نتفلیکس در صنعت سینما و سریال‌سازی ترکیه چه می‌کند

- 8 دقیقه مطالعه
یکی از غول‌های سریال‌سازی جهانی به تولید انبوه سریال و فیلم در ترکیه رو کرده است.

به گزارش فیلم‌نت نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط، با حضور نتفلیکس در بازار تولید مجموعه‌های ترکی، این کشور که پیش از آن هم در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشت حالا با بازویی قدرتمندتر ظاهر شده است؛ هرچند به لحاظ محتوایی با در نظر گرفتن سطح سلیقه، تفاوت‌های فرهنگی و نوع نگاه سفارش دهنده و کشور تولیدکننده، برخی محصولات نتفلیکس ترکیه مُهری بر پیشانی دارند که تبعات و نتایجی را متوجه آن‌ها می‌کند؛ نتایجی که در نقدهای وارد شده بر این محصولات قابل مشاهده است.

در ادامه بر آثاری که از سوی نتفلیکس در محدوده سریال‌سازی و فیلمسازی ترک‌ها تولید شده‌اند نگاهی صورت می‌گیرد.

آمار و ارقام تولیدات ترکیه‌ای در نتفلیکس

در مجموع از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۴، براساس آماری که در سایت نتفلیکس موجود است، ۱۰۰ فیلم و سریال ترکیه‌ای از سوی نتفلیکس تولید شده که میزان موفقیت هر کدام متفاوت بوده است.

از این تعداد حدود ۴۵ درصد مربوط به سریال‌هاست و ۵۵ درصد مربوط به فیلم‌های سینمایی. ژانر و گونه‌های این آثار متنوع است؛ از درام که بخش عمده‌ای از تولیدات را شامل می‌شود تا کمدی‌ها و تولیدات اکشن. در این میان می‌توان به آثار مستند و رمانتیک و فانتزی هم برخورد.

براساس آمار موجود در سایت نتفلیکس ۷۸.۵ درصد سریال‌های تولیدی درام هستند که البته با تمرکز بیشتر روی محتوای آثار می‌توان دریافت که هرچند در دسته‌بندی‌های خود نتفلیکس نیامده اما سریال‌های جنایی و رازآلود نیز در زیرگروه این مجموعه جای گرفته‌اند. مستندها، اکشن‌ها، رومانتیک‌ها و فانتزی‌ها هرکدام سهم ۳.۵ درصدی از سریال‌های تولیدشده دارند و کمدی‌ها نیز ۷ درصد از سریال‌ها هستند.

از میان سهم ۵۵ درصدی فیلم‌های سینمایی بخش عمده مربوط به آثار درام است؛ ۵۷.۵ درصد فیلم‌های تولید شده از سوی نتفلیکس در بازار ترکیه درام است. اما آمار کمدی‌ها نشان می‌دهد که اقبال به آثار کمدی نیز کم نبوده و ۲۷ درصد فیلم‌ها در این ژانر تولید شده‌اند. ۹ درصد فیلم‌ها رومانتیک هستند و ۶ درصد تریلر.

تحلیل آمار

آمار بالا نشان می‌دهد نتفلیکس در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی که با سرعت بیشتری نسبت به سریال می‌تواند تولید شود و به نتیجه برسد پرکار بوده است و در عین حال از تولید سریال نیز غافل نبوده و در تمام این سال‌ها گاهی با شتاب بیشتر و گاهی کندتر در زمینه تولید محتوا به شکل سریال‌های تلویزیونی از فعالیت عقب نکشیده است.

در مورد ژانرهای آثار تولیدی نتفلیکس این موضوع را به وضوح می‌توان ملاحظه کرد که بعد از درام، وزنه کمدی‌ها سنگین است و این نشان می‌دهد تماشاگران به محصولات کمدی روی خوش نشان می‌دهند و این در طول سال‌های مختلف امری تکرارشونده بوده است. برخلاف کشور کره که آن هم در زمینه همکاری با نتفلیکس بسیار موفق است، آثار راز‌آلود آمار بالایی در محصولات ترکی ندارد و این نوع سلیقه مخاطبان سریال‌های ترکی را واضح می‌کند.

تعداد پایین فیلم‌ها و سریال‌های اکشن هم بیانگر وجه دیگری از سلیقه مخاطبان سریال‌های ترکی است که نشان می‌دهد در میان آثار ترکی چندان به دنبال فضای اکشن، جنایی، فانتزی و یا جنگی نباید بود.

هنرمندان پرکار نتفلیکس

در میان بازیگران ترک برخی بیش از سایرین فرصت آن را در اختیار داشته‌اند که با نتفلیکس همکاری کنند به گونه‌ای که تعداد زیاد این همکاری‌ها توجه مطبوعات و رسانه‌های ترکیه را به خود جلب کرده است. از جمله این بازیگران چاتای اولوسوی است که در مجموعه‌های «خیاط»، «کبری»، «محافظ» و فیلم سینمایی «زندگی‌های کاغذی» که از محصولات نتفلیکس است نقش‌آفرینی کرده است. «محافظ» مجموعه‌ای است که در چهار فصل تولید شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و به نظر می‌رسد یکی از دلایل تداوم همکاری این بازیگر با نتفلیکس بوده است.

نجات ایشلر دیگر بازیگر ترکیه‌ای است که سابقه چند همکاری را با پروژه‌های نتفلیکس دارد. او در فیلم‌های سینمایی‌ «۱۰ روز از مرد خوب»، «تعمیرخانه» و «به جای هر دو نفرمان» نقش‌آفرینی کرده است که همگی از محصولات نتفلیکس در ترکیه محسوب می‌شوند.

برن ساعات بازیگری که در ایران با سریال «عشق ممنوع» شناخته می‌شود با فیلم سینمایی «آخرین دعوت برای استانبول» و سریال ۲۴ قسمتی «آتیه» با نتفلیکس همکاری داشته است.

دیگر بازیگر شناخته‌شده‌ «عشق ممنوع» یعنی کیوانچ تاتلیتو هم با نتفلیکس در دو فیلم سینمایی «امور سازمان‌دهی شده» و «آخرین دعوت برای استانبول» همراه بوده است.

جم ییلماز و ییلماز اردوغان دو کمدین، بازیگر و کارگردان سرشناس ترکیه‌ای نیز هر کدام دو فیلم خود را در جریان همکاری با نتفلیکس ساخته‌اند.

دروازه بازار جهانی

فعالان عرصه سینما و سریال‌سازی در ایران نیز در برخی موارد موفق به راهیابی به بازارهای جهانی شده‌اند، اما تداوم چنین جریانی نیازمند زمینه‌های متعددی از جمله همکاران پرقدرت بین‌المللی است. در حالی که کمی آنسوتر در کشور شمال غربی ایران بازار خوبی برای سریال‌ها به وجود آمده، ما در ایران درگیرودار جذب مخاطب داخلی هستیم. به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های عرصه سریال‌سازی و فیلمسازی در ایران در صورت فراهم شدن شرایط تولیدات مشترک بتوان امیدوار بود بستر تولید محتواها گسترده‌تر شود و مخاطبان نیز افزایش یابند.

تماشای جدیدترین فیلم های سینمای ایران در سینما‌ آنلاین فیلم نت

برچسب‌ها: ترکیه،نتفلیکس
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها