پناه بردن به سینما برای دوری از رذالت‌های انسانی

«هیولا: روایت اِد گِین» به دنبال خشونت و سلاخی

- 8 دقیقه مطالعه
فصل سوم سریال «هیولا: روایت اِد گِین» همچنان می‌تواند مانند دو فصل قبل انتظارات مخاطبان در قشرهای مختلف همچون فیلم‌بازها، تروکرایمرها و منتقدان سینما را برآورده کند.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، سریال «هیولا: روایت اِد گِین» (Monsters) ساخته رایان مورفی و یان بِرنان، فصل سوم تازه‌ترین محصول نتفلیکس محسوب می‌شود که در دو فصل پیشین به روایت‌های جفری دامر و لایل و اِریک مِنندز می‌پرداخت و با استقبال مخاطبان مواجه شد به طوری که در فصل نخست، نقش‌آفرینی ایوان پیترز در شمایل جفری دامر تحسین مخاطبان را برانگیخت و پس از پایان فصل دوم، گمانه‌زنی‌ها از تجدید نظر در پرونده لایل و اِریک مِنندز به گوش رسید و حالا، فصل سوم با بازی چارلی هونام، لوری مِتکَف، تام هالندر و اولیویا ویلیامز، ویکی کریپس، سوزانا سان، جنایت‌های قاتل سریالی مخوف دهه ۵۰ میلادی آمریکا ادوارد گِین زیر ذره‌بین قرار گرفته و هم‌اکنون در پلتفرم فیلم‌نت در حال پخش است.

«هیولا: روایت اِد گِین» در فیلم‌نت

اثر با لمس های شهوت‌رانانه اِد به اندام‌های گاو ماده شروع و سپس او در حال چشم‌چرانی از پشت سوراخ کلید در به ادلاین دختر مورد علاقه وی دیده می‌شود؛ دختری که به مرور در خواهیم یافت در حوزه علاقه به مردگان، با اِد علاقه‌های مشترک فراوانی دارد و او نخستین بار، تصاویری از کشته‌شدگان هولوکاست در اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی به همراه یک کمیک بوک آلمانی حاوی تصاویر شکنجه یهودی ها به دست یک قهرمان زنِ نازی را برای او به ارمغان می‌آورد و به تمایل منحرفانه وی به جنایت سمت و سو می‌بخشد.

نکته قابل تامل بعدی آزار و اذیت های روحی و روانی مادر اِد است که چنان او را در بند خودش گرفتار می‌کند که حتی پس از مرگ، حضور وی همچنان به شکل بیماری اسکیزوفرنی بر اِد سایه می‌اندازد و توانایی تفکیک واقعیت از خیال موهوم را از دست می‌دهد.

از صحنه‌های ماندگاری که تمایل منحرفانه وی به جنایت، تسلط مادرش پس از مرگ بر ذهن او و شیفتگی اِد به طریقه کشتار یهودیان در هولوکاست خلق می‌کند، صحنه فرار زندانیان از اردوگاه‌های کار اجباری در زمین خانوادگی گین است و هجومِ زامبی واری که به خانه او می‌آورند و مادرش تشر می‌زند که هیچکس پشت در و پنجره‌ها نیست! توهمی که از خیال‌ بیرون می‌کشدش و او را به واقعیت بازمی‌گرداند که چنین امری، کاراکتر اِد گِین را بیش از پیش ترسناک می‌نماید.

«هیولا: روایت اِد گِین» در واقع یک فیلم در فیلم است که در قسمت‌های دوم و سوم، چالش‌های آنتونی پِرکینز بازیگر نقش نورمن بِیتس در فیلم سینمایی «روانی» ساخته آلفرد هیچکاک در هنگام قبول نقش و پس از موفقیت اثر در گیشه را به نمایش می‌گذارد که تبدیل بازیگر نقش تیپ شد و همه فیلمسازان تمایل داشتند تا او در کالبدی مشابه ادوارد گِین به ایفای نقش بپردازد و همچنین، اینکه شیفتگی سازنده «کشتار با اره برقی در تگزاس» توبی هوپِر به فرآیند قتل‌های ادوارد با اره برقی را هویدا می‌کند.

آلفرد هیچکاک با «روانی» به نقد رذالت‌های انسانی می پرداخت غافل از اینکه خودش باعث شعله‌ور شدن آتش اشتیاق مردم به تماشای این رذالت‌ها شد و آثاری که به تاسی از «روانی» شدند، آنقدر در ورطه اغراق افتادند که خودش تبدیل به منتقد شماره یک آنها شد. «روانی» از جمله مورد تحلیل قرار گرفته ترین آثار هیچکاک نام گرفته و همچنین، در زمره بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان طبقه‌بندی می‌شود. مضاف بر اینکه اثر از نخستین نمونه‌های ژانر سلاخی و به شکل مصطلح Slasher به حساب می‌آید و در هنگام اکران، توانست به سطح جدیدی از خشونت، رفتار منحرفانه و جنسی در سینمای هالیوود دست یابد.

نکته‌ مهمی که درباره بازنمایی صحنه‌های معروف قتل در حمام «روانی» در سریال «هیولا: روایت اِد گِین» وجود دارد این است که در سکانس قتل، خشونت متناسب با دهه ۱۹۶۰ آمریکا تصویربرداری شده در صورتی که به وضوح، سکانس حمام در «هیولا: روایت اِد گِین» با خشونت مضاعفی نسبت به نسخه اصلی همراه و در راستای روحیات تماشاگر فیلم‌های ترسناک هزاره سوم است.

علاوه بر اینها، قسمت‌های دوم و سوم نشان می‌دهد که رفتارهای منحرفانه جنسی و خشونت با توسعه سینما امکان فرافکنی پیدا می‌کند و سازندگان آثاری همچون هیچکاک و تماشاگران آثار آنها می‌توانند رفتارهای منحرفانه جنسی و خشونت خودشان را با پناهجویی به سینما سرکوب نمایند بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که دو قسمت مورد اشاره بر ماهیت تزکیه نفس در سینما صحه می‌گذارد.

نکته دیگری که «هیولا: روایت اِد گِین» نشان می‌دهد این است که در دهه‌های پیش از ظهور فناوری‌های نوین مثل تشخیص DNA و اثر انگشت دیجیتال، امکان پیدا کردن به شانس و اقبال بستگی داشت و مجرمان به راحتی امکان فرار داشتند بنابراین کاهش قاتلان سریالی در آمریکا در دهه‌های اخیر در آمریکا و افزایش امکان دستگیری آنها از سوی پلیس مرهون توسعه فناوری به دلیل ابداع ها و اختراع های غول فناوری از دهه ۱۹۹۰ میلادی بدین سو است در نتیجه امنیت بهتر حال حاضر دنیای امروزین را همگان مرهون ایده‌هایی هستند که دنیای سرمایه‌داری در اختیار نابغه‌ها قرار داده است.

چارلی هونام در نقش ادوارد گین می‌درخشد و برگه درخشان دیگری به کارنامه بازیگران نقش اصلی اثر؛ قاتلان سریالی در طول سه فصل اضافه می‌کند.

فصل سوم سریال «هیولا: روایت اِد گِین» همچنان می‌تواند مانند دو فصل قبل انتظارات مخاطبان در قشرهای مختلف همچون فیلم‌بازها، تروکرایمرها و منتقدان سینما را برآورده کند که دستاورد کمی نیست.

فرزاد جمشیددانایی

برچسب‌ها: آلفرد هیچکاک،روانی،قتل
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها