پنج فیلم مهم تاریخ سینما در شبکه نمایش خانگی

گنجینه‌هایی از تاریخ سینما در فیلم‌نت

- 4 دقیقه مطالعه

پلتفرم فیلم‌نت پنج فیلم از محصولات مهم و تحسین‌شده تاریخ سینما را در معرض تماشای علاقه‌مندان قرار داد.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، به تازگی و در راستای دسترسی سینمادوستان ایرانی به فیلم‌های مهم تاریخ سینما، پلتفرم فیلم‌نت پنج فیلم محبوب و ستایش‌شده را منتشر کرده است.

فدیمی‌ترین فیلم این مجموعه «در یک شب اتفاق افتاد» است که در سال ۱۹۳۴ ساخته شده است. این فیلم کمدی، داستان یک دختر جوان و نازپرورده است که وارث میلیون‌ها پول شده اما با وجود مخالفت پدرش، به همراه مردی خبرنگار که در واقع فقط به دنبال خبر و داستانی داغ است، از دست خانواده خود فرار می‌کند تا با او ازدواج کند. «در یک شب اتفاق افتاد» را فرانک کاپرا، یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان سینمای کلاسیک آمریکا، کارگردانی کرده است. کلارک گیبل، کلودت کولبر، والتر کانولی، روسکو کارنز و جیمسون توماس از بازیگران این فیلم محسوب می‌شوند. «در یک شب اتفاق افتاد» در هفتمین دوره جوایز اسکار پنج جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین اقتباس (رابرت ریسکین)، بهترین بازیگر مرد (کلارک گیبل) و بهترین بازیگر زن (کلودت کولبر) را کسب کرد و هنوز هم از سوی بسیاری از منتقدان و سینمادوستان، یکی از قله‌های تاریخ سینمای کمدی محسوب می‌شود.

«در یک شب اتفاق افتاد» را می‌توانید این‌جا تماشا کنید.

«جن‌گیر»، ساخته کلاسیک ویلیام فریدکین، از دیگر آثار بزرگ تاریخ سینما است که به‌تازگی از طریق فیلم‌نت در دسترس سینمادوستان قرار گرفته است. این فیلم ترسناک محصول ۱۹۷۳ است و در آن الن برستین، مکس فون سیدو، لیندا بلر، لی. جی. کوب و کیتی وین نقش‌آفرینی کرده‌اند. «جن‌گیر» داستان دختر بچه‌ای است که دچار بیماری و تشنج شده است، مادرش بعد از اینکه پزشکان از درمان او عاجز می‌مانند، از کشیشی درخواست کمک می‌کند و متوجه می‌شود شیطان بدن فرزندش را تسخیر کرده است. حالا کشیش تنها کسی است که می‌تواند شیطان را از جسم او دور کند.

درحالی‌که فیلم‌های ترسناک معمولا دست‌کم گرفته شده و با اقبال چندانی در فصل جوایز روبه‌رو نمی‌شوند، وضعیت برای «جن‌گیر» این‌گونه نبود. این فیلم دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین صدا را دریافت کرد و در هشت رشته دیگر از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین کارگردان نامزد اسکار شد.

اما موفقیت بزرگ‌تر «جن‌گیر» در جوایز گلدن‌گلوب رقم خورد؛ جایی‌که این فیلم جوایز بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان را دریافت کرد و نامزد جوایز گلدن‌گلوب بهترین ستاره تازه‌وارد زن، بهترین بازیگر زن فیلم‌های درام و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم شد.

«جن‌گیر» را می‌توانید از طریق این لینک در فیلم‌نت ببینید.

«مرد فیل‌نما» از ساخته‌های دیوید لینچ است. لینچ را با آثار پیچیده و سوررئالیستی‌اش به یاد می‌آوریم اما «مرد فیل‌نما» (۱۹۸۰) یک درام زندگینامه‌ای قصه‌گو و متعارف است. این فیلم ماجرای جان مریک است که به علت یک عارضه مادرزادی، ظاهر غیرعادی و عجیبی دارد و به همین دلیل در سیرک از او به عنوان یک حیوان استفاده می‌کنند. دکتر تراویس، جان مریک را از صاحب سیرک می‌خرد و به دنبال معالجه او می‌رود اما در این راه با مشکلاتی مواجه می‌شود. آنتونی هاپکینز، جان هرت، آن بنکراف، جان گیلگد و وندی هیلر از جمله هنرمندانی هستند که در «مرد فیل‌نما» هنرنمایی کرده‌اند.

«مرد فیل‌نما» با استقبال پرشور منتقدان روبه‌رو و نامزد هشت جایزه اسکار (از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (جان هرت) و بهترین فیلمنامه اقتباسی) شد اما هیچ‌کدام از این جوایز را به دست نیاورد. دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در جوایز سزار، دریافت سه جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین طراحی صحنه از جوایز بفتا، و چهار نامزدی گلدن‌گلوب در رشته‌های بهترین فیلم درام، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد در فیلم‌های درام و بهترین فیلمنامه از جمله موفقیت‌های «مرد فیل‌نما» محسوب می‌شوند.

این درام تحسین‌شده دیوید لینچ را می‌توانید از طریق این لینک تماشا کنید.

«ترمینال»، فیلم خاطره‌انگیز استیون اسپیلبرگ، از دیگر آثار مهمی است که از طریق پلتفرم فیلم‌نت عرضه شده است. این فیلم که در ژانرهای درام و کمدی ساخته شده و محصول سال ۲۰۰۴ است، داستان مرد پناه‌جویی است که در فرودگاه به او اجازه ورود به آمریکا را نمی‌دهند و از طرفی هیچ کشوری پذیرای او نیست. به همین دلیل سال‌های زیادی را در فرودگاه زندگی می‌کند. این فیلم از داستان مهران کریمی ناصری، پناهنده ایرانی که به علت گم‌شدن مدارک پناهندگی‌اش از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ در ترمینال یکی از فرودگاه‌های نزدیک پاریس زندگی می‌کرد الهام گرفته شده است. تام هنکس، کاترین زتا جونز، استنلی توچی، شای مک‌براید و دیه‌گو لونا از بازیگران اصلی «ترمینال» محسوب می‌شوند.

«ترمینال» را می‌توانید این‌جا ببینید.

«افشاگر»، از جمله فیلم‌های مهم دیگری است که به‌تازگی در فیلم‌نت عرضه شده است. این درام جنایی و بیوگرافی به کارگردانی تام مک‌کارتی، محصول ۲۰۱۵ است و داستان واقعی تحقیقات چند خبرنگار را روایت می‌کند که رسوایی عظیم کودک‌آزاری را در منطقه اسقف‌نشین کشف و علنی کردند که این خبر کلیسای کاتولیک را دچار شوک و چالش کرد. مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز و لیو شرایبر از جمله ستارگانی هستند که می‌توانیم در «افشاگر» به تماشای بازی‌شان بنشینیم.

«افشاگر» در فصل جوایز با موفقیت زیادی روبه‌رو شد. کسب دو جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، نامزدی چهار جایزه اسکار بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مارک روفالو)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ریچل مک‌آدامز) و بهترین تدوین، و سه نامزدی گلدن گلوب در رشته‌های بهترین فیلم درام، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه، تنها بخشی از دستاوردهای «افشاگر» محسوب می‌شوند.

«افشاگر» را می‌توانید در این لینک تماشا کنید.

 

 

برچسب‌ها: تیتر یک،فیلم نت
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها