از جا ماندن بازیگر «بهتره با ساول تماس بگیرید» تا تاریخ‌سازی یک فیلم هندی

تمام انتخاب‌های جالب گلدن‌گلوب ۲۰۲۳

- 3 دقیقه مطالعه

فهرست جوایز هشتادمین دوره جوایز گلدن‌گلوب در مجموع فهرستی منطقی و قابل دفاع، اما همراه با چند غافلگیری، بود.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، شب گذشته هشتادمین دوره مراسم گلدن‌گلوب برگزار شد و بهترین‌های سال از دید داوران این جوایز در دو بخش سینما و تلویزیون اعلام شدند. علی‌رغم این‌که اکثر جوایز اعلام‌شده در گلدن‌گلوب ۲۰۲۳ منطقی و پذیرفتنی به‌نظر می‌رسند، اما مثل همیشه کارشناسان در حال اعلام نظرات خود در مورد این جوایز هستند. ورایتی یکی از رسانه‌هایی بوده که در قالب چند مطلب به ابعاد مختلف هشتادمین دوره جوایز گلدن‌گلوب پرداخته است. بر اساس این مطالب، گلدن‌گلوب ۲۰۲۳ در مجموع مراسم بامزه‌ای با مدیریت مناسب و فهرستی از جوایز بود که از نظر منطقی می‌شد از آن‌ها دفاع کرد. با این وجود برخی از انتخاب‌ها غافلگیرکننده بودند (و البته این گزاره بدین معنی نیست که لیاقت دریافت جایزه را نداشتند) و برخی از افرادی که شایسته دریافت جایزه به‌نظر می‌رسیدند از فهرست برندگان جا ماندند. تعدادی از این موارد به شرح زیر است:

«خانواده فیبلمن»؛ برنده جایزه بهترین فیلم درام

روز دوشنبه، سردبیر بخش جوایز ورایتی، کلیتون دیویس، پیش‌بینی کرده بود که فیلم «الویس» به کارگردانی باز لورمن جایزه بهترین فیلم درام را خواهد برد. این یک انتخاب غافلگیرکننده بود چون «خانواده فیبلمن» گزینه محبوب‌تری برای کسب این جایزه به‌نظر می‌رسید. با این وجود دیویس اعتقاد داشت که «الویس» می‌تواند یک برنده غافلگیرکننده به‌سبک «راپسودی بوهمی» (که آن هم جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد) باشد چراکه انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود (اعطاکننده جوایز گلدن‌گلوب) ظاهراً آثار نمایشی با رگه‌های موزیکال را به درام‌های آرام خانوادگی ترجیح می‌دهد. با این وجود شب موفق اسپیلبرگ بعد از دریافت گلدن‌گلوب بهترین کارگردان سینمایی ادامه پیدا کرد و شاید بتوان گفت که انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود، «خانواده فیبلمن» را به رقابت برای کسب جوایز اسکار بازگرداند.

باب اودن‌کرک و ناکامی «بهتره با ساول تماس بگیرید»

جایزه بهترین بازیگر مجموعه‌های درام تلویزیونی در ابتدا قرار بود یکی از اولین جوایز گلدن‌گلوب امسال باشد، اما در عوض آخرین جایزه بازیگری شب گذشته بود، و این یعنی باب اودن‌کرک، نامزد پنج جایزه گلدن‌گلوب در سال‌های اخیر، باید تا آن زمان منتظر می‌ماند تا برای بازی در مهم‌ترین نقش‌آفرینی زندگی‌اش در «بهتره با ساول تماس بگیرید» جایزه بگیرد. اما در نهایت این جایزه را به ستاره مجموعه «یلواستون»، یعنی کوین کاستنر، باخت که حتی در سالن حاضر نبود تا جایزه‌اش را دریافت کند! اودن‌کرک دیگر باید چه کاری برای گرفتن جایزه انجام می‌داد؟

موفقیت «خاندان اژدها» در یک بخش بسیار رقابتی

در بخش بهترین سریال درام شاهد رقابتی بسیار سنگین بودیم. دو تا از نامزدهای این بخش («خاندان اژدها» و «جداسازی») مجموعه‌هایی بودند که امسال آغاز شده و با استقبال روبه‌رو شده بودند، و گلدن‌گلوب همیشه تمایل به تحویل‌گرفتن سریال‌های جدید دارد (مثل «داستان ندیمه»، «مستر ربات» و «ماجرا»). دو نامزد دیگر («بهتره با ساول تماس بگیرید» و «اوزارک») با برخی از قوی‌ترین و تحسین‌شده‌ترین اپیزودهای خود به پایان رسیده بودند (سریال «آمریکایی‌ها» با شرایط مشابهی توانسته بود در این بخش به جایزه برسد)، و پنجمین نامزد («تاج»)، در هر پنج فصلی که از آن پخش شده نامزد جایزه بهترین مجموعه درام تلویزیونی شده و دو بار هم این جایزه را دریافت کرده بود.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد هر کدام از این آثار قابلیت دریافت جایزه را داشتند و بردن هر کدام می‌توانست همچون یک شگفتی تلقی شود. اما پیروزی «خاندان اژدها» (که در امتداد مجموعه «بازی تاج‌وتخت» ساخته شده) از این جنبه به‌شکل ویژه‌ای غیرمنتظره جلوه کرد که «بازی تاج‌وتخت» پنج بار در این بخش نامزد شده و هیچ‌گاه برنده نشده بود.

«آرژانتین ۱۹۸۵» بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال شناخته شد

با وجود واکنش‌های مثبت جهانی به فیلم هندی «آرآرآر»، حضور «تصمیم به جدایی» پارک چان ووک که از محبوب‌ترین فیلم‌های منتقدان در سال ۲۰۲۲ بوده، و حماسه جنگی تأثیرگذار «در جبهه غرب خبری نیست»، انجمن روزنامه‌نگاران خارجی هالیوود تصمیم گرفت تا «آرژانتین ۱۹۸۵» را به‌عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان سال انتخاب کند – یک درام دادگاهی آرام در مورد محاکمه دیکتاتورهای نظامی که بین سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۳ بر آرژانتین حکومت کرده بودند.

تاریخ‌سازی یک فیلم هندی

فیلم هندی «آرآرآر» که در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد بود و جایزه را به «آرژانتین ۱۹۸۵» باخت، در یک رشته دیگر همه را غافلگیر کرد: بهترین ترانه. نام این ترانه «ناتو ناتو» (Naatu Naatu) است. جایزه‌ای که به «آرآرآر» رسید از این جنبه شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد که هنگام اعلام نامزدها، از دید عده‌ای از کمترین بخت برای کسب این جایزه برخوردار بود. کافی است به فهرست نامزدهای بهترین ترانه سال نگاه کنیم: آثاری از ریحانا، تیلور سوییفت، لیدی گاگا، گی‌یرمو دل‌تورو (که علاوه بر فیلمساز، ترانه‌سرا هم هست) و یک اثر دیگر. نکته دقیقاً همین‌جا است که جایزه به همان «یک اثر دیگر» رسید. این جایزه، شانس ترانه «ناتو ناتو» را برای نامزد شدن در اسکار هم بالا برده است. لازم به ذکر است که با اعلام فهرست اولیه‌ای از ۱۵ ترانه که شانس نامزدی اسکار را دارند، مشخص شد که «ناتو ناتو» در این فهرست قرار دارد و حالا هیچ بعید نیست که در فهرست نهایی نامزدها هم قرار گیرد.

برچسب‌ها: فصل جوایز،فیلم‌های 2022
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها