همنشینی با اهریمن

فیلم‌های ترسناک جدیدی که باید ببینید

- 8 دقیقه مطالعه
در این گزارش به سراغ تعدادی از فیلم‌های ترسناک یک سال اخیر رفته‌ایم که تماشای آن‌ها به طرفداران ژانر وحشت توصیه می‌شود.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، به تاریخ سینما که نگاه کنیم متوجه تغییرات گسترده‌ای در سلیقه تماشاگران می‌شویم، اما به‌نظر می‌رسد برخی از ویژگی‌ها همواره ثابت می‌مانند. یکی از این خصوصیات تغییرناپذیر، میل سیری‌ناپذیر خیلی از ما به ترسیدن است. اگر به این گزاره، بودجه عموما اندک فیلم‌های ترسناک را هم اضافه کنیم می‌توانیم درک کنیم که چرا ژانر وحشت تقریبا همیشه با قدرت به راه خود ادامه داده است. هر سال شاهد تولید ده‌ها فیلم ترسناک هستیم که از میان آنان چند فیلم به موفقیت‌های بزرگی (لااقل در مقایسه با بودجه‌شان) دست پیدا می‌کنند.

در این مطلب ۱۱ فیلم را معرفی کرده‌ایم که همگی در ۱۲ ماه اخیر روی پرده رفته‌اند و می‌توانند گزینه‌های جذابی برای علاقه‌مندان به ژانر ترسناک باشند.

وقتی شیطان کمین می‌کند (When Evil Lurks)

«وقتی شیطان کمین می‌کند» محصول مشترک آرژانتین و آمریکا است و داستان دو برادر را در دهکده‌ای دورافتاده روایت می‌کند که مردی آلوده به اهریمن را پیدا می‌کنند که در آستانه «زادن» خود شیطان است. آن دو تصمیم می‌گیرند از شر این جنازه خلاص شوند اما به‌شکلی ناخواسته هرج‌ومرج را گسترش می‌دهند. دیمین راگنا این فیلم ترسناک فراطبیعی را کارگردانی کرده و ایزیکل رودریگز، دیمین سالومون، لوییز زیمبرووسکی، مارسلو میچیناکس و سیلویا ساباتر در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«وقتی شیطان کمین می‌کند» شهریور سال گذشته در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد و تقریبا یک ماه بعد در آمریکا روی پرده رفت. نمایش این فیلم با استقبال منتقدانی روبه‌رو شد که فیلم را در سطوح مختلف تامل‌برانگیز دانستند. از دید طرفداران، وحشتی که در لایه رویی داستان وجود دارد و دغدغه‌های مضمونی فیلم به یک اندازه قدرتمند و تاثیرگذارند. از سوی دیگر، فیلمساز با موفقیت توانسته فضایی بسازد که در آن هر انسانی می‌تواند خود اهریمن باشد. از بین بردن امکان اعتماد کردن تماشاگر به شخصیت‌ها، حال‌وهوایی مخوف و اضطراب‌آلود را بر فیلم حاکم کرده است.

با من حرف بزن (Talk to Me)

با هر متر و معیاری، «با من حرف بزن» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ترسناک سال گذشته بود. این فیلم با بودجه‌ای تنها ۴.۵ میلیون دلاری در سطح جهان بیش از ۹۲ میلیون دلار فروخت تا به یکی از پرسودترین فیلم‌های ۲۰۲۳ تبدیل شود. همچنین گروه قابل توجهی از منتقدان با تمجید از داستان گیرا و جلوه‌های بصری چشمگیر «با من حرف بزن»، این فیلم را در جمع ترسناک‌ترین فیلم‌های قرن ۲۱ قرار دادند. این فیلم به کارگردانی دنی و مایکل فیلیپو و با بازی سوفی وایلد، میراندا اوتو، اوتیس دانجی و الکساندرا جنسن داستان گروهی از دوستان جوان را روایت می‌کند که وقتی متوجه می‌شوند چطور می‌توانند با استفاده از یک دست مومیایی‌شده با ارواح ارتباط برقرار کنند، معتاد آن می‌شوند غافل از این‌که باز کردن دریچه‌ای به‌سوی جهان دیگر ممکن است تبعات هولناکی داشته باشد.

قاتل تمام‌عیار (Totally Killer)

وحشت و طنز حالات متضادی به‌نظر می‌رسند اما تاریخ سینما نشان داده که ترکیب این دو احساس متضاد می‌تواند نتایج غیرمنتظره‌ای به همراه داشته باشد. «قاتل تمام‌عیار» یکی از تازه‌ترین فیلم‌هایی است که ترس و کمدی را ادغام کرده است. این کمدی اسلشر به کارگردانی نانتاچکا خان (فیلمساز آمریکایی که از والدین مهاجر ایرانی متولد شده است) و با بازی کرنان شیپکا، اولیویا هولت و چارلی گیلسپی، داستان دختری نوجوان به اسم جِیمی را روایت می‌کند که مادرش در شب هالووین به قتل می‌رسد. قاتل کسی است که ۳۵ سال پیش سه تن از دوستان نوجوان مادرش را به شکل مشابهی به قتل رسانده بود. جیمی به‌طور اتفاقی توسط یک ماشین زمان به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد و به این نتیجه می‌رسد که شاید بتواند جلوی کار قاتل را از همان ابتدا بگیرد. منتقدان به ویژگی ترکیبی فیلم به‌عنوان یکی از خصوصیات اصلی‌اش اشاره کرده‌اند. همان‌طور که از خلاصه داستان «قاتل تمام‌عیار» پیداست نه‌تنها با یک کمدی اسلشر روبه‌روییم بلکه رگه‌هایی از ویژگی‌های ژانر علمی-تخیلی هم در این فیلم به چشم می‌خورد. شاید همین ویژگی بتواند حتی گروه‌هایی از مخاطبان که طرفداران سنتی ژانر ترسناک نیستند را هم راضی کند.

آخر شب با شیطان (Late Night With the Devil)

«آخر شب با شیطان» یک فیلم ترسناک ماورایی به کارگردانی کالین و کامرون کایرنز و با بازی دیوید دستمالچیان، لورا گوردون و یان بلیس است که از ۳ فروردین امسال روی پرده رفت و داستان یک مجری تلویزیونی را به تصویر می‌کشد که برنامه تاک‌شوی آخر شبی‌اش در حال افول است تا این‌که در شب هالووین ۱۹۷۷ سعی می‌کند با دعوت از دختری که گفته می‌شود تسخیر شده است و با احضار خود شیطان جایگاه برنامه‌اش را در جدول‌های رده‌بندی ارتقا دهد. علی‌رغم دستمایه اولیه نه‌چندان بدیع، آن‌چه «آخر شب با شیطان» را به یکی از آثار شاخص ترسناک در یک سال اخیر تبدیل کرده است، کنترل‌شدگی لحن آن است. علی‌رغم سوژه‌ای که امکان خلق ترس‌های لحظه‌ای پرتعدادی را ایجاد می‌کند، کارگردان‌ها به‌ندرت به‌سراغ این جنس از وحشت‌آفرینی رفته‌اند و در عوض تمرکز خود را روی عمق بخشیدن به ترسی گذاشته‌اند که به‌تدریج گسترش یافته و در نهایت تمام فضای استودیوی ضبط آن تاک‌شو را در بر می‌گیرد. این رویکرد به ایجاد وحشتی عمیق‌تر و تاثیرگذارتر منجر می‌شود که می‌توان آن را یکی از برگ‌های برنده «آخر شب با شیطان» دانست.

استاپ‌موشن (Stopmotion)

چه می‌شود اگر یک هنرمند در دنیای مخلوقات وحشتناک خود غرق شود؟ این سوالی است که رابرت مورگان در فیلم ترسناک خود با عنوان «استاپ‌موشن» مطرح می‌کند. این فیلم با بازی آیزلین فرانچیوزی، استلا گونت و تام یورک ترکیبی از فیلم زنده و انیمیشن است و داستان یک انیماتور بااستعداد استاپ‌موشن را روایت می‌کند که مادرش را از دست می‌دهد و پس از آن باید بتواند شیاطین درون خود را کنترل کند. ترکیب دنیای موجودات زنده و جهان انیمیشن به مورگان کمک کرده تا ایده‌های بصری خلاقانه‌ای را وارد اثر کند که کمتر در فیلم‌های ترسناک مشاهده می‌کنیم.

استخر بی‌انتها (Infinity Pool)

دیوید کراننبرگ یکی از مشهورترین فیلمسازان تاریخ سینمای وحشت است که تعدادی از فیلم‌های مشهور زیرژانر مشهور به «بادی هارور» (جنسی از سینمای ترسناک که در آن وحشت از طریق نابودی یا دگردیسی چشمگیر جسمانی ایجاد می‌شود) از جمله «مگس»، اسکنرها و ویدیو دروم را کارگردانی کرده است. پسر او، برندون کراننبرگ، چند سالی است که پا به عرصه فیلمسازی گذاشته و اخیرا فیلمی ساخته که خیلی از منتقدان را به یاد آثار پدرش انداخته است. این فیلم «استخر بی‌انتها» نام دارد و الکساندر اسکارسگارد و میا گاث در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. «استخر بی‌انتها» داستان یک نویسنده و همسرش را در یک تعطیلات دنبال می‌کند؛ جایی‌که پس از یک تصادف، فرهنگ تاریک یک کشور را کشف می‌کنند. منتقدان این فیلم را به‌عنوان یک انحراف کراننبرگی از کلیشه‌های فیلم‌های تجاری ترسناک مورد ستایش قرار داده‌اند.

روز شکرگزاری (Thanksgiving)

«روز شکرگزاری» یک فیلم سلاخی یا اسلشر (زیرژانری از سینمای وحشت که در آن عموما یک قاتل دچار مشکلات روحی با ابزاری تیغه‌ای افرادی را با خشونت قربانی می‌کند) به کارگردانی الی راث است که در آن پاتریک دمپسی، تای اولسون و جینا گرشون ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم ماجرای اهالی شهری کوچک در ایالت ماساچوست را دنبال می‌کند که پس از ورود یک قاتل نقاب‌دار در حوالی تعطیلات روز شکرگزاری در وحشت فرو می‌روند. «شکرگزاری» با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۴۶ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت و بنابراین می‌توان آن را از لحاظ تجاری موفق دانست. منتقدان هم در مجموع برخورد قابل قبولی با فیلم داشتند. به‌عنوان مثال اوون گلیبرمن، منتقد ارشد ورایتی، به این اشاره کرد که هر چند «شکرگزاری» از قوانین زیرژانر اسلشر پیروی می‌کند اما فضایی سرگرم‌کننده‌تر از این فیلم‌ها دارد.

اره ۱۰ (Saw X)

کمتر مجموعه دنباله‌داری از فیلم‌ها (فرانچایز) را می‌توان یافت که به‌اندازه «اره» دنباله‌دار و سودآور بوده باشد. اگر هم قرار باشد نمونه‌های مشابهی پیدا کنیم باز باید سراغ ژانر ترسناک برویم (نمونه‌هایی چون «هالووین» و «جمعه سیزدهم»). دهمین فیلم «اره» هم به موفقیت دیگری برای این مجموعه تبدیل شد. داستان «اره ۱۰» بین قسمت‌های اول و دوم این مجموعه می‌گذرد و به ماجرای جان کرامر (همان کسی که در طول این مجموعه با عنوان جیگسا شناخته شده است و تبهکار اصلی مجموعه محسوب می‌شود) می‌پردازد که برای یک روش تجربی جهت درمان سرطان پیشرفته‌اش به مکزیک سفر می‌کند اما متوجه می‌شود که این عملیات چیزی جز یک کلاهبرداری نیست. همین امر باعث می‌شود تا جان کرامر افراد مسئول را ربوده و آن‌ها را در یکی از تله‌های مرگ مشهور خود قرار دهد.

کوین گرویترت کارگردانی «اره ۱۰» را برعهده داشته است و توبین بل، شاونی اسمیت و استیون برند در آن بازی کرده‌اند. تولید «اره ۱۰» تنها ۱۳ میلیون دلار خرج روی دست سرمایه‌گذاران گذاشت اما فروش جهانی‌اش از ۱۱۱ میلیون دلار عبور کرد تا مشخص شود جادوی اره کماکان جواب می‌دهد.

من درخشش تلویزیون را دیدم (I Saw the TV Glow)

«من درخشش تلویزیون را دیدم» یک درام ترسناک به کارگردانی جین شوئنبرون و با بازی جاستیس اسمیت، بریژت لوندی پین و این فورمن است. این فیلم داستان نوجوانی به اسم اوون را به تصویر می‌کشد که از طریق یک برنامه تلویزیونی مرموز با دنیایی ماورایی آشنا می‌شود که باعث می‌شود او به‌تدریج مرز میان واقعیت و توهم را گم کند و باید پیش از این‌که دیر شود خود را نجات دهد. «من درخشش تلویزیون را دیدم» اولین بار در جشنواره ساندنس ۲۰۲۴ به نمایش در آمد و با استقبال منتقدانی روبه‌رو شد که الگوهای متمایز بصری و روایت پرطنین عاطفی آن را ستودند و شوئنبرون را یک استعداد جدید در سینمای آمریکا دانستند.

در طبیعت خشن (In a Violent Nature)

یکی دیگر از فیلم‌های ترسناک تحسین‌شده‌ای که در جشنواره ساندنس امسال از آن رونمایی شد «در طبیعت خشن» نام دارد. این فیلم را کریس نش کارگردانی کرده و رای بارت، آندریا پاولوویچ و لورن ماری تیلور در آن بازی کرده‌اند. این فیلم که در زیرژانر اسلشر قرار می‌گیرد داستان قاتلی را تعقیب می‌کند که توسط گروهی از نوجوانان از گور خود بیرون آورده شده، به زندگی برگشته و شروع به تعقیب و قتل می‌کند.

منتقدان فیلم را به دلایلی همچون نحوه خلق یک هیولای اهریمنی و بازتعریف الگوهای اسلشر با استفاده از تمهیداتی چون استفاده پرتعداد از نماهای نقطه‌نظر ستودند. عده‌ای از منتقدان تا جایی پیش رفتند که کار کریس نش را با ایده‌های اجرایی فیلم‌های ترنس مالیک مقایسه کردند؛ قیاسی که در نوع خود جالب و غافلگیرکننده به‌نظر می‌رسد.

اولین طالع نحس (The First Omen)

بعید است سینمادوستی به ژانر وحشت علاقه داشته باشد و چیزی از مجموعه فیلم‌های «طالع نحس» نداند.

«اولین طالع نحس» پیش‌درآمدی بر اولین فیلم «طالع نحس» است و داستان یک زن جوان آمریکایی را روایت می‌کند که به رم فرستاده می‌شود تا کار در کلیسا را آغاز می‌کند اما یک توطئه شوم را برای به دنیا آوردن دجال کشف می‌کند.

آرکاشا استیونسون کارگردان «اولین طالع نحس» است و نل تایگر فری، رالف اینسون، سونیا براگا و بیل نایی در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منتقدان «اولین طالع نحس» را ستودند و عده‌ای آن را اولین فیلم مجموعه طالع نحس پس از مدت‌ها دانستند که آینده‌ای روشن را برای این مجموعه فراموش‌نشدنی نوید می‌دهد.

آریا قریشی

درباره ترسناک‌ها بیشتر بخوانید

ترس هرگز نمی‌میرد

شر درون خود ما است

برچسب‌ها: آخر شب با شیطان،اره،با من حرف بزن،در طبیعت خشن،روز شکرگزاری،ژانر ترسناک،ژانر وحشت،فیلم‌های روز،قاتل تمام‌عیار،معرفی فیلم و سریال،من درخشش تلویزیون را دیدم،وقتی شیطان کمین می‌کند
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها