سیدجواد هاشمی در گفتگو با فیلم‌نت نیوز:

پلتفرم‌ها کار کودک هم بسازند/ به فانتزی نیاز داریم

- 4 دقیقه مطالعه
سیدجواد هاشمی معتقد است برای رونق در سینمای کودک و نوجوان، لازم است پلتفرم‌ها همانند تولیدات دیگر برای آثار کودک و نوجوان نیز هزینه‌های کافی در نظر بگیرند.

سیدجواد هاشمی درباره عملکرد پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در حوزه کودک و نوجوان به خبرنگار سایت فیلم‌نت نیوز گفت: عملکرد پلتفرم‌ها را در این زمینه موفق نمی‌دانم، البته نگاه من معطوف به تولیدات داخلی است چراکه در پلتفرم‌ها شاهد انتخاب انیمیشن‌ها و فیلم‌های خوب از سراسر دنیا هستیم و باکسی را هم در نظر گرفته‌اند که با تولیدات سینمای کودک و نوجوان ایران پر می‌شود و من هم ۸ فیلم سینمایی ساختم که همه آن‌ها در پلتفرم‌ها قرار دارد.

این فیلمساز با تاکید بر اینکه وظیفه پلتفرم فقط نمایش دادن نیست و باید تولیدکننده هم باشد، توضیح داد: همچنین پلتفرم برای اکثر فیلم‌های سینمایی گزینه پایانی نمایش است بدین معنا که فیلم‌ها پیش‌تر در سالن‌های سینما نمایش داده شده‌اند و حال نمایش خانگی به سینما کمک می‌کند که آثار پس از اکران در این فضا هم دیده شوند. کودکان عادت دارند بارها فیلم‌ها و برنامه‌های مورد علاقه خود را ببینند و به همین دلیل شاید فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی بیشتر دیده شوند پس آمدن فیلم‌ها از سینما به شبکه نمایش خانگی و اکران آنلاین کمک‌کننده است.

وی تولید کار برای کودکان را که اتفاقاً امروز کمبود این تولیدات بسیار احساس می‌شود از مسایلی دانست که پلتفرم‌ها می‌توانند به آن اقدام کنند و افزود: ما در این سال‌ها به جز چند سریال معدود که بچه‌ها را جذب خود کند در پلتفرم‌ها نداشتیم در حالیکه نیازمند تولیدات بیشتری هستیم. علاوه بر کمبود تولیدات، در کیفیت هم باید بگویم که وضعیت مساعدی را شاهد نیستیم. پلتفرم‌ها برای سریال‌های مطرح که مخاطب بزرگسال دارند هزینه‌های بسیاری در نظر می‌گیرند اما برای کودک هزینه‌های چندانی در نظر نمی‌گیرند و من تقریباً چهار سال است که در پی ساخت سریال «آهوی پیشونی سفید» هستم ولی از آنجا که هزینه تولید این اثر بالاست پلتفرم‌ها تمایلی به ساخت آن ندارند؛ این در حالی است که همه قسمت‌های سینمایی این مجموعه پرمخاطب بوده و هنوز قسمت اول این مجموعه که سال۱۳۹۱ ساخته شده در پلتفرم‌ها مخاطب دارد. به اعتقاد من همانطور که برای بزرگسالان هزینه بالایی تولیدات صورت می‌گیرد، باید برای کودکان نیز هزینه‌های لازم برای ساخت یک اثر با کیفیت در نظر گرفته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شهر گربه‌ها» در ادامه تاکید کرد: من دغدغه تصمیم‌گیرندگان در پلتفرم‌ها را درک می‌کنم و در تجربه خودم که با پلتفرم‌ها داشتم از آن‌ها درباره تولید «آهوی پیشونی سفید» می‌شنوم که تولید یک اثر باید توجیه اقتصادی داشته باشد. قطعاً توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه مهم است اما پرسش مهم این است که آیا نباید کارهای ماندگار و دیدنی برای نسل امروز ساخته شود؟ حتی اگر این تولیدات نمی‌تواند سودی داشته باشد هم بهتر است ساخته شوند.

وی افزود: اگر نگاهی به تاریخ سینمای‌مان داشته باشیم، در نهایت ۱۰ فیلم سینمایی باکیفیت برای کودکان ساخته شده است اما همان ۱۰ اثر، ماندگار هستند و هنوز کودکان ما «شهر موش‌ها» می‌بینند و از دیدن آن لذت می‌برند. «کلاه قرمزی» همچنان یک اثر دیدنی برای کودکان است و با وجود اینکه ۱۳ سال گذشته پدر و مادرها بچه‌هایشان را ملزم می‌کنند که «آهوی پیشونی سفید» ببینند. پلتفرم‌ها باید به این نتیجه برسند که کار با کیفیت ماندگار می‌شود و می‌تواند سال‌ها بعد هم مخاطب داشته باشد و بهتر است به تولید این آثار توجه ویژه کنند.

آهوی پیشونی سفید در فیلم‌نت

سریال آهوی پیشونی سفید- کودک و نوجوان - فیلم نت

هاشمی درباره دلیل ضعف تولیدات نمایشی برای کودکان خاطرنشان کرد: سفارش‌دهنده باید بر کیفیت نظارت داشته باشد و بسیار مهم است که سفارش‌دهنده شناخت درستی از تولیدات کودک و نوجوان داشته باشد. امروز پلتفرمی چون فیلم‌نت اگر دغدغه تولید اثر کودک و نوجوان دارد باید سراغ سینماگرانی برود که آثار با کیفیت تولید کرده‌اند و راه ارتباط با کودکان را می‌شناسند.

این کارگردان درباره الزامات سریال‌ها و آثار کودک و نوجوان گفت: فیلم‌ها و سریال‌های کودک باید با فانتزی همراه باشند، کودک با آثار کاملاً رئال ارتباط برقرار نمی‌کند و بچه‌ها با فانتزی بزرگ می‌شوند. آثار کودک و نوجوان بسیاری ساخته شده‌‌اند که همیشه توانسته‌اند در جشنواره‌ها بدرخشند اما آثار ماندگاری نبوده‌اند چرا که نتوانسته‌اند با کودکان ارتباط برقرار کنند و فانتزی نبوده‌اند. سینمای فانتزی بسیار پرهزینه است ولی در آثار پلتفرم‌های ما به سه مقوله انیمیشن، ویژوال افکت و پروداکشن توجه کافی نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «تورنادو» اظهار کرد: سریال دیو و ماه پیشونی ساخته حسین قناعت یکی از آثار جذاب نمایش خانگی بود که به خوبی دیده شد و مخاطب داشت که یکی از نقاط قوتش قصه خوب بود.

هاشمی تاکید کرد: آثار با کیفیت کودک و نوجوان قطعاً مخاطب دارند ولی باید تولید در این عرصه آسیب‌شناسی شود تا آثار با کیفیت تولید شوند. برخی آثار که دیده نشدند دلیلشان فقدان مخاطب‌سنجی مناسب بوده است. معمولاً آثار مربوط به سنین کودکی و خردسالی نمی‌توانند دایره گسترده‌ای از مخاطبان را داشته باشند که فوفو مسافری از کامادو از محصولات فیلم‌نت چنین اثری بود و با وجود ویژوال افکت مناسب و قصه‌ای نسبتاً جذاب نتوانست نظر نوجوانان را به خود جذب کند.

این کارگردان در پایان درباره تاثیر تولیدات پلتفرم بر سینما گفت: بسیاری بر این عقیده‌اند که پلتفرم‌ها سینما را کم‌رونق کرده‌اند که من با این نظر مخالفم. سینما جای خود را دارد و تفریحی خارج از خانه حساب می‌شود و نمایش خانگی در خانه است و ارتباط چندانی با هم ندارند. من بر این عقیده‌ام که تولید آثار کودک در پلتفرم‌ها می‌تواند موجب رونق چنین تولیداتی در سینماها شود و اگر این تولیدات ادامه‌دار باشد قطعاً ارتباطی را شکل می‌دهند که می‌تواند سینمای کودک و نوجوان را در کشورمان پر بار کند.

علی ناصری

شما علاقه مندان می‌توانید انیمیشن، فیلم و سریال های بخش کودک و نوجوان را در فیلم‌نت تماشا کنید

برچسب‌ها: سیدجواد هاشمی،فیلم کودک،کودک و نوجوان
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها