نگاهی به قسمت چهاردهم سریال «قهوه ترک»
یک بازی روایی و افشای تدریجی
به گزارش فیلمنتنیوز، علاقمندان عرصه تئاتر وافرادی که با نام و آثار محمد رضاییراد آشنایی داشته باشند حتما اطلاع دارند که از ویژگیهای بارز آثار این نمایشنامه نویس شناخته شده ایرانی بازیهای روایی و تلفیق زمان حال و گذشته در طول داستان است که نمونه عینی آن را در نمایشنامه «فعل» که سال ۱۳۹۶ در تئاتر شهر اجرا شد میتوان مشاهده کرد.
این الگوی روایی و علاقمندی شخصی حالا و با پخش دو قسمت اخیر سریال «قهوه ترک» در اشلی تصویری نمود پیدا کرده است و رضایی راد برخی از علاقه های روایی خود در نمایشنانه نویسی را در عرصه فیلمنامه نویسی برای این سریال معمایی پیاده کرده است. که از جمله آنها می توان به برخی ایدههای بصری در قسمت اخیر اشاره کرد که تشخیص زمان گذشت و یا حال در طول داستان برای بیننده دشوار است. رضاییراد با بهره گیری درست از یک موقعیت جغرافیایی یکسان و میزانسن خواهران دوقلو همسان موقعیت نمایشی را ایجاد می کند که نمیدانیم کدام یک شخصیت طنین است و کدام یک شخصیت ترانه به طور دقیقتر فیلمنامه نویس موقعیت نمایشی ایجاد شده برای شخصیتهای فرعی داستان مثل دانیال را که نمی دانند با ترانه حرف میزنند و یا طنین برای مخاطب خود ایجاد میکند و شرایطی را فراهم میکند که مخاطب همپای شخصیتهای درون فیلمنامه حرکت کند.
در قسمت چهاردهم سریال «قهوه ترک» شخصیت دانیال به حضور طنین در قالب کارکتر ترانه مشکوک شده است و در سوالی کلیدی از او میپرسد: چرا وقتی درباره خودت حرف میزنی از ضمیر سوم شخص استفاده میکنی؟ همچنین در این قسمت متوجه میشویم قایق پناهجویان سر سلامت به مقصد نهایی خود نبرده و تمام مسافرین آن در دریا غرق شدهاند که موجب فروپاشی شخصیت دانیال و اورهان میشود. البته در الگوی افشاگری تدریجی به کار برده در فیلمنامه این سریال هنوز نمی دانیم رابطه این دو شخصیت کلیدی با این حادثه مهیب دقیقه چه بوده است.
سریال «قهوه ترک» ساخته علیرضا امینی و به تهیه کنندگی محمد شایسته است که هر چهارشنبه ساعت ۸ صبح از پلتفرم فیلمنت عرضه میشود و بازیگرانی همچون حامد بهداد، سارا رسول زاده، مجتبی پیرزاده و امیر جعفری در آن ایفای نقش میکنند.
منبع: خبرگزاری برنا
سریال قهوه ترک را در فیلم نت از اینجا تماشا کنید.