یادداشتی درباره سریال « فوفو مسافری از کامادو» به کارگردانی میثم معراجی

همنشینی موسیقی، فانتزی و تخیل

- 2 دقیقه مطالعه

سریال «فوفو مسافری کامادو» به کارگردانی میثم معراجی و تهیه کنندگی حسین بهمنی تازه‌ترین محصول پلتفرم فیلم‌نت است که هر سه شنبه ساعت ۸ صبح از این پلتفرم پخش می‌شود. سریالی که برای مخاطب هدف کودک و نوجوان ساخته شده است و تا امروز توانسته رضایت آن‌ها را جلب کند. به بهانه پخش قسمت تازه سریال «فوفو مسافری از کامادو» کمال پورکاوه (منتقد سینمایی) یادداشتی در مورد کلیت این سریال نوشته است که آن را باز نشر می‌کنیم.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز، در روزهایی که تولید سریالهای شبکه نمایش خانگی به رقابتی میان فیلمسازان و تهیه‌کنندگان برای ساخت آثاری در زمینه‌های اجتماعی و کمدی خلاصه شده که ضعف در متن فیلمنامه و شتابزدگی در تولید، مهمترین ویژگی اغلب آثار به نمایش درآمده را تشکیل داده است، ایده رفتن به سراغ دنیایِ پر از فانتزی و تخیلِ کودکان و نوجوانان، از آن دست پیشنهادات خلاقانی و نابی بود که جای خالی آن در میان سبد محصولات تولیدی شبکه نمایش خانگی به وضوح احساس می‌شد.

میثم معراجی بعد از سالها حضور موثر در بدنه تولید سینمای ایران ( این اواخر می‌توانید نام او را بعنوان مدیر تولید در آثاری چون « شب طلایی» ساخته یوسف حاتمی‌کیا و « خشکسالی و دروغ» ساخته پدرام علیزاده ببینید) در اولین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ پروژه‌ جاه‌‌طلبانه‌ای رفته است که جهان فانتزیِ حاکم بر آن و فضاسازی دشواری که تلفیق انیمیشن و دنیای واقع را اجتناب ناپذیر جلوه می‌دهد، تولید و به ثمر نشستن آن را برای هر کارگردان حرفه‌ای و کارکشته دیگری نیز به چالشی بزرگ مبدل می‌کرد.

اما خوشبختانه آگاهی فیلمساز از امکانات موجود سینمای ایران که تبلور آن را می‌توان در استفاده مناسب او از جلوه‌های ویژه و خلق کاراکتری دوست داشتنی که با شمایل و رنگ آمیزی دلپذیرش توانسته ارتباط خوبی با کودکان برقرار نماید ( آن هم در سینمایی که مهمترین شخصیتهای کودکانه‌اش را عمدتا کاراکترهای عروسکی تشکیل داده‌اند) باعث شده که سریال « فوفو مسافری از کامادو » بتواند با اتکا به داستانها و ماجراهای کودکانه‌‌ای که بیش از هر چیز تخیل مخاطبش را نشانه رفته است، یکی از معدود آثار موفق این سالها باشد که زبانی از جنس دنیای خود کودکان با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

استفاده از فضای سرخوشانه و پر از رنگ‌آمیزی شادی که اتمسفر قسمتهای مختلف مجموعه را به دنیای ذهنی مخاطبش نزدیک کرده ، در کنار موسیقی شاد و روزآمدی که متناسب با زمزمه‌های این روزهای کودکان به فانتزی و شادیهای ذهنی آنان مجال بروز می‌دهد، باعث شده که اولین تجربه کارگردانی میثم معراجی نتیجه قابل قبولی برای او و مخاطبش به همراه داشته باشد.

به کارگردانی میثم معراجی

 

حضور یک موجود فضایی در اتاق یک پسر بچه نوجوان که توانایی زیادی در برآورده کردن آرزوها و خواسته‌های او و دیگر دوستانش دارد زمینه ساز بوجود امدن موقعیتها و حوادث تخیلی و طنزآمیزی شده که با تکیه بر طراحی یک موجود خبیث و موجوداتی که برای دستگیری او از سیاره‌ای دیگر به کره زمین و خانه و زندگی کاراکترهای اصلی ما قدم می‌گذارند، باعث شکل گیری حوادث مفرحی می‌شوند که با دنیای ذهنی کودکان و مخاطبان اصلی سریال ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

شاید تولید آثاری همچون « فوفو مسافری از کامادو» بتواند جرقه‌ای امید بخش برای سینمایی باشد که همواره خودش را در چنبره مضامین اجتماعی و کمدی گرفتار کرده است.

 

نویسنده: کمال پورکاوه

منبع: هنرآنلاین

برچسب‌ها: الیکا عبدالرزاقی،بهراد خرازی،پاشا جمالی،تیتر یک،جواد رضویان،حسین بهمنی،رضا شفیعی جم،فوفو مسافری از کامادو،فیلم نت،میثم معراجی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها