پیش درآمد سریال «سرقت پول» که این روزها منتشر شده و طرفداران این سریال را به واکنش واداشته است، شخصیت اصلی با بازی پدرو آلونسو را به پاریس برده و در موقعیت های عاشقانه قرار داده است.
به گزارش فیلمنت نیوز به نقل از الپایس، برلین در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ به ضرب گلوله کشته شد. این اتفاق زمانی رخ داد که قرار بود پایان سریال «سرقت پول» باشد.
وقتی تایید شد که نتفلیکس فصلهای بیشتری از سریال «سرقت پول» میخواهد، برای سازندگان سریال واضح بود که اگر قرار بود سریالی برگرفته از «سرقت پول» داشته باشند، داستان شخصیت برلین اولین انتخاب آنها خواهد بود ولی چیزی که ذهن عوامل فیلم را درگیر کرد این بود که چگونه داستان شخصیت محبوب برلین – شرور روانپریشی که بینندگان بسیار او را دوست داشتند- را ادامه دهند. آنها درنهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه این است که او را از طریق فلش بک هایی که گذشته او را نشان می دهد، برگردانند.
آنها در آن زمان نمیدانستند که پایان ماجرای سرقت پول مشهور جهان، تولد سریال برلین در نتفلیکس را رقم میزند. الکس پینا، یکی از خالقان «برلین» و «سرقت پول»، توضیح میدهد: «دلیل انتخاب این شخصیت جذابیتش – در کمال تعجب – محبوبیتش بین مردم بود.»
نمایش جدید نتفلیکس – که در ۲۹ دسامبر برای اولین بار پخش شد – بر شخصیتی با بازی پدرو آلونسو تمرکز دارد، آن روانپزشک پیجیده که نقش اصلی را در گروگانگیری در بانک سلطنتی اسپانیا در «سرقت پول» بازی کرد. این سریال از گذشته شخصیت در دهه ۱۹۹۰ می گذرد و جنبه ای متفاوت از این شخصیت جنایتکار را به مخاطب نشان می دهد.
الکس پینا میگوید: وقتی شخصیت او را بررسی کردیم، دیدیم که فوقالعاده می شود اگر او را در یک مثلث عشقی بازنده و خشمگین کنیم. ما او را مجبور کردیم کمدی بازی کند. نمی دانستیم که قرار است چطور شود. باید لحن را بررسی می کردیم.
برلین این بار در حالی که برای یک دزدی در یک خانه حراج آماده می شود، عمیقاً عاشق می شود. البته، او عاشقی کردن را هم به روش خودش انجام می دهد: با نظارت و دروغ. پینا ادامه میدهد: «او یک روانپزشک است، اما مثل یک گتسبی بزرگ اسپانیایی و یک لذتطلب عمل میکند.»
کشتن برلین هرگز گزینه ای برای سازندگان «سرقت پول» نبود. استر مارتینز لوباتو، یکی از خالقان این دو سریال میگوید که از دست دادن همچین شخصیتی دشوار است. او همچنین تاکید می کند: «شرورهای کاریزماتیک بسیار بیمارگونه هستند. شما می دانید که این مرد قرار است شما را سرگرم کند زیرا خطوط قرمز کمتری دارد و از هر کس دیگری فراتر می رود. نوشتن درباره چنین کسی بسیار سرگرم کننده تر از یک شخصیت مثبت است.»
پینا خاطرنشان میکند: «بهعنوان خالقان این اثر ریسک کردیم چراکه آنچه به عنوان یک قاعده کلی می شناسیم، کسلکننده است. من برای نادرستی که قرار است انجام دهیم متاسفم، اما ما وظیفه داریم که مردم را سرگرم کنیم.»
وقتی از مارتینز لوباتو پرسیده شد که آیا از کشتن برلین در مرحله اول سرقت پول پشیمان است یا خیر، مارتینز لوباتو سرش را تکان می دهد و می گوید: «نه، من از شر آن [مرگ او] خلاص نمی شوم. ما باید یاد می گرفتیم که چگونه یک مرده را زنده کنیم.»
پینا همچنین می گوید: «من بسیار کنجکاو هستم که ببینم مردمی که امیدوارند برلین را ببینند و احساساتی را که در «سرقت پول» از آن لذت بردند تکرار کنند، چگونه از آن استقبال می کنند. تعجب می کنم که آیا آنها فکر می کنند که این یک کلاهبرداری است، یا اینکه می توانند پذیرای فضای سریال شوند و از آن لذت ببرند، به آن احترام بگذارند و بفهمند که این یک جهان دیگر است.»
او میافزاید: «هواداران همیشه میخواهند همان احساسات را بارها و بارها تجربه کنند و ممکن است ناامید شوند… اما ما میخواستیم دنیای جدیدی بسازیم.»
قصد آنها این بود که (تا حد امکان) «برلین» را از «سرقت پول» جدا کنند به همین دلیل، هم لحن و هم شخصیت – به استثنای بازرسان برلین و پلیس، آلیشیا سیرا (نجوا نیمری) و راکل موریلو (ایتزیار ایتونو) – متفاوت هستند.
هنگام خلق شخصیتهایشان، فیلمنامهنویسان به دنبال ویژگیهای کمتر غمانگیزی نسبت به ویژگیهای «سرقت پول» بودند. پینا اشاره می کند: «به عنوان سازندگان و بینندگان، نیاز داشتیم چیزی زیبا بسازیم… زیبا و راحت. مارتینز لوباتو اذعان می کند که بازگشت به فضای کمدی بسیار خوشحال کننده است.»
و البته عشق هم هست زیرا اگر برلین در مورد چیزی باشد – علاوه بر داستان یک سرقت – یک داستان عاشقانه است. عشق از زوایای مختلف: از عشق آشفتهای که برلین تجربه میکند تا اولین عشق، نفسانیترین عشق.
حتی محل داستان هم از سریال مادرش فاصله دارد: از فضاهای بسته و کلاستروفوبیک «سرقت پول»، به مناظر پاریس می رود. با اینکه کلیشه ای به نظر می رسد، عشق در پاریس منعکس شده است. مارتینز لوباتو خاطرنشان میکند «ما میخواستیم – در یک قاب – موضوع سریال را به تصویر بکشیم و با برج ایفل در پسزمینه، این واضح است.»
مارتینز لوباتو توضیح می دهد: «همراه کردن کمدی با شخصیتی مانند برلین – و در جهان متراکم دنیای «سرقت پول» – آسان نبود. بسیاری از مواقع، در کمدی، ما تمایل داریم هوش شخصیتها را پایین بیاوریم تا موقعیتهای خندهدار ایجاد کنیم اما برلین نمی توانست در کمدی خیلی احمق باشد یا در برنامه ریزی دزدی خیلی باهوش باشد. پیدا کردن تعادل بسیار پیچیده بود، تا جایی که وقتی سکانس هایی را به صورت مونتاژ دیدیم، دوباره آنها را فیلمبرداری کردیم و متن ها را تغییر دادیم.»
پینا می گوید: «در یک سکانس پرتنش، همه میدانند که تنش کجاست اما در یک سکانس کمدی جای تفسیر زیاد است. در هر کشوری، کمدی متفاوت است و این بسیار پیچیده است.»
مترجم: مهشید محمدی
سریال «برلین» در فیلم نت را از اینجا ببینید.