پوستر فیلم های شاهد در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد

- 5 دقیقه مطالعه

در آیین رونمایی از مطرح شد:
وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران تمدن سازی است/ چیزی به نام تاریخ گذشته در ارزش‌های مذهبی، تاریخی و انسانی وجود ندارد/ قله ایثار، شهادت است/ نباید قهرمان اسطوره‌ای بسازیم

آیین رونمایی از پوسترهای آثار سینمایی گروه شاهد در سال ۱۴۰۲ با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران در هتل هویزه برگزار شد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، آیین رونمایی از پوسترهای آثار سینمایی گروه شاهد دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۲، بعد از ظهر روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن ماه سال جاری با حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سیدمحمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، حسین ریگی کارگردان سینما، سعید الهی تهیه‌کننده سینما، داریوش یاری تهیه‌کننده و کارگردان سینما، انسیه شاه حسینی کارگردان سینما، حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در هتل هویزه برگزار شد.

آیین رونمایی از پوسترهای آثار سینمایی گروه شاهد با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنان ابتدایی، به معرفی پنج اثری که قرار است پوسترهای آنها رونمایی شود، پرداخت و گفت: توفیق شد در خدمت شما باشیم تا برگه دیگری از خدمات فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران را شاهد باشیم. امیدوارم با بذل توجه شهدا، خدمتگزار این عزیزان باشیم. امروز که در خدمت شما هستیم به قصد رونمایی از پوستر پنج فیلم سینمایی است. اولین فیلمی که معرفی می‌کنم «شور عاشقی» با زحمات داریوش یاری ساخته شده و درباره فتنه بعد از شهادت امام حسین در کربلا است؛ فتنه‌ای که می‌تواند جای جلاد و شهید را با هم عوض کند. انشالله به زودی این فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد. اثر دیگری که از پوستر آن رونمایی خواهد شد، «دست ناپیدا» به تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده و کارگردانی انسیه شاه حسینی است. اثر داستانی از زحمات زنانی است که در هشت سال دفاع مقدس زحمت کشیدند. در بخشی که خانم شاه حسینی هم در آنجا حضور داشته است و دارد آن را روایت می‌کند.

پای آثار حاکمیتی ایستاده ایم

او ادامه داد: پوستر بعدی که رونمایی می‌شود، اثر ارزشمند حسین قاسمی جامی است که قبلاً هم در معرفی شهدا در اثر «سیمرغ» با بنیاد شهید همکاری داشته است. این فیلم تنها اثری است که به فتنه زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ اشاره دارد. این اثر برای ما اثری استراتژیک بود چون خیلی ها نمی‌خواستند آن را بسازند. برای فتنه ۸۸، چند سال طول کشید تا اثر درباره آن ساخته شود. از نظر من، جا دارد در آینده بیشتر درباره «جزیره مینو» صحبت شود. نام قبلی اثر هم «جان فدا» بود. دو فیلم دیگر که داریم که مبنای ما وعده شما بود که دو سال پیش فرمودید که از شهدا و قهرمانان استانی بیشتر تولید شود. فیلمی را داریم که در استان چهارمحال و بختیاری است و درباره قومی است که امام فرمودند ذخایر انقلاب هستند و به آنها کمتر پرداخته شده است. درباره شهید خالد احمدی است. گفتنی است کارگردان این اثر از کارگردانان انقلاب لر زبان است. این هم جای افتخار دارد چون تقویت کارگردانان استانی از برنامه‌های ما است. شاید همه از ما انتظار داشته باشند آثار ما شبیه «روز سوم» باشد ولی یک سری آثار حاکمیتی است تا حرف‌هایی گفته شود که ما پای آن ایستاده‌ایم. اسم این فیلم «آن دو» است. فیلم بعدی «میرو» است که درباره قوم بلوچ است که دوشادوش بقیه مردم در هشت سال دفاع مقدس و مرزداری ایستاده‌اند. این فیلم هم مثل «شور عاشقی»، «جزیره مینو» و «میرو» در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و آن دو اثر دیگر هم که حضور ندارند، به این دلیل است که نتوانستند به موقع برسند. یک فیلم دیگر هم به نام «نامیرا» در دست ساخت است که با مشکلاتی در ساخت مواجه شده است و انشالله آن هم به زودی و پس از پیگیری دوباره ساخت اثر، رونمایی خواهد شد. کار ما امسال تمام نشده است و آثار دیگری در مراحل مختلف پیش تولید تا ساخت هستند. همچنین، از همکاری حوزه هنری تشکر می‌کنم.

با پایان سخنان محمدصادق هاشمی، ویدئوی کوتاهی از پنج اثر ساخته شده در گروه شاهد دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۲ پخش شد سپس تریبون در اختیار امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رییس‌جمهور و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنانی وظیفه ذاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران را انتقال پیام شهدا در قالب هنر دانست و بیان کرد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران وظایف ذاتی داریم که باید محقق کنیم و نیازمند کمک جامعه هنری هستیم؛ در زمینه سینما و بقیه بخش های هنری کشور که بتوانیم پیام شهدا را منتقل کنیم و هیچ پیامی رساتر از قالب هنر نخواهد بود. واقعه عظیم عاشورا را در ۱۴۰۰ سال گذشته هنرمندان منتقل کرده‌اند و امروز به دست ما رسیده است.

سینما را برای سینما نمی‌خواهیم

او ایران را دارای ظرفیت‌های فراوانی برای روایت شدن در سینما دانست و گفت: در بنیاد شهید نگاه ما به عرصه هنر تمدنی است چون وظیفه ما تمدن سازی است. از این منظر که مکتب اسلام را به عنوان سبک زندگی سعادتبخش به جامعه خودمان و دنیا معرفی کنیم. کاری که جهان دارد انجام می‌دهد و آن را از طریق داشته‌هایشان انجام می‌دهند. هر کس با داشته هایش، نوع نگاهش را به هستی روایت می‌کند. هم ایران روایت‌های قابل بیان فراوانی دارد و هم روایت اهل بیت قابل روایت است و هم محصول این تربیت قابل روایت است. هم ریشه‌های تمدنی ما قابل تعریف است و هم چیزی که با آن داریم خودمان را بیان می‌کنیم موشک می‌سازیم، ماهواره ارسال می‌کنیم و بیش از همه اینها، مجاهدت آدم‌ها و دانشمندان در آن سنگر علم، قابل بیان است. قله ایثار، شهادت است و پاداش ایثار ایثارگر شهادت است. در دعوای هابیل و قابیل که هر یک قرار بود هدیه‌ای به خدا بدهند و یکی پذیرفته شد و پاداش کسی که پذیرفته شد، شهادت است. خدا با شهادت به آن مجاهد فی سبیل‌الله ابدیت اعطا می‌کند. روایت های مجاهدت‌های شهیدان ما برای دنیا قابل روایت است. نباید قهرمان اسطوره‌ای بسازیم. دلیل اینکه به ساخت فیلم در استان ها ممارست داریم، این است که بدانند مردمی از میان آنها در عظمت این کشور نقش داشتند. سال پیش هم فیلم «اتاقک گلی» با این مضمون ساخته شد. ما سینما را برای سینما نمی‌خواهیم چون وظیفه ما نیست چون ما حامل یک پیام تمدنی تمدن ساز هستیم. هنر آقای سیدمحمدصادق هاشمی در معاونت فرهنگی همین است و به این دلیل ریشش سفید شده است چون همواره دارد ریش گرو می‌گذارد. ما اینقدر روایت و قهرمان داریم که هزاران سال روایتش طول می‌کشد. تعداد آثار ساخته شده مهم نیست بلکه برای ما جریان‌سازی مهم است. امیدوارم یک بسیج جدی فرهنگی اتفاق بیافتد و نه فقط در داخل بلکه در سطح جهانی باشد مثل روایت آنچه که در غره یا یمن در حال رخ دادن است.

سعید الهی تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: به ایثار اجتماعی پرداخته شود. اگر ایثار اجتماعی در کف خیابان نباشد، قطعاً در زمان بحرانی هم آن ایثار شکل نمی‌گیرد. از نظر من، پرتره سازی و تاریخ سازی برای نسل زد، زومرها و دهه هشتادی ها و نودی ها اقدامی تاریخ گذشته است.

انسیه شاه حسینی در سخنان کوتاهی اظهار کرد: خیلی ممنون از تمام بنیاد شهیدی ها که سخنان بسیار خوبی را گفتند به ویژه درباره آنچه که راجع به شهادت گفته شد. چیزی به نام تاریخ گذشته در ارزش‌های مذهبی، تاریخی و انسانی وجود ندارد. اگر مشکلی در اجتماع داریم چون از فرهنگ حاکم در آن خاکریزها فاصله گرفته‌ایم.

همزمان با انجام آیین رونمایی از پوسترهای آثار سینمایی گروه شاهد، تیزری از فیلم‌های سینمایی «شور عاشقی» به نویسندگی و کارگردانی داریوش یاری، «دست ناپیدا» به تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده و کارگردانی انسیه شاه حسینی، «جزیره مینو» به نویسندگی و کارگردانی حسین قاسمی جامی، «میرو» نوشته پیمان شیرخانی و به تهیه‌کنندگی سعید الهی و کارگردانی حسین ریگی و «آن دو» به تهیه‌کنندگی علیرضا سبط احمدی و مرتضی رحیمی پخش شد.

برچسب‌ها: پوستر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها