قاتل سریالی تهران کیست؟

حاشیه و متن افعی تهران/ قسمت دوم در کار است؟

- 8 دقیقه مطالعه
سریال «افعی تهران» از موفق‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی طی چند سال گذشته به حساب می‌آید که پخش آن به تازگی از پلتفرم فیلم‌نت به پایان رسیده است.

به‌گزارش فیلم‌نت نیوز، پخش سریال «افعی تهران» چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ از فیلم‌نت تمام شد؛ سریالی که در هنگام پخش توانست نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را جلب کند و از معدود آثار سریالی ایرانی باشد که با پایان‌بندی خود، همگان را شوکه کند و آن‌ها را از این پایان‌بندی راضی نگه‌دارد. این سریال به کارگردانی سامان مقدم و با نویسندگی پیمان معادی ساخته شد و از پلتفرم فیلم‌نت در زمستان ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ پخش شد. پیش‌بینی می‌شود «افعی تهران» بتواند برنده جوایز متعددی در آینده بشود و با گذشت زمان، روز به روز به تعداد تماشاگران آن افزوده شود.

داستان سریال افعی تهران درباره چیست؟

داستان سریال «افعی تهران» درباره شخصی به نام آرمان بیانی است. آرمان یک منتقد سینمایی است که از همسرش جدا شده و سال‌هاست که زن و بچه خود را ندیده است. آرمان در تکاپوی ساخت اولین فیلم سینمایی خود است و قصد دارد آرزوی چند ده ساله خود را به واقعیت تبدیل کند. سوژه‌ای که آرمان برای اولین فیلم خود برگزیده روایت یک قاتل زنجیره‌ای مخوف در تهران است که رسانه‌ها به او لقب «افعی تهران» داده‌اند. افعی تهران قاتل سریالی است که قربانیان خود را از بین افرادی انتخاب می‌کند که کودکان خود را مورد آزار و اذیت جنسی و فیزیکی قرار داده‌اند. آرمان سعی می‌کند همراه با تحقیقات پلیس درباره اقدامات افعی تهران پژوهش‌های خود را داشته باشد تا به روند فیلمنامه‌اش کمک شود. او مردی است که در زندگی عاطفی‌اش شکست خورده و حالا قصد ندارد در زندگی حرفه‌ای خود نیز همان تجربه را کسب کند با این حال دقیقاً در بلبشوی ساخت فیلم جدید خود، همسر سابقش تنها فرزند آن‌ها را پیش آرمان می‌فرستد تا چندماهی از او نگهداری کند. با ورود بابک به زندگی آرمان، همه‌چیز دگرگون می‌شود و آرمان تبدیل به مرد دیگری می‌شود…

ژانر سریال افعی تهران چیست؟

پلتفرم فیلم‌نت در سال‌های اخیر توانسته آثار متفاوتی را نسبت به سایر سریال‌های ایرانی تولید و عرضه کند و در همین زمینه ساخت فیلم و سریال کمدی جنایی نیز موفق‌آمیز عمل کرده است. پیش از سریال «افعی تهران» سریالی همچون «دفترچه یادداشت» که بار کمدی بیشتری را با خود حمل می‌کرد دل تماشاگران را ربوده بود و حالا پیمان معادی و مقدم در «افعی تهران» همین موفقیت را تکرار کردند.

جدیدترین سریال سامان مقدم در چندین ژانر سینمایی جای می‌گیرد و متعلق به یک ژانر نیست. شاید بتوان «افعی تهران» را در چنین دسته‌بندی سینمایی قرار داد: یک اثر درام-کمدی‌ با عطر و بوی جنایت. فیلم‌ها و سریال‌های مشهوری در دنیا در این سبک و سیاق ساخته شده و این ژانر اخیراً نیز تبدیل به ژانر محبوبی بین مردم شده است. به عنوان مثال سریال‌هایی مانند «قتل در ساختمان» و «بری» یا «برن نوتیس» و «وایت کولار» و… تنها چند مورد از آثار موفق در این ژانر هستند.

کارگردان و تهیه کننده سریال افعی تهران کیستند؟

افعی تهران

سریال «افعی تهران» را سامان مقدم ساخته است؛ نامی آشنا برای سینمادوستان ایرانی که کارنامه درخشانی در دنیای هنر از خود برجای گذاشته است. سامان مقدم از معدود کارگردانانی است که بدون حواشی سایر فیلمسازان، کار خود را طی سال‌ها تلاش و کوشش انجام داده و تقریباً هیچ اثر ناموفقی را نساخته است. عمده آثار مقدم با بخت و اقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شده است و منتقدین نیز نسبت به آثار او همیشه لطف داشتند.

او در ساخت کمدی‌های شریفی چون «نهنگ عنبر» و «مکس» ید طولانی دارد و آثار جدی مطرحی همچون «یک عاشقانه ساده» و «صد سال به این سال‌ها» را نیز ساخته است. آخرین تجربه سامان مقدم در شبکه نمایش خانگی اما به فصل سوم سریال «قلب یخی» برمی‌گردد که نتوانست آنطور که باید تبدیل به یکی از آثار موفق او شود. او سال‌ها از این شبکه دور بود و حالا هم بعد از تقریبا پنج سال سکوت خبری کامل، با «افعی تهران» یک بازگشت تمام‌عیار برای خود رقم زده است.

جواد فرحانی نیز وظیفه تهیه‌کنندگی سریال را برعهده دارد که پیش از این دو اثر تلویزیونی موفق همچون خندوانه و شکرستان را تهیه‌کنندگی کرده بود. او در شبکه نمایش خانگی نیز وظیفه تهیه‌کنندگی سریال پربیننده «دل» را برعهده داشت و به تازگی نیز پروژه‌ای به نام «غریبه» را برای صدا و سیما به اتمام رسانده است.

بازیگران سریال افعی تهران چه کسانی هستند؟

افعی تهران قسمت ۱۳

ستاره اصلی سریال «افعی تهران» کسی نیست جز پیمان معادی. پیمان معادی در افعی تهران می‌درخشد و طوری در نقش آرمان بیانی فرو رفته که کمتر کسی تصور می‌کند او در حال بازیگری است. بازی نرم و روان پیمان معادی در این نقش عملاً با او آمیخته شده و از آنجایی که وظیفه فیلمنامه‌نویسی سریال نیز برعهده پیمان معادی بوده، او توانسته شخصیت‌پردازی دقیقی از کاراکتر آرمان بیانی را در قاب تصویر به نمایش در بیاورد. در کنار پیمان معادی بازیگران دیگری نیز حضور دارند که هرچند به اندازه نقش او جلوی دوربین نیستنند اما هربار که در صحنه حضور دارند، قدرت بازیگری خود را به رخ می‌کشند.

سحر دولتشاهی از دیگر بازیگران سریال است که در نقش تراپیست آرمان بیانی فرو رفته و توانسته از پس مأموریت خود به خوبی بربیاید. در کنار دولتشاهی شاهد درخشش آزاده صمدی هستیم که در نقش همسر سابق آرمان بیانی در سریال حاضر شده و یک بازی کاملاً متفاوت را نسبت به نقش‌های اخیر خود از خود برجای می‌گذارد. بهادر مالکی که شاید بیشتر از آنکه چهره مطرحی داشته باشد، صدایش با صداپیشگی عروسک فامیل دور به شهرت رسیده است، در نقش سرمایه‌گذار سریال آرمان بیانی ظاهر شده و تنها پس از چند دقیقه می‌تواند نشان دهد که به‌جز صداپیشگی در بازیگری نیز مهارت بالایی دارد. بازیگران مشهور دیگری نیز در نقش‌های فرعی سریال حضور دارند که هر یک در زمان حضورشان سورپرایزهای زیادی برای تماشاگران با خود به همراه دارند؛ بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، مهران مدیری، هومن سیدی، رضا یزدانی و… از جمله بازیگران افتخاری سریال هستند و باوجود اینکه نقش کوتاهی در روایت «افعی تهران» دارند اما به‌یادماندنی هستند.

به‌طور کلی باید تاکید کرد انتخاب بازیگران در این سریال با دقت و ظرافت خاصی صورت گرفته و Casting‌ افعی تهران در کنار فیلمنامه چفت و بست آن، یکی از برگ‌های برنده اصلی این سریال به‌شمار می‌رود.

زمان و پلتفرم پخش سریال افعی تهران

پخش سریال «افعی تهران» در روزهای پیش از عید ۱۴۰۳ و به‌طور دقیق در ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد. این سریال بعد از گذشت سه ماه یعنی در ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ به اتمام رسید. روایت سریال «افعی تهران» طی ۱۴ قسمت برای تماشاگران به نمایش درآمد و پلتفرم فیلم‌نت میزبان پخش این سریال بود. مدت زمان هر قسمت سریال نیز بین ۳۵ دقیقه تا ۵۰ دقیقه متغیر است و سریال آنقدر کشش و جذابیت دارد که بتواند ۱۴ قسمت متوالی هم بیننده را سرجای خود میخکوب کند. در واقع اگر از قسمت اول (پایلوت) سریال که کمی ریتم کندی دارد بگذریم، می‌توان مطمئن بود که پس از تماشای قسمت دوم، بیننده دست از تماشای سریال نمی‌کشد و آن را تا آخر ادامه خواهد داد.

حواشی سریال افعی تهران

«افعی تهران» اولین حضور پیمان معادی در پروسه ساخت یک سریال به‌شمار می‌رود؛ بازیگری ایرانی که حضور بین‌المللی هم در سینمای آمریکا و سریال‌های آمریکایی هم داشته و توانسته هم در سینمای داخل و هم سینمای جهان، نقش‌های ماندگاری از خود برجای بگذارد. پیمان معادی که وظیفه نگارش سریال را نیز برعهده داشته دست روی سوژه خاصی قرار داده و به مقوله کودک آزاری پرداخته است. او در «افعی تهران» به آثار سینمایی برتر جهان نیز ادای دین داشته و به‌عنوان مثال حضور آرمان بیانی در جلسات تراپیست یک نوع ادای دین به سکانس‌های جلسات درمانی سریال «سوپرانوز» اشاره دارد؛ موضوعی که از نظر برخی تقلید به‌شمار آورده شد در حالیکه ادای دین به آثار مطرح، از جمله اقداماتی است که در همه جای دنیا رایج است.

موسیقی‌های به کار رفته در «افعی تهران» نیز به‌شدت مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. استفاده از قطعات موسیقایی مشهور غربی که کاملاً با سکانس‌هایی که پخش می‌شوند، قرابت معنایی دارند نشان از ذوق گروه سازنده سریال می‌دهد. استقبال از این قطعات به‌حدی بود که کاربران در پلتفرم اسپاتیفای، آهنگ‌های پخش شده در «افعی تهران» را در یک پوشه گردآوری کرده تا همگی بتوانند در ساعاتی غیر از تماشای سریال، به این آثار گوش بدهند. به‌جز آثار خارجی پخش شده در طول سریال، موزیک متن خود سریال نیز شنیدنی است. همچنین نباید فراموش کرد که حضور رضا یزدانی و پخش قطعه چل‌چراغ در یکی از قسمت‌های «افعی تهران» توانست اینترنت را به‌لرزه در بیاورد و کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف از زیبایی این قطعه عاشقانه تعریف و تمجید‌ها کردند.

در زمان پخش سریال، شخصیت «مژگان مشتاق» در مجموعه «افعی تهران» مورد انتقاد روان شناسان قرار گرفت؛ این اتفاق در حالی رخ داده که انجمن روانشناسان در کنار گروه فیلمسازی بوده و نام آن‌ها در تیتراژ پایانی هم آمده است. البته حجم این اعتراضات آنقدر هم گسترده نبود و عمدتاً به نوشتن چند پست توسط برخی روانشناسان در فضای مجازی محدود شد. از آنسو اما انتقاد قشر معلمان و آموزش و پرورش نسبت به سریال «افعی تهران» جدی‌تر بود و این موضوع نیز به‌خاطر وجود یک سکانس جنجالی در سریال صورت گرفت؛ سکانسی که در آن آرمان بیانی با یکی از ناظم‌های قدیمی مدرسه خود که آن‌ها را کتک می‌زده، بد برخورد کرده و تلافی کتک‌های دوران بچگی خود را در می‌آورد. بعد از پخش این سکانس و اعتراض معلمان و انتقاد آموزش و پرورش نسبت به این موضوع، عوامل «افعی تهران» به این ماجراها واکنش نشان داده و از تماشاگران سریال خواستند تا خاطرات خوب از معلمان خود را نیز در صفحات مجازی‌شان با دیگران به اشتراک بگذارند.

در نهایت باید گفت به‌خاطر فیلمنامه پرپیچ و خم سریال، ساخت ویدیوهای یوتوبی و اینستاگرامی توسط تحلیلگران برای بررسی و حدس هویت واقعی افعی تهران نیز از دیگر اتفاقاتی بود که زمان پخش این سریال در اینترنت رخ داد و موجب ساخته شدن ده‌ها ویدیوی به‌اصطلاح فن تئوری در این زمینه شد.

آیا سریال افعی تهران تمام شده است؟

افعی تهران قسمت ۱۳

سازندگان این سریال در گفتگوهای رسانه‌ای خود از واژه سریال برای افعی تهران استفاده می‌کنند و کمتر کسی است که به «مینی سریال» بودن «افعی تهران» تأکید داشته باشد. درواقع با اینکه داستان سریال در فصل اول به اتمام می‌رسد و تقریباً نکته مجهول مهمی را در ذهن بیننده باقی نمی‌گذارد اما به‌نظر می‌رسد که سازندگان برای ساخت ادامه آن نیز مشتاق هستند. به‌عنوان مثال در یکی از آخرین مصاحبه‌های مطبوعاتی تهیه‌کننده سریال یعنی جواد فرحانی اعلام کرده بود که راه برای ساخت فصل دوم باز است. او در این مصاحبه چنین گفته بود: «باید شرایط را سنجید. قطعا سریال «افعی تهران» این ظرفیت را دارد تا به فصل دوم برسد، اما باید دید در شرایط کنونی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. به هر حال سریال سازی در ایران بسیار سخت شده است و ساخت فصل‌های بعدی کار‌ها باید همراه با کیفیت باشد که خاطره خوبی که از فصل اول یک کار می‌سازد بماند. در واقع جاودانه ماندن اثر مهم‌تر است.»

با نگاهی به پیشینه کارگردان نیز می‌توان پی برد که احتمال ساخت قسمت دوم چندان دور از ذهن نیست. سامان مقدم پیش‌تر دو دنباله بر کارهای خود ساخته که هر دو نیز دنباله‌های موفقی به‌شمار می‌آیند. نهنگ عنبر ۲ و سریال دیوار به دیوار ۲ آثاری هستند که توسط او ساخته شدند و واقعیت اینجاست که کسی هم از منظر داستانی انتظار قسمت دوم این عناوین را نداشت. به‌نظر می‌رسد سامان مقدم در صورت استقبال مردم از آثاری که می‌سازد، به ساخت دنباله‌سازی برای آن ترغیب می‌شود و البته این اقدام را با طمأنینه انجام داده و تا زمانی که یک فیلمنامه قدرتمند در حد و اندازه قسمت اول وجود نداشته باشد، به سراغ آن نخواهد رفت. از همین رو دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک یا دور، زمزمه‌هایی از ساخت فصل دوم «افعی تهران» به‌گوش برسد.

جمع بندی

سریال «افعی تهران» از جمله آثار موفق چند سال اخیر در پلتفرم‌های نمایش خانگی است و توانسته ذهن بینندگان را درگیر خود کند. حدس اینکه افعی تهران چه کسی است در کنار تماشای زندگی پرفراز و نشیب آرمان بیانی از جذابیت‌های این سریال است. از آنسو نباید فراموش کرد «افعی تهران» از معدود آثار شبکه نمایش خانگی ساخته شده درباره کودک‌آزاری و تأثیرات آن در جامعه و تربیت افراد صحبت می‌کند و تلاش دارد تا تمامی حرف‌های خود را بی‌پرده و صریح بزند.

شما سریال «افعی تهران» را دیده‌اید؟ آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برای ما کامنت بگذارید.

آرش پارساپور

افعی تهران را در فیلم‌نت ببینید.

برچسب‌ها: افعی تهران،پژمان جمشیدی،پیمان معادی،رضا یزدانی،سامان مقدم،سحر دولتشاهی،مهران مدیری
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها