آیا نتفلیکس مخاطبان خود را رصد می‌کند؟

یک شرکت فیلمسازی یا تحلیل داده؟

- 4 دقیقه مطالعه

با اعلام سهام ۱۶۴ میلیارد دلاری کمپانی نتفلیکس، این شرکت فیلمسازی در جهشی قابل توجه از کمپانی دیزنی پیشی گرفت و به عنوان مهم‌ترین شرکت عرضه استریم آنلاین جهان شناخت شد.

به گزارش فیلم‌نت‌نیوز به نقل از سایت seleritysas، کمپانی فیلمسازی نتفلیکس با داشتن دارای ۱۶۴ میلیارد دلار به عنوان مهمترین شرکت عرضه محصولات سرگرمی در جهان شناخته شده است. طبق آخرین نظر سنجی صورت گرفته ۹۳ درصد مخاطبین این پلتفرم در سر تا سر جهان از محصولات ارائه شده در این پلتفرم رضایت داشتند این در حالی است که میزان رضایت از کمپانی آمازون ۷۵ درصد و از کمپانی هلو فقط ۶۴ درصد است. با این حال فقط رضایت ۱۵۱ میلیون مشترک خود صرفا باعث موفقیت این کمپانی نیست بلکه تولید آثار سرگرم کننده متنوع در حوزه فیلم و سریال همچون «خانه پوشالی»، فیلم سینمایی «قفس پرنده» , «ایرلندی» توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است و موفق شدند مشترکین زیادی را جذب کنند.

 

چگونه نتفلیکس از شیوه تجزیه و تحلیل استفاده می کند؟

کمپانی نتفلیکس با جمع آوری داده ها از ۱۵۱ میلیون مشترک خود و پیاده سازی مدل‌های تجزیه و تحلیل داده ها برای کشف رفتار مشتری و الگوهای خرید استفاده می کند. سپس، از این اطلاعات برای توصیه فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی بر اساس سلایق مشترکانشان استفاده می‌کند. طبق گفته نتفلیکس، بیش از ۷۵ درصد از فعالیت بینندگان بر اساس توصیه های شخصی است (منظور پیشنهاد فردی است) . نتفلیکس چندین نقطه داده را جمع آوری می‌کند تا یک پروفایل دقیق برای مشترکین خود ایجاد کند. در واقع کمپانی نتفلیکس داده های تعامل و پاسخ مشتری به یک برنامه تلویزیونی را جمع آوری می‌کند. به عنوان مثال، نتفلیکس می داند که کاربر چه زمانی یک برنامه را تماشا کرده است، اینکه آیا بیننده پس از توقف، تماشا را از سر می گیرد؟ آیا مردم کل یک برنامه تلویزیونی را تمام می کنند یا خیر؟، چقدر طول می کشد تا یک کاربر یک برنامه را به پایان برساند؟ و غیره. نتفلیکس حتی اسکرین‌شات‌هایی از صحنه‌هایی دارد که ممکن است افراد مکرراً دیده باشند و یا تعداد جستجوها و آنچه جستجو شده است را با دقت رصد می‌کند. با این داده ها، نتفلیکس می تواند یک پروفایل دقیق برای کاربران خود ایجاد کند. برای جمع‌آوری همه این داده‌ها و استفاده از آن‌ها در اطلاعات معنادار، کمپانی نتفیلکس به تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز دارد. به عنوان مثال، نتفلیکس از چیزی که به عنوان «الگوریتم توصیه» شناخته می شود برای پیشنهاد برنامه‌های تلویزیونی و فیلم ها بر اساس سلیقه کاربران استفاده می کند. توانایی کمپانی نتفلیکس در جمع آوری و استفاده از داده ها دلیل موفقیت آنهاست. طبق گفته نتفلیکس، آنها بیش از یک میلیارد دلار از حفظ مشتری کسب می کنند زیرا سیستم توصیه بیش از ۸۰ درصد از محتوای پخش شده در این پلتفرم را تشکیل می دهد. نتفلیکس همچنین از ابزارهای کلان تجزیه و تحلیل خود استفاده می کند تا تصمیم بگیرد که آیا می خواهد محتوای اصلی را سبز کند یا خیر؟ برای یک مخاطب خارجی، ممکن است به نظر برسد که نتفلیکس سرمایه اولیه خود را به هر چیزی که می‌تواند به دست بیاورد می‌ریزد، اما در واقع، آنها محتوای اصلی را بر اساس چندین نقطه لمسی که از پایگاه کاربر خود گرفته شده است، سبز می‌کنند.به عنوان مثال، نتفلیکس سریال Orange is the New Black را تولید و توزیع کرد ولی از همان ابتدا می‌دانست که موفقیت بزرگی در پلتفرم آنها خواهد بود. چگونه؟ زیرا سریال Weeds، پیش از این در تعامل با مخاطب بسیار خوب عمل کرده بود. نتفلیکس حتی از داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل برای انجام بازاریابی سفارشی استفاده می کند، به عنوان مثال، برای تبلیغ «House of Cards» نتفلیکس بیش از ده نسخه مختلف از یک تریلر را برای تبلیغ این سریال نمایش داده است. اگر برنامه های تلویزیونی زیادی را با محوریت زنان تماشا کردید، یک تریلر با تمرکز بر شخصیت های زن دریافت می کنید. با این حال، اگر محتوای زیادی را به کارگردانی دیوید فینچر تماشا می‌کردید، حتماً تریلری دریافت می‌کردید که تریلر روی او متمرکز خواهد بود.

کمپانی نتفلیکس مجبور نبود زمان و منابع زیادی را برای بازاریابی برنامه‌های خود صرف کند، زیرا آنها از قبل می دانستند که چند نفر به آن برنامه خاص علاقه‌مند هستند و چه چیزی آنها را تشویق می کند تا برنامه را تنظیم کنند.نتفلیکس علاوه بر جمع آوری داده ها در مورد اقدامات مشترک، بازخورد مشترکین خود را نیز تشویق می کند. یکی از سیستم های بازخورد، سیستم بالا/پایین است که جایگزین سیستم رتبه بندی آنها شد، این سیستم تعامل مخاطبان را با حاشیه قابل توجهی بهبود بخشید، که آنها را قادر ساخت تا صفحه اصلی کاربر را بیشتر سفارشی کنند. به گفته جوریس اوورز، مدیر ارتباطات جهانی، ۳۳ میلیون نسخه مختلف از نتفلیکس وجود دارد.

استفاده هوشمندانه از تجزیه و تحلیل داده ها رکن اصلی موفقیت نتفلیکس است. در واقع، داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل آنقدر برای موفقیت نتفلیکس حیاتی هستند که می توانید آنها را به جای یک شرکت رسانه ای، یک شرکت تحلیلی بنامید. موفقیت نتفلیکس ارزش تجزیه و تحلیل داده ها را برجسته می کند زیرا بینش باورنکردنی را در مورد سلایق کاربر ارائه می دهد.

برچسب‌ها: برگزیده،سریال،نت فیلیکس
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها