. «اسلینگ‌شات» داستان فضانوردی را به تصویر می‌کشد که در میانه‌های یک ماموریت خطرناک به مقصد تیتان (قمر سیاره زحل) حس واقعیت را از دست می‌دهد و سعی می‌کند کنترل خود را روی واقعیت حفظ کند. هر چند هنوز اطلاعات زیادی در مورد فیلم منتشر نشده است اما می‌توان «اسلینگ‌شات» را یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز علمی-تخیلی سینمای ۲۰۲۴ دانست.

تبدیل‌شوندگان یک (Transformers One) 

تاریخ اکران: ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور)

سال‌هاست که هر کدام از قسمت‌های جدید مجموعه فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» سالن‌های سینما را تسخیر می‌کنند. حالا نوبت به یک فیلم بلند انیمیشنی از این مجموعه رسیده است. این انیمشین «تبدیل‌شوندگان یک» نام دارد و از نظر داستانی پیش‌درآمدی بر دیگر فیلم‌های «تبدیل‌شوندگان» محسوب می‌شود. کارگردانی «تبدیل‌شوندگان یک» بر عهده جاش کولی است و گروه پرستاره‌ای شامل کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، برایان تایری هنری، جان هم، لارنس فیشبرن، استیو بوشمی و کیگان-مایکل کی در آن صداپیشگی کرده‌اند.

ربات وحشی (The Wild Robot)

تاریخ اکران: ۲۷ سپتامبر (۶ مهر)

کریس سندرز یکی از انیماتورهای پیشرو در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که کار او را در انیمیشن‌هایی از جمله «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» دیده‌ایم. حالا او با انیمیشن علمی-تخیلی جدیدی به‌اسم «ربات وحشی» بازگشته است که اقتباسی از یک مجموعه کتاب مصور به همین نام است. «ربات وحشی» با الهام از الگویی که پیش از این در داستان‌های مشهوری چون «رابینسون کروزوئه» با آن مواجه شده‌ایم، داستان رباتی را روایت می‌کند که در جزیره‌ای متروک گرفتار می‌شود و باید یاد بگیرد که خود را با محیط خشن وفق داده و با حیوانات جزیره ارتباط برقرار کند. لوپیتا نیونگو، پدرو پاسکال و کاترین اوهارا از جمله صداپیشگان «ربات وحشی» هستند.

الکتریک استیت (The Electric State) 

تاریخ اکران: نامشخص

شاید کنجکاوی‌برانگیزترین ویژگی «الکتریک استیت» این باشد که تعدادی از چهره‌های شاخص و موفق جهان سینمایی مارول در تولید آن دست دارند. جو و آنتونی روسو (کارگردان‌های «الکتریک استیت») و کریستوفر مارکوس و استفن مک‌فیلی (نویسندگان این فیلم) پیش از این در دو فیلم از مجموعه «کاپیتان آمریکا» و دو فیلم از مجموعه «انتقام‌جویان» (Avengers) با یکدیگر همکاری کرده بودند و حالا یک پروژه مشترک دیگر در دستور کار دارند.

«الکتریک استیت» با بازی میلی بابی براون، کریس پرت، که هوی کوان و استنلی توچی و صداپیشگی برایان کاکس، جنی اسلیت، جیانکارلو اسپوزیتو، آنتونی مکی و بیلی باب تورنتون، داستان دختری را روایت می‌کند که با کمک‌گرفتن از یک ربات در پی یافتن برادر گم‌شده‌اش است.

آریا قریشی

 

برچسب‌ها: بیگانه،بیگانه: رومولوس،تبدیل شوندگان،ترانسفورمرها،تلماسه،تلماسه 2،ژانر علمی تخیلی،فیلم بیگانه،یک مکان آرام،یک مکان ساکت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها