نگاهی به دو قسمت ابتدایی خون‌ سرد

اقتباسی از دکستر یا کپی؟

- 3 دقیقه مطالعه

به گزارش فیلم ‌نت نیوز ، «خون‌سرد» به کارگردانی امیرحسین ترابی به نوعی ایرانیزه شده سریال آمریکایی مشهور «دکستر» است. معمولا عادت کرده‌ایم وقتی نام نسخه ایرانی یک اثر به میان می‌آید با اثری کاملا کپی‌برداری شده مواجه باشیم اما با بررسی دو قسمت ابتدایی «خون‌سرد» و مقایسه آن با «دکستر» به نتایج دیگری می‌رسیم. شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو قسمت را بررسی می‌کنیم.

شخصیت محوری | خب همانطور که مشخص است شخصیت «کسری» با بازی امیر آقایی از روی دکستر سریال آمریکایی برداشته شده. «دکستر مورگان» با بازی مایکل سی‌ هال، تحلیل‌گر امور خون در پزشکی قانونی است که برای بخش جنایی پلیس میامی کار می‌کند. به این واسطه به طور مستقیم در جریان پرونده‌های مختلفی در اداره پلیس قرار می‌گیرد. ضمن اینکه پدرش پلیس بوده و خواهرش هم یک افسر تازه‌کار است. کسری با بازی امیر آقایی در «خون‌سرد» هم پزشک پزشکی قانونی است و پرونده‌های جنایی مستقیما زیر دستش است. ضمن اینکه با «امیرعلی طلوعی» با بازی شهرام حقیقت دوست که سرگرد اداره آگاهی است دوستی دیرینه دارد.

ویژگی ظاهری و رفتاری | دکستر پسری جوان و خوش قیافه است و ظاهرش کوچکترین شکی را برنمی‌انگیزد. به دونات علاقه‌مند است و سعی می‌کند همکارانش را هم بی‌نصیب نگذارد. معمولا خوشرو است و با همه گرم می‌گیرد. ستوان به او علاقه‌مند است اما تا جایی که می‌تواند از او فرار می‌کند و با زن جوانی که اتفاقا همسرش را خودش به قتل رسانده ارتباط دارد. معمولا دنبال خوش‌گذرانی نیست و در همه حال به این فکر می‌کند که چطور باید وظیفه‌ انسانی‌اش را نجام دهد. کسری با بازی امیر آقایی به لحاظ ظاهری هیچ شباهتی با دکستر ندارد. موهایش را از ته زده و محاسن تقریبا پر پشتی دارد. با این حال به عنوان پزشکی خوش‌قیافه شناخته می‌شود. او همسر دارد و یک خواهر که تا حدی درگیر زندگی آنها هم می‌شود.

انگیزه‌ قتل از کودکی | دکستر شخصیتی پیچیده است که در همان یکی دو قسمت اول تا حد زیادی خودش را معرفی می‌کند. اولین بار وقتی سگ همسایه‌ را به این دلیل که زیاد پارس می‌کرده و نمی‌گذاشته مادر بیمارش بخوابد می‌کشد، پدرش از رازش مطلع می‌شود. هرچه بزرگتر می‌شود حیوان‌های بیشتری را می‌کشد اما از آنجایی که نمی‌خواهد پدر و مادرش را ناراحت کند سراغ کشتن انسان نمی‌رود. اولین بار این پدرش است که به او انگیزه می‌دهد به جای پلیس وارد میدان شود و قاتلانی که از شکاف‌های سیستم قانونی گریخته‌اند را خودش به سزای اعمالشان برساند. میان کودکی دکستر و کسری شباهت‌هایی وجود دارد. ابتدای قسمت دوم بخش کوتاهی از کودکی کسری را می‌بینیم. او همراه خواهرش در جنگل نشسته و وزغی را به میخ کشیده و می‌خواهد شکمش را پاره کند. این نشان می‌دهد که تمایل به قتل از کودکی در کسری وجود دارد. حالا هم که دغدغه‌اش نابودی افرادی است که پلیس برای محاکمه آنها دست‌دست می‌کند و به این زودی‌ها قرار نیست نابود شوند.

شیوه معرفی |  دکستر از همان ابتدا خودش را معرفی می‌کند. در سکانس ابتدایی او را درحالی می‌بینیم که سیمی دور گردن یک مرد انداخته و او را به سمت مخفیگاهش هدایت می‌کند و بعد می‌کشد. بعد شروع می‌کند به معرفی خودش. از گذشته‌ و تفکرات و مشکلاتش، مستقیم و صریح حرف می‌زند. این مسئله باعث می‌شود که مخاطبان کاملا این شخصیت را بشناسند و به همراه او لحظه به لحظه پیش بروند. در قسمت ابتدایی «خون‌سرد» کسری را به عنوان دوست امیرعلی و همچنین پزشک پزشکی قانونی می‌شناسیم که تا حدی با پرونده شاهسواری و تجارت دختران گره می‌خورد. درواقع در قسمت اول تمرکز اصلی روی امیرعلی است و فقط شمایی کلی درباره کسری پیش رویمان قرار می‌گیرد. معرفی اصلی کسری از قسمت دوم شروع می‌شود. او با ماشین وارد محوطه‌ای مرموز می‌شود و در صندوقی بزرگ که امیر شاهسواری به زور در آن جا داده شده باز می‌کند. بعد او را به صندلی می‌بندد و ابتدا از او اقرار می‌گیرد و بعد رگ دست‌هایش را می‌زند. وقتی کارش به پایان رسید شروع می‌کند به شستن و تمیز کردن خون‌ها.

ساختار سریال | در سریال «دکستر» تمام داستان حول محور این شخصیت جریان دارد. درواقع ما با این شخصیت وارد پرونده‌های قتل مختلف می‌شویم و مدام درباره نقشه‌های جدیدش برای کشتن افراد می‌شنویم و از چندوچون سایر شخصیت ها سر در می‌آوریم. سریال «خونسرد» در دو قسمت ابتدایی، بیشتر از اینکه روی شخص تکیه کند، تاکیدش روی پرونده‌هاست. از همان ابتدا ما با ماجراهای مختلف آشنا می‌شویم و سپس شخصیت کسری را می‌شناسیم. درواقع در دو قسمت ابتدایی کسری به عنوان بخشی از پروژه تعریف می‌شود نه تمام آن.

پرونده‌ها | نکته قابل توجه اینجاست که پرونده‌های دو قسمت ابتدایی شباهتی به پرونده‌های قسمت‌های ابتدایی دکستر ندارد.  امیرحسین ترابی قتل‌های کسری را به ماجرای تجارت دختران و اعضای بدن و قاچاق پیوند زده؛ ماجراهایی که اخیرا درباره‌اش صحبت‌های زیادی می‌شود. درحال حاضر فقط از ویژگی‌ها و گذشته دکستر برای ساخت شخصیت کسری استفاده شده و فعلا در داستان استقلال کامل وجود دارد.

سریال «خون سرد» را در فیلم نت از اینجا ببینید.

گالری عکس «خون سرد»

برچسب‌ها: انتخاب سردبیر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها