معرفی کتاب سینمایی

هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان‌آرا

- 2 دقیقه مطالعه

کتاب سینمایی «هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان‌آرا» توسط نشر چشمه / گیلگمش اواخر سال ۱۳۹۹ وارد بازار نشر شده است. این کتاب به زندگی خصوصی و حرفه ای بهمن فرمان‌آرا کارگردان شناخته شده سینمای ایران می‌پردازد.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، بهمن فرمان آرا بی شک یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سینماگران پیش از انقلاب است که تاثیر حضورش صرفا محدود به کارگردانی فیلم‌های مهمی چون: «شازده احتجاب» و «سایه های بلند باد» نمی شود، او جزو اولین برگزار کنندگان برنامه های تلویزیونی در تاریخ این سرزمین بوده است و همچنین تهیه کننده تعدادی از مهمترین فیلم‌های موسوم به موج نو سینمای ایران از جمله: «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی، «گزارش» ساخته عباس کیارستمی و «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی.

اکنون محسن آزرم به همت نشر چشمه کتابی را منتشر شده با نام «هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان آرا» که به زندگی خصوصی و حرفه‌ای این فیلمساز شناخته شده با نثری شیوا و شیرین می‌پردازد. فرمان‌آرا در این کتاب از کودکی خود، ازدواج، دوران و علت مهاجرت، فضای پس از انقلاب، چگونگی تولید آثاری که تهیه کرده است و دوستی با افرادی چون عباس کیارستمی، هوشنگ گلشیری، احمد پژمان و عزت الله انتظامی سخن گفته است.

کتاب «هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان‌آرا» در ۷۱۰ صفحه، توسط انتشارات چشمه / گیلگمش و در قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه شده است.

به افرادی که علاقمند به تاریخ شفاهی سینمای ایران هستند خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم.

در بخشی از این کتاب آمده است:

فیلمنامه «شازده احتجاب» را دوبار دادیم به وزارت فرهنگ و هنر. اسمش را هم گذاشته بودیم «یک گور برای دو زن» بار اول نویسنده ها هوشنگ گلشیری و من بودیم و بار دوم فریده لبافی نژاد، همسرم. بار اول گفتند نمی‌شود بسازیدش. ساختش صلاح نیست. بار دوم که اسم ما دو تا در صفحه اولش نبود گفتند چه فیلمنامه ی خوبی. این فیلمنامه شایسته تقدیر است. زنگ زده بودند که همسرم فیلمنامه دیگری هم برایشان بنویسد. فیلم را که داشتیم می‌ساختیم فکر کردیم چرا همان «شازده احتجاب» اسم فیلم نباشد؟

 

رض

برچسب‌ها: برگزیده،بهمن فرمان آرا،رضا کیانیان،عباس کیارستمی،عزت الله انتظامی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها