پرواز خلبانان فانتوم بر فراز آسمان شهامت

- 2 دقیقه مطالعه

شهامت خلبانان ارتش در دوره هشت سال جنگ عراق علیه ایران زبانزدست و مستند سه قسمتی «نبردهای فانتوم» روایتی از حضور این خلبانان در جنگ است.

به گزارش فیلم نت نیوز، مستند «نبردهای فانتوم» به کارگردانی مهدی جبین شناس و تهیه کنندگی سالار بی باک، ماموریت‌ها و عملیات‌های خلبانان شکاری بمب‌افکن اف-۴، ملقب به فانتوم، در جنگ هشت ساله را به تصویر می‌کشد و پس از معرفی مختصر خصوصیات فنی و پروازی این هواپیما که ستون فقرات نیروی هوایی در جنگ را تشکیل می‌داد به تاریخچه‌ی ورود این جنگنده به کشورمان اشاره می‌کند.

سالار بی‌باک درباره این مستند اظهار کرد: تقریبا ۱۰ سال پیش مستندی را در شبکه یک با عنوان «نبردهای تامکت» از روایت خلبان‌های اف ۱۴ پخش شد که بازخورد خوبی داشت و بعد از آن تصمیم گرفتیم مستندی از خلبان‌های پرواز اف ۴ بسازیم.

وی بیان کرد: «نبردهای فانتوم» مستندی است در سه قسمت ۴۲ دقیقه‌ای که به شرح ماموریت‌ها و عملیات‌های خلبانان شکاری بمب افکن اف-۴ (ملقب به فانتوم) در جنگ هشت ساله می‌پردازد.

نویسنده و تهیه‌کننده مستند «نبردهای فانتوم» گفت: این مستند پس از معرفی مختصر خصوصیات فنی و پروازی این هواپیما که ستون فقرات نیروی هوایی در جنگ را تشکیل می‌داد به تاریخچه ورود این جنگنده به کشور اشاره می‌کند.

وی با اشاره به ساخت این مستند با همکاری سازمان اوج افزود: در این مستند قرار شد خلبان‌های اف ۴ صحبت کنند و آنها را بازسازی کنیم، سه قسمت از آن تهیه شده است.

بی‌باک با اشاره با اینکه فاز دوم به موضوع حمله به مناطق حساس بغداد، بمباران بغداد و آخرین نبردها می‌پردازد افزود: بناست عمده کار ما به صورت انیمیشن باشد که باید چهار مدل هواپیما می ساختیم که این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه با نرم‌افزارهای سه بعدی به هواپیماها حرکت داده شد که به مدت ۳۰ دقیقه انیمیشن ساخته شده است بیان کرد: کار بزرگی در این زمینه صورت گرفته و سعی کرده‌ایم که آرشیوهای زیادی به دست آوریم.

نویسنده مستند «نبردهای فانتوم» با بیان اینکه از عملیات‌های نیروهای هوایی آرشیوهایی به دست آورده‌اند، افزود: برخی از نماها در فیلم هنوز جایی پخش نشده که امیدوارم کار مورد قبور واقع شود.

وی با بیان اینکه سعی شده کار کم اشتباهی را تحویل دهیم تاکید کرد: البته قطعا کار اشتباهاتی خواهد داشت اما سعی ما به کم اشتباه بودن آن بوده است.

بی‌باک در پایان گفت که دفتر مطالعات نیروهای هوایی در ساخت این مستند کمک کرده است.

مستند را اینجا ببینید.

برچسب‌ها: برگزیده،تیتر یک،سالار بی باک،سینمای دیگر،نبردهای فانتوم
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها