نگاهی به فیلم عروس خیابان فرشته

فیلم عروس خیابان فرشته
- 4 دقیقه مطالعه
فیلم «عروس خیابان فرشته» در ژانر کمدی این روزها در اکران آنلاین فیلم نت در دسترس است.
به گزارش فیلم نت نیوز، فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی و  تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا که اوایل سال ۱۴۰۲ در سینماها اکران شده بود در حال حاضر در بخش «سینما آنلاین» فیلم نت اکران آنلاین شده است.

محمدرضا شریفی نیا بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در اولین تجربه تهیه کنندگی خود با بازیگران مطرحی در این فیلم ایفای نقش کرده است. او همچنین در این فیلم با دخترش مهراوه هم بازی است.

محمدرضا شریفی‌نیا تهیه‌کننده و یکی از بازیگران عروس خیابان فرشته درباره این فیلم می‌گوید: ما در این فیلم، سعی کردیم که یک اثر کمدی خوب که حرفی برای گفتن دارد و به بعضی از مسائل اجتماعی گریز می‌زند، بسازیم که علاوه بر نقد و آسیب‌شناسی، سرگرم کننده هم باشد و بستری برای تفریح مردم فراهم آورد.

این بازیگر درباره این ذهنیت که فیلم‌های کمدی، سطحی هستند، می‌گوید: آثار این ژانر لزوما سطحی نیست. ما باید سعی کنیم به سمت «کمدی» برویم و به معضلات جامعه در بستر کمدی نیشتر بزنیم… به زعم من «عروس خیابان فرشته» نمونه‌ای از یک فیلم کمدی خوب است.

اما حسام نواب صفوی بازیگر فیلم که در «عروس خیابان فرشته» حضوری متفاوت دارد، معتقد است: بازیگر زمانی که به سطحی در سینما می‌رسد که شناخته می‌شود، باید انتخاب‌ها را عوض کند. نکته مهم در انتخاب نقش برای من، تفاوت است‌. اگر نقش متفاوت باشد زیر بار گریم سخت آن می‌روم و دیالوگ‌هایش را می‌پذیرم.

او می‌گوید: کسب افتخار در سینما بد نیست اما آنچه ادامه مسیر یک بازیگر را تضمین می‌کند، گیشه است. اگر بازیگر بهترین جایزه‌ها را بگیرد اما گیشه خوبی نداشته باشد، بودنش تضمین ندارد.

به عقیده سام نوری دیگر بازیگر «عروس خیابان فرشته»، موضوع تحکیم خانواده، یکی از عواملی است که موجب حضور او در این فیلم شده است. او می‌گوید: ملاک من برای انتخاب نقش، طولانی بودن آن نیست بلکه ترجیح می‌دهم در فیلمی حضور داشته باشم که رستگاری را نشان دهم، پیامی را به بیننده منتقل کنم و لبخند به لب مخاطب بیاید.

در خلاصه داستان «عروس خیابان فرشته» آمده است: خانواده مهاجر درخانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. با بازگشت دایی خانواده پس از سال‌ها به همراه عروسش از خارج از کشور به نیت فروش خانه قدیمی خانواده مهاجر را وارد چالش و دردسرهای بزرگی می‌کند و این خانواده تلاش می‌کنند، به هر نحوی این خانه را حفظ کنند تا این که …

محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر، تارا عطار، ملودی موسوی، فهیمه رحیم‌نیا، هلیا امامی، مجتبی شفیعی. بازیگران فیلم هستند.

نسرین بختیاری منتقد درباره این فیلم نوشته است: اعضای خانواده او شامل همسرش پری (با بازی عاطفه رضوی)، دخترش پریسا (با بازی مهراوه شریفی نیا)، پسرش پدرام (با بازی علیرضا جعفری) و(فهیمه رحیم نیا) مادر مهاجر است. پریسا که مدتی است از همسر خود ساسان (با بازی پوریا پورسرخ) جدا شده به کار عکاسی مشغول است و از پسرش ایلیا هم نگهداری می کند. خانه ای که مهاجر و خانواده اش در آن سکونت دارند، متعلق به پرویز، برادر پری (با بازی سام نوری) است که به تازگی در هندوستان عروسی کرده و قصد دارد همراه با تازه عروس خود به ایران برگردد و خانه را بفروشد. پری که از زندگی در این خانه لذت می برد و به تمام همسایه ها گفته این خانه متعلق به خود آنها است، از شنیدن این خبر شوکه شده و تلاش می کند با انجام کارهایی مانند کمک گرفتن از فالگیری به نام پدیده (با بازی شقایق فراهانی) از فروش خانه جلوگیری کند.

همین چند خط برای ما کفایت می کند که بدانیم از آغاز با چه فیلم و مضمونی رو به رو هستیم؛ فیلمی خانوادگی با داستانی ساده که می تواند با مخاطب ارتباطی موثر برقرار کند و در مواقعی هم از او خنده بگیرد. دومین ساخته مهدی خسروی، جزو یکی از فیلم هایی است که برای اکران نوروزی انتخاب شد و فروش خوبی هم کرد.

اولین فیلم مهدی خسروی، «هفت معکوس» با بازی جواد عزتی داستانی پیچیده تر داشت و درباره شخصی بود که پس از اعتیاد و از دست دادن کسی که دوست داشته، قصد جبران دارد و زندگی او هفته به هفته عقب می رود. این پیچیدگی روایت بیشتر ما را یاد فیلم «یادآوری» از کریستوفر نولان می اندازد اما این کارگردان، این بار برای ساخت عروس خیابان فرشته به عنوان یک فیلم اجتماعی و خانوادگی سراغ داستان سرراست تر و ساده تری رفته است. حرکت این کارگردان از فیلمی پیچیده به فیلمی با قصه ای ساده تر جای بحث و علت یابی دارد که شاید در اینجا نگنجد اما به احتمال خیلی زیاد یکی از مولفه ها، فروش بیشتر است.

این فیلم در زمان شیوع کرونا و با در نظر گرفتن تمام مولفه هایی که فروش گیشه را تضمین می کند، ساخته شد. بهره گرفتن از جمع پرتعداد بازیگرانی مانند حسام نواب صفوی و شقایق فراهانی که در تجربه بازی خود حداقل یک فیلم کمدی داشته و در دوره ای از حضورشان در سینما گیشه پررونق می شد، همچنین استفاده از آهنگ، موسیقی و حرکات موزون، طراحی و بازسازی خانه ای قدیمی که احساسی خوب را به مخاطب منتقل می کند و استفاده از عنصر تکرار گل خوردن شریفی نیا به عنوان فردی که در گفت وگو با همسرش مغلوب شده، برای کمیک کردن یک وضعیت جزو تمام مولفه هایی است که نشان می دهد کارگردان تا حد زیادی به گیشه نظر داشته است.

البته که مانور روی موضوع خانواده و ارتباط مستحکم با هم به عنوان معدود سرمایه هایی که می تواند خوشبختی اعضای خانواده را تضمین کند و همچنین اشاره به موضوع فاصله طبقاتی، اعتقاد به مسائلی پوچ نظیر رمالی و… به جای خود ارزشمند است اما این فیلم اگر فیلمنامه ای با موضوعی تازه تر و بدیع تر داشت، می توانست بیشتر از حالا نظر مخاطب را جلب کند.

برچسب‌ها: اکران آنلاین،برگزیده،سینما آنلاین،عروس خیابان فرشته
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها