این فیلم را می‌توانید با زیرنویس فارسی در فیلم‌نت تماشا کنید

«مردن برای یک دلار»؛ یک وسترن مفرح

- 3 دقیقه مطالعه

وسترن «مردن برای یک دلار» به کارگردانی والتر هیل مدتی است در فیلم‌نت با زیرنویس فارسی در معرض تماشا قرار گرفته است. به این مناسبت نگاهی انداخته‌ایم به نظر منتقدان خارجی در مورد این فیلم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، «مردن برای یک دلار» وسترنی ۱۰۴ دقیقه‌ای است که اولین بار در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز امسال به نمایش درآمد. «مردن برای یک دلار» محصول آمریکا و کانادا است و آن را والتر هیل کارگردانی کرده است؛ فیلمساز هشتاد ساله‌ای که او را با کارگردانی آثاری چون «دوران مشقت» (۱۹۷۵) با بازی چارلز برانسون و جیمز کابرن،، «راننده» (۱۹۷۸) با بازی رایان اونیل، «جرونیمو: یک افسانه آمریکایی» (۱۹۹۳)، و «آخرین مرد مقاوم» (۱۹۹۶) با بازی بروس ویلیس به یاد می‌آوریم.

«مردن برای یک دلار» داستان یک شکارچی معروف و سخاوتمند است که با دشمن قسم‌خورده خود، یک قمارباز حرفه‌ای و قانون‌شکن که سال‌ها قبل به زندان فرستاده بود، مواجه می‌شود. کریستف والتس، ویلم دفو، ریچل برازنان، بنجامین برت و گای بورنت از بازیگران این فیلم هستند.

در ادامه، نظر تعدادی از منتقدان خارجی را در مورد این فیلم می‌خوانیم.

 

اِی. او. اسکات از نیویورک تایمز/ امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

همان‌طور که تقدیم کردن فیلم به [باد] بوتیکر مشخص می‌کند، این فیلم به شکل قدرتمندانه و مفتخرانه‌ای یک فیلم رده ب است. اما در زمانه بلاک‌باسترهای پرفروش و کلبی‌مسلکیِ مد روز، یک فیلم قوی رده ب – که (توسط لوید آهرن) به شکل مؤثری فیلمبرداری شده و (توسط همه) به شکل مؤثری بازی شده – چیزی شبیه یک معجزه است.

 

نوئل موری از لس‌آنجلس تایمز/ امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

این یک حماسه نیست؛ قرار هم نیست این‌گونه باشد. این یک داستان سرزنده در مورد گروهی از مردان خشن – و یک زن خاص است که بسیار مشتاق رها شدن از شر آن‌ها است.

 

لی مارشال از اسکرین‌دیلی/ امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

«مردن برای یک دلار» یک وسترن تجدیدنظرطلبانه است که در یک بسته‌بندی روبان‌بندی‌شده سنتی عرضه شده است.

 

بن کرول از The Wrap/ امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

«مردن برای یک دلار» وارث مغرور دودمان کهن وسترن‌های کم‌هزینه است. این را یک ویژگی و یک ایراد در نظر بگیرید.

 

اوون گلیبرمن از ورایتی/ امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

هیل می‌خواهد در حل تمام آدم‌ها “عدالت را رعایت کند”، اما نتیجه این است که «مردن برای یک دلار» فاقد یک هسته دراماتیک است.

 

راجر مور از مووی نیشن/ امتیاز: ۳۸ از ۱۰۰

لحظاتی به سبک کارهای قدیمی هیل با اسبی که از میان درهای شیشه‌ای عبور می‌کند و چند رفت‌وبرگشت تروتمیز در سکانس تیراندازی نهایی و در مجموع عظیم، درست به‌موقع از راه می‌رسند تا به ما یادآوری کنند که این فیلمساز زمانی چقدر بزرگ بود، و چقدر غم‌انگیز است که او باید مهمیزهایش را با «مردن برای یک دلار» آویزان کند.

[توضیح فیلم‌نت: آویزان کردن مهمیز اصطلاحی متعلق به زبان عامیانه گاوچرانی است که معنایش مشابه آویزان‌کردن کفش‌ها در فوتبال است.]

امتیاز «مردن برای یک دلار» در سایت متاکریتیک، بر اساس ۱۷ یادداشت منتشرشده، ۶۱ از ۱۰۰ است که امتیاز متوسطی محسوب می‌شود. با این وجود از میان این ۱۷ یادداشت، ۹ منتقد فیلم را در سطحی بالاتر از متوسط دانسته‌اند، ۷ نفر آن را در محدوده متوسط ارزیابی کرده‌اند و تنها یک یادداشت منفی در موردش نوشته شده است. همین نشان می‌دهد که شاید «مردن برای یک دلار» وسترن درخشانی نباشد، اما می‌تواند سطحی حداقلی از رضایت را نزد طرفداران سینمای کلاسیک ایجاد کند.

برآیند نظرات منتشرشده در این مطلب نشان می‌دهد که «مردن برای یک دلار» را نمی‌توان به هر مخاطبی با هر سلیقه‌ای پیشنهاد کرد. همان‌طور که اِی. او. اسکات در یادداشت خود اشاره کرده، هیل فیلم «مردن برای یک دلار» را به باد باتیکر تقدیم کرده است؛ وسترن‌ساز قدیمی که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ وسترن‌های موسوم به رده ب کم‌هزینه‌ای (عموماً با بازی راندلف اسکات) ساخت و هر چند به‌اندازه بزرگانی چون جان فورد و هاوارد هاکس قدر ندیده، اما گروهی از طرفداران، او را یکی از بزرگ‌ترین وسترن‌سازان فروتن تاریخ سینما می‌دانند. «مردن برای یک دلار» هم چنین فیلمی است: یک داستان مفرح که شاید برخی جاها حتی آبکی به‌نظر برسد، با شخصیت‌هایی که عموماً پیچیدگی خاصی ندارند. با این وجود دستاورد هیل این بوده که توانسته یک فیلم واقعاً سرگرم‌کننده بسازد و البته به‌شکلی ظریف با برخی از الگوهای «مردانه» وسترن‌های کلاسیک بازی کند (جمله‌ای که در این مطلب به نقل از لی مارشال ذکر شد، نکته‌ای کلیدی در مورد فیلم است). بنابراین اگر از طرفداران داستان‌های ساده اما هنوز جذاب کلاسیک هستید، اگر از جلوه‌های جذاب بصری منحصر به ژانر وسترن لذت می‌برید و اگر دوست دارید حال‌وهوای وسترن‌های دهه ۱۹۵۰ برایتان زنده شود، «مردن برای یک دلار» می‌تواند گزینه مناسبی برای تماشا باشد.

«مردن برای یک دلار» را می‌توانید از طریق این لینک با زیرنویس فارسی تماشا کنید.

برچسب‌ها: برگزیده،ژانر وسترن،فیلم نت،مردن برای یک دلار،والتر هیل
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها