نگاهی به قسمت‌های 11 تا 15 سریال

نگاهی به «از یاد رفته»/ ببار ای نم نم باران…

در فیلم‌نت نیوز بخوانید:

- 8 دقیقه مطالعه
نویسندگان سریال «از یاد رفته» در قسمت‌های اخیر توجه بیشتری به نقاط عطف فیلمنامه نشان داده و به شیوه مرسوم در سریال‌ها، در پایان هر قسمت یک عطف کنجکاوی برانگیز قرار می‌دهند.

به گزارش فیلم نت نیوز، یکی از ویژگی‌های سریال‌های ملودرام که دست نویسنده را برای پیشبرد قصه باز می‌گذارد، گسترش آن در عرض و از طریق شخصیت‌های متعدد است؛ به این شکل که گره‌های مختلف به داستان زده شده و هر چه کار به سمت پایان می‌رود، گره گشایی‌ها به جذاب‌تر شدن آن کمک می‌کنند و این همان اتفاقی است که در سریال «از یاد رفته» ساخته برزو نیک‌نژاد، محصول پلتفرم فیلم‌نت نیز رخ داده است و هر چه کار به یک پنجم پایانی خود نزدیک می‌شود‌‌، پررنگ‌تر می‌شود.

مرگ اسماعیل ادیبی در پایان قسمت دهم، شوک فوق‌العاده‌ای به سریال داده و نقطه عطف درخشانی به حساب می‌آید که تماشاگر را مشتاق تماشای ادامه آن می‌کند. مهدی اسدزاده و نوید محمودی به عنوان نویسندگان فیلمنامه «از یاد رفته»، از قسمت یازدهم تا پانزدهم روی موضوع ارثیه ادیبی و وصیت‌نامه‌ای که کتایون جعل کرده است و در آن اثری از حق و حقوق شهاب به عنوان نوه ادیبی نیست، مانور داده و شخصیت‌ها را حول محور آن حرکت می‌دهند. در حقیقت، بین شخصیت‌های مختلف سنگربندی شده و هر گروه نیز سعی در سهم بیشتر گرفتن از قدرت و ثروت دارد.

پرده‌برداری از رازهای گذشته و روابط پنهان

اتفاق مهمی که در قسمت‌های یاد شده رخ داده است، پرده افتادن از لایه‌های درونی آدم‌هایی همچون کتایون، میترا و بهزاد است. همچنین، نور بیشتری نیز روی گذشته آنها افتاده و رازهای بیشتری کشف می‌شوند برای مثال می‌توان به علاقه کتایون به مازیار ادیبی زمانی که پرستار همسر اول او بوده اشاره کرد که همچنان پس از گذشت سال‌ها رد آن را روی قلب خود دارد. به موازات آن، داستانک میترا و بهزاد نیز خوب پیش رفته و تم عشق را در «از یاد رفته» پررنگ‌تر می کند البته از جنسی متفاوت که خرده شیشه‌های زیادی هم داشته و آلوده به دروغ و خیانت است! قرینه آن را می‌توان در عشق قدیمی آرش به هانیه دید که پس از گذشت بیش از بیست سال همچون زخمی کهنه سر باز کرده و آرش را در وضعیت نامتعادلی قرار می‌دهد که اوج آن را در قسمت پانزدهم می بینیم.

تنش‌ها و عطف‌های تازه در قسمت‌های اخیر

نویسندگان سریال در قسمت‌های اخیر توجه بیشتری به نقاط عطف فیلمنامه نشان داده و به شیوه مرسوم در سریال‌ها، در پایان هر قسمت یک عطف کنجکاوی برانگیز قرار می‌دهند برای نمونه می‌توان به حمله شبانه پسر بهزاد به شهاب اشاره کرد که دو بار به شکل‌های مختلف تکرار می‌شود. همین طور داستانک مربوط به بهزاد و پسرش که دومی پس از خوانده شدن وصیتنامه و به ارث بردن خانه، بهزاد را از آنجا بیرون می‌اندازد! عاشقانه بین شهاب و پریسا هم به موازات خرده داستان‌های دیگر پیش رفته و به مرور نقش پررنگ‌تری هم پیدا می‌کند.

نبرد قدرت، افشای رازها و تغییر چهره شخصیت‌ها

نوشین یکی دیگر از شخصیت‌های «از یاد رفته» است که نقش مهمتری در قسمت‌های اخیر پیدا کرده است و در تقابل با کتایون، تنش خوبی به قصه می‌بخشد به ویژه اینکه پای نریمان برادر نوشین هم به میان آمده که سند مهمی از کتایون بابت جاسازی مقدار زیادی از مواد مخدر که سبب اعدام مازیار شده است در دست دارد. میترا هم یکی دیگر از شخصیت‌های کلیدی سریال به حساب می‌آید که از علاقه بهزاد به خود در جهت منافع خود و مادرش استفاده کرده و در عین حال با حسابدار شرکت هم دست دوستی داده است! پول در قسمت‌های اخیر به عنصر پیش‌برنده داستان و مرکز ثقل آن تبدیل شده که روی شخصیت‌ها و رفتارشان تاثیری عمیق دارد. رودست زدن‌ها و تله گذاری‌های بهزاد برای آرش به یک نقطه عطف مهم ختم شده که قتلی ناخواسته را به پرونده این دو اضافه می‌کند. در عین حال، بهزاد از خاکستری بودن عبور کرده و با تصمیمی هولناک به یک شخصیت منفی تمام عیار که برگ برنده‌های زیادی در دست دارد، تبدیل می‌شود.

اوج دراماتیک و بازی‌های درخشان در یک‌سوم پایانی

برزو نیک‌نژاد که سریال‌های زیادی در کارنامه خود دارد، زیر و بم سریال‌سازی برای مخاطب ایرانی را بلد و این را در سریال «مرداب» نیز نشان داده است. او در یک سوم پایانی «از یاد رفته»، موتور آن را با شتاب بیشتری به راه انداخته و چند گره‌گشایی انجام می‌دهد. در عین حال، روی بازیگرانی که در قسمت‌های پیشین فرصت چندانی برای هنرنمایی نداشته‌اند، مانور داده و فرصت مناسبی را در اختیارشان قرار می‌دهد برای مثال می‌توان به فریبا متخصص و آزیتا حاجیان در نقش‌های کتایون و نوشین اشاره کرد که یکی از جذاب‌ترین سکانس‌های سریال با حضور این دو و در قبرستان شکل می‌گیرد. قرینه آن را می‌توان در تک سکانس‌های حاجیان و مجید مظفری دید که نیک‌نژاد آن را به گونه‌ای دکوپاژ کرده که بازی‌ها درخشان‌تر به نظر برسد، حتی کاظم هژیرآزاد هم به خوبی در قواره نقش کوتاه وکیل زرنگ اسماعیل ادیبی نشسته و در همین حد، اثرگذار به نظر می‌رسد.

*تیتر براساس ترانه لالایی ویگن دردریان که در قسمت پانزدهم «از یاد رفته» شنیده می‌شود، انتخاب شده است.

محمد جلیلوند

سریال از یاد رفته فقط در فیلم نت

 

نگاهی به «از یاد رفته»

برچسب‌ها: از یاد رفته
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

نت مگ