بررسی رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» از نگاه جامعه‌شناسی

«پدرخوانده» درس زندگی است

- 3 دقیقه مطالعه
 «پدرخوانده» که هم اکنون فصل سوم آن را در پلتفرم «فیلم نت» شاهد هستیم فارغ  از سرگرم کردن مخاطب، او را با واقعیت‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند آشنا می‌سازد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، نوشتن درباره یک برنامه ترکیبی حس خاص خودش را دارد بخصوص که آن برنامه مافیا یا پدرخوانده باشد. تا دو سه سال پیش به تنها چیزی که فکر نمی‌کردم برنامه‌هایی چون مافیا و پدرخوانده بود چرا که فکر می‌کردم چیزی برای جذابیت ندارند و تلف کردن وقت است. اما یک اتفاق عجیب مسیر و نگاهم به این برنامه را تغییر داد. زمانی در محیط کار، همکارانم بازی می‌‌کردند و همیشه می‌گفتم چقدر بیکارند که خود را درگیر چنین بازی‌ای می‌کنند تا این که یک روز یک نفر کم داشتند و به اصرار از من خواستند خلاء را پر کنم و من هم با وجود این که هیچ ذهنیتی از بازی نداشتم ولی برای این که بازی آنها خراب نشود پذیرفتم. از شانس بدم مدیرمان از این موضوع مطلع شد و همه ما را جریمه کرد و از آنجا بود که مصرانه وارد اجتماع چنین بازی‌ای شدم و شروع به دیدن این سری برنامه‌ها کردم و به نکاتی در آنها رسیدم که برایم موضوع را جذاب و هیجان انگیزتر کرد.

این که مخاطب ذاتا علاقه‌مند به فیلم‌ها و سریال‌های مافیایی است از نکات قابل تاملی است که بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد ولی اینکه همان مخاطب بتواند در یک برنامه تصویری خود را در موقعیت شهر و مافیا ببیند جذابیت داستان را برای او چند برابر می‌کند. برنامه‌های رئالیتی‌شو این امکان را فراهم می‌کنند که مخاطب هر آنچه در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بیند و در ذهن خود تصویرسازی می‌کند را در چنین برنامه‌هایی تجربه کند.

«پدرخوانده» که هم اکنون فصل سوم آن را در پلتفرم «فیلم نت» شاهد هستیم از جمله برنامه‌های ترکیبی و در گونه برنامه‌سازی ریالتی‌شو قرار دارد که فارغ  از سرگرم کردن مخاطب، او را با واقعیت‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند آشنا می‌سازد و به نوعی درس زندگی است.

برنامه  «پدرخوانده» دارای شخصیت‌هایی است که در هر جامعه‌ای مابه‌ازای بیرونی دارد. مردمانی که مسیر درست زندگی را پیش گرفته‌اند اما به دلیل وجود افراد بد سرشت نه‌تنها مجبور به مبارزه با آنان هستند بلکه خود را باید به هم کیشان خود نیز اثبات و این پارادوکسی که در زندگی اجتماعی وجود دارد را مدیریت کنند. برای رسیدن به این شناخت به زعم دیوید امیل دورکیم، جامعه‌شناس بزرگ سده نوزدهم و اوایل سده بیستم فرانسه در كتاب «قواعد روش جامعه‌شناسي»؛ «هرگاه همه دل‌ها براي يگانگی و اتحاد می‌لرزد اين ميل زاييده آن هماهنگی و همداستانی قلبيی‌ای نيست كه از پيش پرداخته شده باشد؛ بلكه علت آن است كه نيروهای واحدی آنها را در جهت معينی به حركت در ميی‌آورد. به معنا‌ی ديگر اين كل است كه جزء را با خود می كشد.
بدين ترتيب، ما مي‌توانيم قلمرو جامعه‌شناسي را خوب در ذهن خود مجسم كنيم. حوزه جامعه‌شناسي تنها گروه معينی از پديده‌ها را شامل است. واقعه اجتماعی را از روی نيروی جبری و خارجی‌ای باز مي‌شناسيم كه بر افراد وارد می‌كند يا می‌تواند وارد كند. وجود اين نيرو از دو راه معلوم مي‌شود: يكی وقتی كه مكافاتی در ميان است و ديگر مقاومتی است كه واقعه اجتماعی در برابر عمل فردی كه خيال تخلف دارد از خود نشان می‌دهد.» درست مانند شهری که در مقابل پدرخوانده و یارانش می‌ایستد.

گالری عکس پدرخوانده۳

برنامه «پدرخوانده» در وهله اول یک بازی سرگرم کننده و ساده به نظر می‌آید اما نکته جذاب آن این است، کسانی که وارد اجتماع «پدرخوانده» می‌شوند همانند بازی‌های کامپیوتری بعد از هر اتفاقی که برایشان می‌افتد، می‌توانند دوباره در بازی دیگر و در قالب شخصیتی جدید حضور پیدا کنند و بدین گونه با تجربه کردن کاراکترهای مختلف (چه شهر و چه مافیا) به نقطه‌ای از درک اجتماعی می‌رسند که گویی یک مشاور روانشناس و همچنین جامعه‌شناس هدایتشان کرده و آنها را برای تصمیم‌گیری و روبه‌رو شدن با هر اتفاق و عمل افرادي كه خيال تخلف دارند آماده می‌کند.

فن‌بیان و سخنوری همراه با تفکر، اعتماد به نفس، اجماع و وحدت و همدلی، روحیه مبارزه و… همه و همه جزیی از نکات آموزنده‌ای است که در بازی «پدرخوانده» می‌تواند بر شخصیت یک فرد تاثیر مستقیم بگذارد و سازندگان این برنامه به مرور و در هر فصل به اتکای تجربه و تیم حرفه‌ای خود در ارتقاء آن موفق عمل کرده و حضور افراد سرشناس در آن اعتباری برای این برنامه است که «پدرخوانده» را با اجرای قابل قبول کامبیز دیرباز در نگاه مخاطب جذابتر می‌کند.

دکور، نور، نوع پوشش بازیگران و همچنین کارگردانی و تدوین برنامه که قطعا با وجود تعدد دوربین‌ها سخت خواهد بود، «پدرخوانده» را در سطح استاندارد یک برنامه از گونه ریالتی‌شو قرار داده است و ایونت‌های مختلفی که در سطح کشور و بدون اغراق هر شب در کافه‌ها و فضاهای تفریحی و حتی در جمع خانواده‌ها برگزار می‌شود نشان از تاثیر مستقیم این برنامه و برنامه‌های نظیر آن بر مخاطب  دارد.

به زعم نگارنده، واقعیت آن است که می‌توان به ارتقاء و جذابیت بیشتر «پدرخوانده» در فصل‌های بعدی اندیشید اما همچون بازی فوتبال به دلیل عدم پیش‌بینی اتفاقات پیش‌رو در آن، بار دراماتیک و فراز و فرود آنقدر دارد که نمی‌توان به نقصی در آن فکر کرد و این از خواص یک برنامه فکر شده‌ای چون «پدرخوانده» در قالب رئالیتی‌شو است.

امیر افشارفتوحی

رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» را از اینجا ببینید.

برچسب‌ها: پدرخوانده 3،سعید ابوطالب
نظرات

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • عالی

    پاسخ
  • محسن گلی وMw
    ۱۴۰۳/۰۲/۲۸

    کامبیز دیرباز ،موتورسنگین سوار،عاشق موتور،کاردرست،باحال،باعشق،همیشه موفق وپایدارباشید Mw🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🙏🙏🙏🙏🙏🧿🧿🧿🧿🧿♥️♥️♥️♥️♥️💛💛💛💛💛⚓🫂👁️👁️🌻🌻🌻🌻🌻🌹🌹🌹🌹🌹💌🥳💌💌💌💕💕💞💞✋☀️✋✌️🏆🏆🏆🏆🏆

    و

    پاسخ
  • تنها جذابیت پدرخوانده فقط آقای دیرباز هست😍❤️

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها