از ایده های اولیه تا پیاده سازی دکور فیلم «ونکا»

«ونکا» چگونه ساخته شد؟

- 4 دقیقه مطالعه

ناتان کرولی طراح تولید فیلم «ونکا» درباره فرآیند پیچیده طراحی تولید این فیلم می گوید بخش زیادی از آن با کمک جلوه های ویژه محقق شد و فیلمبرداری بین دکورهای ساخته شده و فضاهایی در سراسر اروپا تقسیم شده بود.

به گزارش فیلم نت نیوز، ناتان کرولی نامزد چهار جایزه اسکار که در پروژه سینمایی فیلم «ونکا» به عنوان طراح تولید فعالیت کرده است، از کودکی با داستان های رولد دال بزرگ شده است زیرا مادرش داستان‌های رولد دال را برای او می‌خوانده است. پس لحظه‌ای که از او خواسته شد که طراح تولید فیلم «ونکا» اثر پل کینگ که زندگی شکلات‌ساز مشهور دال را شرح می دهد، باشد برای او لحظه مهمی شمرده می‌شد.

کرولی می گوید: زمانی که بچه بودم فیلم «ویلی ونکا» برایم باورنکردنی بود. او اضافه می کند: چند ساله بودم، هفت؟ فقط جادو بود، بخشی از جوانی من بود. پس چرا ساختن یک فیلم جدید از «ونکا» را رد کنم؟

اما این بار داستان «ونکا» این شکلات ساز عجیب و غریب آن چیزی نیست که مخاطبان از «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» می‌شناسند؛ جایی که او در آن درس‌های بی‌رحمانه‌ای به کودکان لوس می‌دهد. در فیلم جدید «ونکا»، ویلی به تازگی کار خود را شروع کرده است و هدف خود را برای تحقق بخشیدن به رویای دوران کودکی خود برای ساختن و به اشتراک گذاشتن شکلات هایش با جهان را دنبال می کند – آرزویی که او قبل از مرگ مادرش در سر می پروراند.

کرولی فرآیند پیچیده طراحی تولید را شرح می دهد که شامل پیاده سازی فضای جادویی و شادی که او و تیمش در نظر گرفته بودند ـ که بخش زیادی از آن با کمک جلوه های ویژه محقق شد- می شود.

فضای بصری «ونکا» از یک مغازه شکلات‌فروشی با گیاهان حجاری‌شده غول‌پیکر گرفته تا یک میدان شهر فانتزی، از شهرهای مختلف اروپایی الهام گرفته شده است و جذابیت متفاوت یک تعطیلات آرامش‌بخش را به تصویر می‌کشد.

در حالی که پل کینگ کارگردان فیلم، کراولی و تیمش معمولاً به دنبال یافتن ایده در مکان‌های گوناگون سرگردان بودند، فرآیند جستجو در طول قرنطینه کرونا متوقف شد بنابراین آنها به گوگل روی آوردند تا به طور مجازی مناطق اروپایی را کاوش کنند و درنهایت درباره اینکه داستان باید در کدام شهر رخ دهد به توافق نرسیدند.

کرولی توضیح می‌دهد: به این نتیجه رسیدیم که می‌خواهیم فضای خود را بسازیم، چون می خواستیم فضایی که من آن را «رئالیسم رولد دال» می خوانم داشته باشیم. می خواستیم فضایی بسازیم که با همه ویژگی های شهری که دارد باز هم فانتزی است.

او ادامه می‌دهد: گالری گورمه ضربان قلب شکلات‌سازی و شیرینی‌پزی است و برای آن مراجع زیادی برای الهام داشتیم از جمله زنگ بروژ، زنگ در بروکسل، گنت، میلان، بسیاری از شهرهای فرانسه، سوییس، حتی در لندن گرجستانی که من آن را بهترین اروپا می دانم.

کرولی توضیح می‌دهد که فیلمبرداری بین دکورهای ساخته شده و در سراسر اروپا تقسیم شده بود.

او به جزئیات چگونگی شکل‌گیری داستان ویلی در شهری خارق‌العاده ادامه می‌دهد که جزئیات معماری را از سراسر این قاره به عاریت گرفته است؛ استراتژی ای که دارای پشتوانه احساسی است.

این طراح اشاره می کند: من عاشق پنجره های عجیب و غریب پراگ هستم که با دست نقاشی شده اند و می خواستم آن ها را با گرجستان و لندن ترکیب کنم. چگونه این کار را انجام دهیم؟ من می‌توانم از طریق معماری با مخاطبان ارتباط برقرار کنم، زیرا همه از هر شهری یک خاطره دارند. هر کجا از اروپا که بوده‌اید، حافظه‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مقداری از آن در فیلم وجود دارد.

طراحی اولین مغازه شکلات فروشی ویلی نیز ریشه در نوستالژی داشت؛ نوستالژی این شخصیت برای دوران کودکی اش.

کرولی، لی ساندلز به عنوان طراح دکور و جیمی ویلکینسون به عنوان استاد دکور، به‌طور خستگی‌ناپذیری با تیمی از سازندگان و مجسمه‌سازان کار کردند تا درختی از شکوفه‌های گیلاس در گردش، رودخانه‌ای از شکلات و بسیاری از گیاهان خوراکی – از جمله گیلاس‌های غول‌پیکر – را بسازند و این مغازه رنگارنگ را به وجود بیاورند. این روند با مجموعه‌ای از مسائل منحصربه‌فرد همراه بود که تنها یک فیلم ویلی وونکایی ممکن است آن ها را به همراه داشته باشد.

کرولی می گوید: مشکلات دیوانه‌ کننده ای داشتیم، مثل اینکه چگونه می‌خواهیم ویلی را به پای درخت برسانیم؟…بیایید جاده‌ی شیرینی ترکی را به سمت درخت بسازیم یا حالا چگونه می توانیم سنگفرش های لذیذ ترکی را که ماهی مرکب هستند درست کنیم؟ »

بعداً، در اوج فیلم، ویلی و نودل (کالا لین) تقریباً در حال غرق شدن در یک مخزن شکلات پنهان شده در لانه مخفی زیر یک کلیسا، که فقط از طریق یک غرفه اعتراف قابل دسترسی است هستند . عوامل یک نمای بیرونی کلیسا ساختند، سپس صحنه‌های داخلی کلیسای جامع سنت پل لندن را فیلم‌برداری کردند که مهم‌تر از همه، غرفه‌های اعتراف‌گیری ندارد، بنابراین آن‌ها این قطعه هم خودشان ساختند. برای خود مخزن، کراولی از حمام های بوداپست الهام گرفته است زیرا کاشی بیشتر از فلز رمانتیک‌ است.

کرولی عنوان می کند: ما حتی جلساتی در مورد ضخامت شکلات داشتیم. بافت پیوسته برای به دست آوردن هر چیزی که نیاز دارید پیچیده است. اما موضوع اصلی این است که شما هرگز چیزی را زیر سوال نمی برید، فقط با آن پیش می روید.

مترجم: مهشید محمدی مرام

«ونکا» را در فیلم نت از اینجا تماشا کنید.

برچسب‌ها: پل کینگ،تیتر یک،چارلی و کارخانه شکلات‌سازی،شکلات سازی،گالری گورمه،وانکا،ولی ونکا،ونکا
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها