«خانه دینامیت»؛ موشک ناشناس به آمریکا شلیک میشود
در فیلمنت نیوز بخوانید
به گزارش فیلمنت نیوز، فیلم سینمایی «خانه دینامیت» (A House of Dynamite) تریلری سیاسی و آخرالزمانی نوشته نوآه اوپنهایم و به کارگردانی کاترین بیگلو و با بازی ادریس آلبا، ربکا فرگوسن، گابریل باسو، آنتونی راموس، جیسیون کلارک، جرد هریس و تِریسی لِتز است که نخستین بار در بخش مسابقه اصلی هشتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز به نمایش در آمد و در مرحله بعد به صورت محدود در بریتانیا و آمریکا اکران شد سپس برای عرضه جهانی راهی نتفلیکس شد و هماکنون در پلتفرم فیلمنت در حال پخش است.
در خلاصه داستان «خانه دینامیت» چنین آمده است: «موشک ناشناسی به سوی ایالات متحده شلیک میشود و حالا تیم بزرگی برای یافتن عامل این حمله تلاش میکنند و همزمان، چالشها در زمینه تصمیمگیری درباره واکنش مناسب آغاز میشود.»
خانه دینامیت در فیلمنت
با مشخص شدن قلاب اصلی داستان که پرتاب یک موشک ناشناس به سوی ایالات متحده آمریکاست، مخاطبان چشمانتظار پيشبرد روایت میمانند با اینحال هر چه دقایق از پس هم میگذرند، نویسنده و کارگردان اثر، گرهای از گرههای افکنده شده نمیگشایند بلکه تعداد آنها در تمام طول اثر کمابیش به اندازه زمان سکانسهای افتتاحیه باقی میماند.
پایان باز خانه دینامیت به سبک اصغر فرهادی
مهمترین نقطه ضعف «خانه دینامیت» را میتوان ترس از اتخاذ تصمیم نهایی و سرنوشتساز از سوی کاراکتر اصلی برای آمریکاییها و همه جهانیان دانست؛ تصمیمی که در ۳۰ دقیقه اول، تمام تعلیق دقایق پیشرو را رقم میزند و هنگامی که اثر به پایان میرسد، سینماگر به سبک اصغر فرهادی با یک پایان باز از نتیجه گیری طفره میرود و مسئولیت اخلاقی اتخاذ تصمیم نهایی را به دوش تماشاگر میاندازد؛ در صورتی که کاراکتر اصلی، تنها در دنیای خیال زندگی می کند و کنشهای او، فقط در ابعاد پرده سینما ادامه مییابد بنابراین اتخاذ تصمیم درست و غلط کاراکتر اصلی در جایگاه رییسجمهوری، تاثیرش ورای دنیای سینما نیست و مضاف بر اینکه تنها مسئولیت مهم و اساسی است که سازندگان «خانه دینامیت» در مدت زمان ۱۱۵ دقیقهای اثر به رییسجمهوری محول میکنند و او با انجام درست این وظیفه محوله میتواند صلاحیت و شایستگی خودش را در مقام رییسجمهوری در مقابل چشم تماشاگران به اثبات برساند.
ریاستجمهوری مقامی است که شخص منتخب در هر لحظه با چالشهای فراوانی در سطح ملی و بینالمللی مواجه است و این چالشها در کشورهای دارای موقعیت استراتژیک مهم، دشواری دوچندانی دارد از اینرو نمایش بیعملی یک رییسجمهوری هنگامی که پای مرگ و زندگی یک ملت در میان است، نه تنها به او وجهه انسانی نمیبخشد بلکه آدمی را به تصویر میکشد که نمیتواند عواقب تصمیمهای خودش را بپذیرد و با قدردانی یک ملت یا لعنت شدن از سوی آنها روبهرو شود همانند آنچه که در تاریخ آمریکا و همینطور جهان بارها به وقوع پیوسته است و یک رییسجمهوری با اتخاذ یک تصمیم درست، توانسته در قلب یک ملت جای بگیرد و رییسجمهوری دیگر با یک اشتباه از چشم مردم افتاده است.

«خانه دینامیت» در سه اپیزود حدود سی و پنج دقیقهای، به ترتیب برشی از زندگی خانوادگی و همچنین وظایف محوله کارکنان ارشد در رده پایین امنیتی و سربازان کارآزموده مناطق نظامی حساس، مدیران و معاونان میانی در حوزه امنیت و وزیر دفاع و رییسجمهور در لحظات بحرانی یک کشور را نمایش میدهد که از نکات جذاب اثر به شمار میرود و روی آدمهای همیشه در سایه چراغی میاندازد تا از تاریکی به در آیند و مخاطبان بتوانند آنها را ورای کلیشههای مرسوم بشناسند همانند آنچه که کاترین بیگلو کارگردان اثر در «سی دقیقه پس از نیمهشب» در سال ۲۰۱۲ انجام داد.
ادریس آلبا خوب نیست
ربکا فرگوسن، گابریل باسو، آنتونی راموس، جیسیون کلارک، جرد هریس و تِریسی لِتز درخشان ظاهر میشوند و هرچند که نمیتوان از ادریس آلبا چنین تعریفی کرد زیرا در لحظات منتهی به اتخاذ تصمیم نهایی که جان یک جهان در دستان او است، حتی یک قطره عرق بر پیشانی و چهره وی به چشم نمیخورد و گره کراوات آلبا به تمیزی زمانی است که او از کادیلاک لیموزین حمل و نقل کننده خودش ملقب به «هیولا» برای حضور در یک استادیوم بسکتبال پیاده میشود بنابراین اینطور به نظر میرسد حساسترین مقطع برای رییسجمهوری ایالات متحده آمریکا که زرادخانه هستهای بیشماری دارد به اندازهای که تماشاگران میاندیشند و خودشان را در چنین موقعیت خطیری تصور مینمایند، برای ادریس آلبا حساس نیست در نتیجه، اینگونه باورپذیری نقشآفرینی این هنرمند زیر سوال میرود و در ادامه، تعلیق رنگ میبازد و انتخاب بین گزینههای بله و خیر دیگر علیالسویه است.
«خانه دینامیت» در سطح یک ایده جذاب باقی میماند که در اهداف خودش به سر منزل مقصود نمیرسد و تازه پس از اتخاذ تصمیم از سوی کاراکتر اصلی، بخش اصلی روایت آغاز میشود در صورتی که همانجا بدون نمایش تصمیمِ گرفته شده خاتمه مییابد، از اینرو فیلم نمیتواند برگ زرین دیگری به کارنامه کاترین بیگلو بیفزاید و همچنین اثر در زمره برترین آثار ساختهشده در سال ۲۰۲۵ قرار نمیگیرد.
فرزاد جمشیددانایی


