محبوب‌ترین فیلم‌ها و انیمیشن‌های سال به انتخاب کاربران وبسایت لترباکسد

یک فهرست دیگر از بهترین‌های سینمای ۲۰۲۲

- 3 دقیقه مطالعه

با پایان سال ۲۰۲۲، اعلام فهرست‌هایی در مورد بهترین آثار سینمایی و تلویزیونی سالی که گذشت رونق زیادی پیدا کرده است. پیش از این فهرستی از بهترین فیلم‌های سال را بر اساس برآیند نظر منتقدان و همچنین فهرستی از بهترین سریال‌های ۲۰۲۲ را در فیلم‌نت نیوز خواندید. حالا نوبت به ارائه یک فهرست تازه رسیده است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، وبسایت لترباکسد (Letterboxd.com) بر اساس نظرات کاربرانش فهرستی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ را معرفی کرده است. با در نظر گرفتن این‌که فهرست اعلام‌شده بر اساس آراء کاربرانی از سراسر جهان و بسیار مرتبط با حجم فعالیت کاربران مناطق مختلف است، عجیب نیست که در آن با تعدادی از فیلم‌های کمترشناخته‌شده مواجه می‌شویم.

البته در فهرست بهترین‌های سال از دید کاربران سایت لترباکسد نام تعدادی از فیلم‌های مطرح سال هم به چشم می‌خورد. «همه‌چیز همه‌جا به یکباره» (دنیل کوان و دنیل شینرت) در صدر این فهرست قرار گرفته است؛ فیلمی که یکی از مطرح‌ترین آثار سال به‌شمار می‌رود و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از فیلم‌های موفق جوایز اسکار خواهد بود. همچنین فیلم‌های مهمی چون «افترسان» (شارلوت ولز)، «آرژانتین، ۱۹۸۵» (سانتیاگو میتره)، «آرآرآر» (اس. اس. راجامولی) و «اشباح اینیشرین» (مارتین مک‌دونا) هم در این فهرست حضور دارند. با این وجود ممکن است تعداد کمی از ما نام برخی از این فیلم‌ها را شنیده باشیم.

یکی از این فیلم‌ها، درام ۱۴۴دقیقه‌ای و هندی «آخرین کشاورز» است که در رتبه دوم محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی ۲۰۲۲ از دید کاربران لترباکسد قرار گرفته است. این فیلم به کارگردانی ام. مانیکاندان داستان یک کشاورز هشتاد ساله با زندگی محقر را روایت می‌کند که با ماجراهایی روبه‌رو می‌شود. نمایش این فیلم در هند با استقبال گسترده منتقدان این کشور روبه‌رو شده و خیلی‌ها آن را یکی از بهترین فیلم‌های سینمای هند در سالی که گذشت دانسته‌اند. «آخرین کشاورز» در جشنواره‌هایی چون جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام و جشنواره بین‌المللی فیلم چنای به نمایش درآمد.

یکی دیگر از آثار کنجکاوی‌برانگیز این فهرست، درام برزیلی «مارس وان» (گابریل مارتینز) است که در رتبه چهارم قرار گرفته است. «مارس وان» داستان خانواده‌ای از طبقه متوسط رو به پایین را روایت می‌کند که با مجموعه‌ای از تغییرات عمیق و چالش‌برانگیز روبه‌رو شده و در این راه پیوندهای خانوادگی‌شان را بازسازی می‌کنند. نمایش «مارس وان» با استقبال منتقدان روبه‌رو شده است. این فیلم در متاکریتیک بر اساس ۹ یادداشت توسط نویسندگان رسانه‌های معتبری چون ایندی‌وایر، نیویورک تایمز، لس‌آنجلس تایمز، وال‌استریت ژورنال و ورایتی، میانگین امتیاز قابل‌توجه ۸۳ (از ۱۰۰) را دریافت کرده است.

درام-تریلر «روزهای سوزان» (امین آلپر) محصول مشترک ترکیه، فرانسه، آلمان، هلند، یونان و کرواسی است و داستان یک دادستان جوان اهل ترکیه را به تصویر می‌کشد که در اولین پرونده خود درگیر یک منازعه سیاسی می‌شود. «روزهای سوزان» که در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن هم حضور داشت، در جشنواره‌های متعدد دیگری هم شرکت کرده و جوایز و نامزدی‌های فراوانی به دست آورده است. این فیلم در وبسایت آی‌ام‌دی‌بی هم با بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ رأی، امتیاز ۸.۲ را دریافت کرده است.

حضور دو انیمیشن در رتبه‌های سوم و نهم این فهرست هم از نکات قابل‌توجهی است که می‌توان به آن اشاره کرد. فهرست ده فیلم محبوب سال ۲۰۲۲ به انتخاب کاربران لترباکسد به‌ترتیب رتبه شرح زیر است:

 

۱. همه‌چیز همه‌جا به یکباره (Everything Everywhere All at Once)

۲. آخرین کشاورز (Kadaisi Vivasayi)

۳. مارسل صدف کفش‌به‌پا (Marcel the Shell With shoes on)

۴. مارس وان (Mars One)

۵. افترسان (Aftersun)

۶. روزهای سوزان (Burning Days/  Kurak Günler)

۷. آرژانتین، ۱۹۸۵ (Argentina, 1985)

۸. آرآرآر (RRR)

۹. گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)

۱۰. اشباح اینیشرین (The Banshees of Inisherin)

 

همچنین وبسایت لترباکسد در فهرست دیگری محبوب‌ترین انیمیشن‌های سال را هم به‌ترتیب امتیازهای کسب‌شده به شرح زیر معرفی کرده است:

۱. مارسل صدف کفش‌به‌پا (Marcel the Shell With shoes on)

۲. گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (Puss in Boots: The Last Wish)

۳. پینوکیوی گی‌یرمو دل‌تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)

۴. پادشاه سگ (Inu-Oh)

۵. خدای مجنون (Mad God)

۶. درون‌کهکشانی (Entergalactic)

۷. قرمز شدن (Turning Red)

۸. ظهور لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان: فیلم سینمایی (Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles: The Movie)

۹. فیلم برگری باب (The Bob’s Burgers Movie)

۱۰. آپولو ده‌ونیم: کودکی در عصر فضا (Apollo 10 ½: A Space Age Childhood)

برچسب‌ها: برگزیده،فیلم‌های 2022
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها