بهترین فیلم‌های ترسناک با الهام از داستان‌های واقعی

- 9 دقیقه مطالعه
حتی پس از تماشای تعداد زیادی از فیلم‌های ترسناک، وقتی می‌فهمیم که آثاری وجود دارند که از وقایع دنیای واقعی الهام گرفته‌اند ناگهان لرزه‌ بر اندام ما می‌افتد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، فیلم‌های ترسناک با هیجان و وحشت سرشار خود، مخاطبان بسیاری را مجذوب خود می‌سازند اما هنگامی که درمی‌یابیم که از میان فیلم‌های ترسناک، آثاری هستند که بر اساس وقایع واقعی ساخته شده‌اند، تاثیر آنها چندین برابر می‌شود. در این مقاله، شما را با ۱۰ فیلم برتر سینمای وحشت که از داستان‌های واقعی الهام گرفته‌اند آشنا می‌کنیم؛ فیلم‌هایی که با تکیه بر واقعیت، رعب و وحشتی خارق‌العاده را به مخاطبان القا می‌کنند.

۱. زودیاک (Zodiac)

فیلم «زودیاک» در سال ۲۰۰۷ به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد و داستان آن برگرفته از ماجرای واقعی یکی از مشهورترین قاتلان سریالی آمریکا یعنی زودیاک است. است. زودیاک قاتل در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی در سانفرانسیسکو و مناطق اطراف آن، چندین نفر را به قتل رساند و هرگز شناسایی یا دستگیر نشد. او طی سال‌های ارتکاب جنایت نامه‌های رمزآلودی را به رسانه‌ها ارسال می‌کرد و آنها را به بازی می‌گرفت.

فیلم «زودیاک» داستان تلاش‌های روزنامه‌نگارانی است که به دنبال یافتن هویت واقعی این قاتل هستند. کاراکترهای اصلی فیلم به مرور زمان در اعماق این پرونده مخوف و اسرارآمیز غرق می‌شوند  زندگی‌شان به دلیل جستجوهای مداوم برای کشف حقیقت، دچار فروپاشی می‌شود.

«زودیاک»، اثر خوش‌ساخت دیوید فینچر اسطوره‌ای، بی‌شک یکی از برترین فیلم‌های سینمای جهان در ژانرهای جنایی و ترسناک است که مخاطبان را با انبوهی از سوالات بی‌پاسخ درباره هویت قاتل و انگیزه‌های او تنها می‌گذارد. جیک جیلینهال، مارک رافلو و رابرت داونی جونیور، ستارگان درخشان این شاهکار ماندگار هستند.

zodiac

۲. گرگ اسنو هالو (The Wolf of Snow Hallow)

فیلم «گرگ اسنو هالو» به کارگردانی جیم کامینگز در سال ۲۰۲۰ اکران شد و با  برخورداری از بازیگران برجسته‌ای همچون جیمی تاترو و رابرت فورستر توانست توجه بسیاری از علاقه‌مندان به ژانر ترسناک و معمایی را به خود جلب کند. داستان فیلم درباره قتل‌هایی زنجیره‌ای در شهری کوچک است که گفته می‌شود توسط موجودی گرگینه‌ای صورت گرفته‌اند. این فیلم تا حدی بر اساس پرونده‌های واقعی قتل‌های مرموز و شایعات محلی درباره گرگینه‌ها ساخته شده است.

در این فیلم، جان مارشال، افسر پلیسی است که مسئول تحقیق و تفحض درباره این قتل‌های وحشتناک است. قربانیان به طرز فجیعی کشته شده‌اند و شایعات از حضور بهت‌آور موجودی افسانه‌ای به نام «گرگینه» در پس تمامی این قتل‌ها حکایت دارند. جان که خود نیز با مشکلات شخصی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، تلاش می‌کند تا پرده از این راز بزرگ بردارد و جلوی ترس و وحشت بیشتر مردم را بگیرد.

فیلم «گرگ اسنو هالو» داستانی بر اساس واقعیت است که با آمیختن لحظات طنزآمیز با فضایی سرشار از معما و وحشت، اثری منحصر به فرد را خلق می‌کند که مخاطب را تا انتهای داستان درگیر نگه می‌دارد. آیا این قتل‌ها واقعاً توسط یک گرگینه صورت گرفته است یا پای قاتلی دیگر در میان است؟

۳. نفرین لیورونا (The Curse of La Llorona)

فیلم «نفرین لیورونا» به کارگردانی مایکل چاوز در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و به عنوان بخشی از جهان سینمایی فیلم «احضار» شناخته می‌شود. این فیلم با بازیگران اصلی خود همچون لیندا کاردلیانی و ریموند کروز، داستانی قدیمی و افسانه‌ای از مکزیک را روایت می‌کند که به مدت قرن‌ها مردم را به وحشت انداخته است. «لیورونا»، یا «زن گریان»، موجودی افسانه‌ای است که گفته می‌شود کودکان را می‌رباید و در رودخانه‌ها به دنبال قربانیان خود می‌گردد.

فیلم از جایی شروع می‌شود که آنا، که مددکاری اجتماعی است، پس از مرگ مشکوک دو کودک، متوجه می‌شود که خانواده‌ آن دو کودک مورد غضب و نفرین لیورونا قرار گرفته‌‌اند. آنا، پس از مدتی متوجه می‌شود که این موجود افسانه‌ای به دنبال فرزندان خودش نیز آمده است و از این رو جان آن‌ها در معرض خطر است. تلاش آنا برای محافظت از کودکانش و فرار از این موجود وحشتناک، سرآغاز لحظات نفس‌گیر و وحشتناک فیلم «نفرین لیورونا» است

با گذشت زمان، آنا، در تلاش برای نجات فرزندانش از چنگال مرگ، مجبور می‌شود به کمک یک کشیش، از روش‌های مذهبی و باستانی استفاده کند تا از شر لیورونا خلاص شود. فیلم با به کارگیری افسانه‌های مکزیکی و تزریق مدام وحشت، فضایی پر از دلهره و تنش را به تصویر می‌کشد که باب طبع مخاطبان آثار ترسناک است.

۴. اتاق فرار (Escape Room)

فیلم «اتاق فرار» به کارگردانی آدام روبیتل در سال ۲۰۱۹ به نمایش در آمد. بازیگران اصلی این فیلم، تیلور راسل، لوگان میلر و دبورا ان وول هستند. داستان این فیلم از بازی محبوب و شناخته شده «اتاق فرار» الهام گرفته است، اما نکته جالب اینجاست که برخی از صحنه‌ها و چالش‌های موجود در فیلم بر اساس داستان‌های حقیقی افرادی است که در اتاق‌های فرار به دام افتاده‌اند.

گروهی ۶ نفره از افراد غریبه که به دنبال تجربه یک ماجراجویی هیجان‌انگیز هستند، تصمیم می‌گیرند تا در بازی اتاق فرار شرکت کنند. آنها با این تصور که با یک چالش ساده و سرگرم‌کننده روبرو هستند، وارد این بازی می‌شوند، اما به زودی درمی‌یابند که این بازی بسیار فراتر از چیزی است که انتظارش را داشته‌اند. هر اتاق، پر از معماهای پیچیده و رازآلود است و هر اشتباه از سوی آنها می‌تواند آنها را به کام مرگ بکشاند.

این گروه به مرور می‌فهمند که برای زنده ماندن ناگزیرند که با یکدیگر همکاری کنند. هر اتاق اما، به‌نحوی آنها را به چالش می‌کشد و از این رو با گذشت زمان، ذره‌ذره بر فشار روانی و وحشت آنها اضافه می‌گردد. فیلم با خلق صحنه‌هایی نفس‌گیر و هیجان‌انگیز، حس تعلیق و اضطراب را به خوبی منتقل می‌کند و مخاطب را تا آخرین لحظه محو و مجذوب می‌سازد

۵. دیگران (The Others)

فیلم «دیگران» به کارگردانی الخاندرو آمنابار در سال ۲۰۰۱ ساخته شد. نیکول کیدمن در این فیلم در قامت گریس که مادری خانه‌دار است، نقش‌آفرینی می‌کند. این فیلم به خاطر پیچیدگی‌های روایی و پایان‌بندی غیرمنتظره‌اش تحسین بسیاری از منتقدان را به خود برانگیخت. داستان «دیگران» نیز تا حد زیادی الهام گرفته از پرونده‌های واقعی است که از خانه‌های قدیمی گزارش شده اند.

داستان «دیگران» از جایی آغاز می‌شود که گریس با دو فرزند کوچک خود به خانه‌ای قدیمی نقل مکان می‌کند. فرزندان او به بیماری فوتوفوبیا (حساسیت به نور) مبتلا هستند و از این رو، خانه همواره در تاریکی فرو رفته است. پس از چندیاما، وقایع عجیب و غریبی رخ می‌دهد؛ صداهای ناشناس، درهایی که خود به خود باز و بسته می‌شوند و  موجودات نامرئی که حضورشان در خانه به وضوح احساس می‌شود.

گریس در ابتدا سعی می‌کند تا همه چیز را منطقی جلوه دهد و نسبت به اتفاقات پیش‌آمده بی‌تفاوت باشد؛ اما با گذشت زمان متوجه می‌شود که حقیقت چیز دیگری است. فیلم «دیگران» با روایتی روانشناختی و ترس‌آور، بییندگان را درگیر معمایی پیچیده و تاریک می‌کند و با یک پایان‌بندی حیرت‌انگیز، آنها را در بهت و ناباوری فرو می‌برد.

۶. جن‌گیری امیلی رز (The Exorcism of Emily Rose)

فیلم ترسناک «جن‌گیری امیلی رز» به کارگردانی اسکات دریکسون در سال ۲۰۰۵ ساخته شد و یکی از مشهورترین فیلم‌های ترسناک مذهبی حال حاضر جهان به شمار می‌رود. این فیلم بر اساس داستان واقعی دختری به نام آنه‌لیز میشل ساخته شده که در دهه ۷۰ میلادی در کشور آلمان جان خود را از دست داد. آنه‌لیز به خاطر ادعای خانواده‌اش مبنی بر تسخیر شدن توسط شیاطین، تحت آیین جن‌گیری قرار گرفت و داستان او به یکی از مشهورترین پرونده‌های مذهبی تاریخ تبدیل شد.

در فیلم «جن‌گیری امیلی رز»، وکیلی جوان به نام ارین برونر مسئولیت دفاع از یک کشیش را برعهده می‌گیرد که متهم به مرگ دختری جوان به نام امیلی رز شده است.  خانواده امیلی، او بنا به این باور که امیلی توسط موجودی شیطانی تسخیر شده است، او را نزد کشیشی به نام پدر مور می‌برند تا درمان یابد. با اجرای مراسم جن‌گیری توسط پدر مور اما، شرایط وخیم‌تر می‌شود و امیلی در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

در جریان فیلم، ارین به تحقیق در مورد این پرونده و وقایع ترسناکی که در طول مراسم جن‌گیری رخ داده بود، می‌پردازد و لایه‌های مخوفی را از این پرونده ابهام‌برانگیز کشف می‌کند. فیلم «جن‌گیری امیلی رز» با خلق صحنه‌های ترسناک و ایجاد پرسش‌های فلسفی درباره ایمان و علم، مخاطب را درگیر می‌کند و تا انتهای اثر در تعلیق نگه می‌دارد.

۷. بای بای من (The Bye Bye Man)

فیلم «بای‌بای من» در سال ۲۰۱۷ به کارگردانی استیسی تایتل ساخته شد. این فیلم با بهره‌گیری از بازیگران درخشانی همچون داگ جونز، لوسی هیل و داگلاس اسمیت توانست توجه بسیاری از علاقه‌مندان ژانر ترسناک را به خود جلب کند. داستان فیلم بر اساس افسانه‌ای واقعی از موجودی ترسناک به نام «بای‌بای من» است. موجودی افسانه‌ای و بسیار ترسناک که روایت اثر حول محور وی می‌چرخد.

داستان از جایی شروع می‌شود که سه دوست صمیمی به خانه‌ای قدیمی نقل مکان می‌کنند ودر آنجا با  موجودی افسانه‌ای و شوم به نام «بای‌بای من» آشنا می‌شوند. آنها به طور تصادفی نام او را می‌شنوند و از آن لحظه به بعد، لحظه‌لحظه زندگی‌شان به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌شود. هر جا نامی از «بای بای من» بر زبان رانده شود، او ظاهر می‌شود و زندگی قربانیانش را به ورطه نابودی می‌کشاند.

فیلم «بای‌بای من» مملو از صحنه‌های تعلیق‌آور و نفس‌گیر است که مخاطب را تا آخرین لحظه در فضایی آکنده از ترس و دلهره نگه می‌دارد.

۸. وحشت در آمیتی‌ویل (The Amityville Horror)

این فیلم که نسخه اصلی آن در سال ۱۹۷۹ و بازسازی آن در سال ۲۰۰۵ به نمایش درآمد، بر اساس یکی از معروف‌ترین پرونده‌های ماورایی آمریکا ساخته شده است. کارگردان نسخه جدید اندرو داگلاس است و بازیگران اصلی آن رایان رینولدز و ملیسا جورج هستند. داستان فیلم درباره خانواده لوتز است که به خانه‌ای بزرگ و قدیمی در آمیتی‌ویل نیویورک نقل مکان می‌کنند. خانه‌ای که تاریخچه‌ای بسیار تاریک و وحشتناک دارد.

تا قبل از ورود خانواده لوتز به این خانه، قتل‌های فجیعی در آن رخ داده بود و گفته می‌شد که این خانه تسخیر شده است. با ورود آنها، میزان وهم و خوفناکی خانه دوچندان شده و وقایع عجیب و ترسناکی در آنجا رخ می‌دهند: صداهای ناشناخته و نامفهوم، حرکت خودبه‌خودی اشیا و پدیدار شدن تصاویری دلهره‌آور و غیرمنتظره. خانواده لوتز تحت‌تاثیر این اتفاقات ناخوشایند دچار ترس و اضطرابی بی‌سابقه می‌شوند و زندگی آنها در آستانه نابودی قرار می‌گیرد.

«وحشت در آمیتی‌ویل» با فضاسازی تاریک و صحنه‌های هراس‌انگیز، توانسته وحشت پرآوازه خانه آمیتی‌ویل را به خوبی به تصویر بکشد. ماجرای این خانه کماکان به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های ماورایی قلمداد می‌شود شد تا به امروز همچنان یکی از پرونده‌های بحث‌برانگیز جنایی به شمار می‌رود.

۹. تسخیر (The Possession)

فیلم «تسخیر» به کارگردانی اول بورندال در سال ۲۰۱۲ اکران شد و داستان یک پرونده واقعی را روایت می‌کند. فیلم «تسخیر» درباره جعبه‌ای قدیمی به نام دوبوک است که گفته می‌شود روحی شیطانی در آن محبوس شده است. جالب است بدانید که این جعبه واقعی است و در موزه‌ای در آمریکا نگهداری می‌شود.

داستان «تسخیر» درباره پدر و دختری است که جعبه‌ای قدیمی را از بازار ابزارآلات دست‌دوم‌ خریداری می‌کنند و با خود به خانه می‌آورند. تنها چندی پس از باز کردن این جعبه، دختر دچار تغییرات شخصیتی شدید و وحشتناکی می‌شود. او به طور ناگهانی رفتارهای عجیب و ترسناکی را از خود نشان می‌دهد که نشان‌دهنده حضور موجودی شیطانی است. پدر او، در تلاش است تا دخترش را از شر این موجود خلاص کند و به همین دلیل تلاش می‌کند تا از افراد متخصص کمک بگیرد. تقلاهای وی برای نجات دختر از شر این روح منحوس، زمینه‌ساز شکل‌گیری اتفاقات جذاب بسیاری در ادامه داستان است.

فیلم با به کارگیری افسانه‌های یهودی پیرامون جعبه دوبوک و صحنه‌های ترسناک روانی، به اثری پرهیجان، وحشتناک و دلهره‌آور مبدل شده و گزینه‌ای بسیار تماشایی برای علاقه‌مندان به فیلم‌های ژانر وحشت می‌باشد.

۱۰. شهری که از غروب خورشید وحشت داشت (The Town That Dreaded Sundown)

این فیلم برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی چارلز بی. پیرس ساخته شد و بعدها در سال ۲۰۱۴، مجدداً نسخه‌ جدیدی از آن ساخته شده و منتشر گردید. داستان این فیلم برگرفته از قتل‌های واقعی است که در سال ۱۹۴۶ میلادی در شهر الیزابت‌تاون آمریکا رخ داد. داستان قاتلی مرموز به نام فانتوم که به طور سریالی افراد را در این شهر کوچک به قتل می‌رساند و هیچ‌گاه دستگیر نشد.

فیلم «شهری که از غروب خورشید وحشت داشت» تلاش‌های پلیس برای پیدا کردن این قاتل مرموز و فروکاستن از ترس مردم را به تصویر می‌کشد. قاتل که صورتش را با ماسکی مخوف پنهان کرده است، با خشونت و بی‌رحمی قربانیانش را به قتل می‌رساند و جنایات هولناکی را مرتکب می‌شود.

نسخه جدید این فیلم که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد، به زیبایی و در نهایت ظرافت، جنایات این قاتل گمنام را به نمایش می‌گذارد و تماشاگران را با رعب و اضطراب جاری در داستان همراه می‌کند.

پیمان پسوه‌ای

برچسب‌ها: فیلم ترسناک،معرفی فیلم و سریال
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها