از بن‌هور تا پرندگان

۵ فیلم کلاسیک برتر تاریخ سینما برای آخر هفته شما

- 5 دقیقه مطالعه
برای آخر هفته شما تعدادی از برترین فیلم‌های کلاسیک سینما را در نظر گرفته‌ایم که در فیلم‌نت تماشا کنید.

به گزارش فیلم نت‌نیوز، سینمای پرزرق و برق هالیوودی که از قهرمانان شنل‌پوش اشباع شده، سینمایی است که طی بیست سال اخیر مهمان چشمان سینماگران و فیلمبازان شده است. این روزها سینمای کلاسیک تصویری از یک سینمای ناب در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و آثار درخشان این دوره از تاریخ پرده‌ نقره‌ای را نباید فراموش کرد. فیلم‌نت به‌عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال کشور، منبعی غنی از آثار جاودان کلاسیک سینما را در خود دارد که تماشای آن بر هر فیلمبازی از واجبات به حساب می‌آید.

در ادامه به چند مورد از فیلم های کلاسیک برتر در فیلم‌نت اشاره داریم تا آخر این هفته تماشا کنید.

۱. فیلم کلاسیک دره من چه سبز بود (How Green Was My Valley)

بازیگران: والتر پیجین، مورین اواهرا، دانالد کریسپ

جان فورد از بهترین کارگردانان تاریخ سینما به حساب می‌آید و بسیاری بر این عقیده هستند که «دره من چه سبز بود» بهترین اثر سینمایی این کارگردان شاخص هالیوود است. جان فورد که به ساخت وسترن‌هایش شهرت دارد در «دره من چه سبز بود» سنت‌شکنی کرده و یک اثر درام ساخته که بدون داشتند بازیگران سوپراستار می‌تواند تا عمق قلب مخاطب نفوذ کند و روح او را لمس کند.

 این فیلم داستان یک خانواده از طبقه کارگر معدن را روایت می‌کند و داستان از دید نوجوان خانواده است. این فیلم در زمان خود سبک روایی جدید و مدرنی در سینما را جا انداخت و ما با «فلش‌بک» روبرو بودیم؛ درواقع شخصیت اصلی فیلم در ابتدای داستان شروع به تعریف کردن گذشته خود می‌کند و ما بدون آنکه بدانیم او در حال حاضر چه زندگی دارد، به تماشای قصه او می‌نشینیم. شاید بد نباشد بدانید که «چه سبرسبز بود دره من» پرفروش ترین فیلم کمپانی فاکس در سال ۱۹۴۱ بود و تنها اثری از جان فورد است که برنده جایزه بهترین فیلم شده است.

۲. فیلم کلاسیک معجزه‌گر (The Miracle Worker)

بازیگران: آن بنکرافت، ویکتور جوری، اینکا سوانسن، اندرو پرین

فیلم «معجزه گر» براساس زندگی هلن کلر نویسنده نابینا و ناشنوای معروف ساخته شده است. فیلم به ما نشان می‌دهد نقش یک معلم چقدر می‌تواند در زندگی انسان‌ها تأثیر بگذارد و مهر تأییدی بر روایت معلمی شغل انبیا است می‌زند. آن سالیون مسئول آموزش زبان اشاره به شخص هلن کلر در دوران نوجوانی‌اش می‌شود و کاری می‌کند که او یک نگاه جدید به جهان پیرامون خود داشته باشد. هلن که تنها ارتباطش با جهان هستی از طریق حس لامسه است، دختری پرخاشگر و عصبانی از زندگی و وضعیت فیزیکی‌اش است و نمی‌تواند ارتباط درستی با معلم جدیدش برقرار کند تا اینکه آن سالیون تصمیم می‌گیرد روش‌های جدیدی را برای ارتباط گرفتن با هلن کلر اتخاذ کند.

فیلم در عین حال که یک اثر درام-بیوگرافی قدرتمند است موارد روانشناسی زیادی درون خود گنجانده و یک کلاس درس آموزش تربیت فرزندان توسط والدین است. در فیلم به مفاهیمی چون روش های تربیتی والدین و مربی در امر تربیت، تشویق بجا، انجام سختگیری‌های بجا و ترحم نداشتن در بحث تربیتی اشاره می‌شود که در کمتر فیلمی با این جزییات دقیق و زیبا به آن‌ها پرداخته شده است. «معجزه‌گر» را باید معجزه‌ای در سینما دانست، زیرا اثری است تاثیرگذار و فراموش نشدنی که مخاطب را مسحور می‌کند.

«معجزه‌گر» برای بازیگران قدرتمند خود اسکار بهترین بازیگری نقش اول و دوم را به ارمغان آورده است. آرتور پن کارگردان، فیلمسازی است که اثری برخلاف آثار رایج هالیوودی ساخته و سینمای او بیشتر یادآور سینمای زیبای اروپایی است، معجزه‌گر نیز از این قاعده خارج نیست و بیشتر از آنکه یک اثر هالیودی به حساب بیاید یک شاهکار هنری از سینمای اروپا به‌نظر می‌رسد. 

۳. فیلم کلاسیک آرواره‌ها (Jaws)

بازیگران: ریچارد دریفوس، روی شیدر، رابرت شا

استیون اسپیلبرگ از بهترین کارگردانانی است که تاریخ سینما به چشم خود او را دیده و از نظر بسیاری از کارشناسان جزو پنج کارگردان برتر زنده هنر سینما در حال حاضر است. اسپیلبرگ کارگردانی است که دست روی هر ژانر سینمایی که فکرش را کنید گذاشته و از انیمیشن‌سازی تا ساخت کمدی و فیلم وحشت را تجربه کرده است. او از دوران جوانی که وارد عرصه فیلمسازی شد یک شروع طوفانی از خود بر جای گذاشت و تا امروز گرد و خاک طوفانی که در سینما به پا کرده هم در آثار کارنامه هنری خودش و هم بسیاری از سینماگران دنباله‌رو راه او، دیده می‌شود.

«آرواره‌ها» اثری است در سبک وحشت و یا به بیانی بهتر، فیلمی در زیرژانر کوسه‌ای به حساب می‌آید. درواقع این اثر آغازگر این زیرژانر سینمایی بود و بدعت بزرگی از خود برجای گذاشت چرا که تا امروز آثار ریز و درشت و مستقل و پرخرج زیادی در این ژانر ساخته شده است. «آرواره‌ها» از معدود آثار سینمایی است که بهتر از منبع اقتباسی خود عمل کرده و اثری است که در هر دقیقه از خودش، آدرنالین بی‌نهایتی را در رگ‌ها و تن تماشاگر جاری می‌کند. فیلم با بودجه‌ای بسیار محدود ساخته شده و با اینکه ده‌ها سال از اکران آن می‌گذرد، همچنان یک اثر تماشایی و ستودنی است. دنباله‌های آرواره‌ها نیز پس از موفقیت فیلم اسپیلبرگ ساخته شد که البته هیچ‌یک نتوانستند به پای پدر معنوی خود یعنی فیلم نخست از این سری برسند. 

۴. فیلم کلاسیک بن هور (Ben Hur)

«بن هور» از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینما به حساب می‌آید و هر علاقه‌مند و دوستدار سینما باید یک بار هم که شده پای این اثر حماسی بنشیند. تنها دو فیلم دیگر در تاریخ سینما توانستند ۱۱ اسکار با خود به خانه ببرند و بن‌هور یکی از این آثار است. ویلیام وایلر، کارگردان «بن‌هور» ۱۲ بار نامزدی اسکار بهترین کارگردان را تجربه کرد و یک ستاره درخشان دیگر که در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد اینست که ۳۱ بازیگر با سکان هدایت کارگردانی او به مقام نامزدی اسکار رسیده‌اند که البته ۱۳ مورد از این موارد، برنده هم شده‌اند.

این فیلم داستان یک شاهزاده یهودی به اسم جودا بن‌حور (بن‌هور) را روایت می‌کند که به او تهمت قصد ترور مقام‌های حاکمیتی زده می‌شود. این شاهزاده در نهایت دستگیر شده و سپس به بردگی در می‌آید اما بن‌حور کسی نیست که به این سرنوشت تن بدهد و تصمیم می‌گیرد تا در برابر سرنوشت شومی که برای او مقدر شده، بایستد و دوباره به سرزمین خویش برگردد و خانواده‌اش را نیز آزاد کند.

۶- فیلم کلاسیک پرندگان (Birds)

بازیگران: تیپی هدرن، جسیکا تندنی، سوزان پلشت

آلفرد هیچکاک استاد مسلم دلهره و وحشت در سینما است و آثار درخشانی در این زمینه دارد، پرندگان از متفاوت‌ترین آثار او در سینما است و هنوز هم بعد از گذشت ده‌ها سال، تکراری و قدیمی نشده است. «پرندگان» داستان یک زن و مرد میانسال است که بعد از علاقه‌مند شدن به یکدیگر به یک جزیره تفریحی می‌روند تا کادویی را به دست خواهرش برسانند. در این جزیره با حمله پرندگان خشمگین روبرو می‌شوند؛ پرندگانی که با بی‌رحمی تمام به مردم حمله کرده و گوشت آن‌ها را کنده و منقار خود را تا مغز استخوان بشریت فرو می‌کنند. فیلم پر از سکانس‌های التهاب‌آور و جذاب است و جلوه‌های ویژه هیجان‌انگیزی برای زمان خود دارد که هنوز هم می‌توان به آن با افتخار نگاه کرد.

تجربه‌ی تماشای «پرندگان» برای چندمین بار همچنان تکان‌دهنده است و میخکوب‌کننده. کسانی که این فیلم را تماشا کرده‌اند همچنان بعد از دیدن چندباره فیلم میخکوب اثر می‌شوند و افرادی که هنوز آن را ندیده‌اند یکی از بهترین آثار وحشت تاریخ سینما را از دست داده‌اند. دنباله فیلم «پرندگان» که بعدها ساخته شد (و هیچکاک هم نقشی در ساخت آن نداشت) اصلاً نتوانست به حد و اندازه فیلم اول برسدد و اگر می‌خواهید وارد ذهن خلاق و پر از هیجان هیچکاک شوید، بهتر است از همین فیلم شروع کنید.

برچسب‌ها: سینمای کلاسیک،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها