به بهانه نمایش «مرداب» در فیلم‌نت

بهترین سریال‌های کارنامه مهدی هاشمی کدامند؟

- 3 دقیقه مطالعه

این روزها سریال «مرداب» به طور اختصاصی از فیلم نت پخش می شود که به همین بهانه مروری بر نقش های ماندگار مهدی هاشمی در سریال هایش داشته ایم.

به گزارش فیلم نت نیوز، سریال نمایش خانگی «مرداب» ساخته برزو نیک‌نژاد که این هفته‌ها در پلتفرم فیلم‌نت در حال انتشار است، در قسمت‌های ابتدایی توانسته توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. بازیگر اصلی این سریال در این قسمت‌ها، مهدی هاشمی هنرمند ۷۶ ساله سینما، تلویزیون و تئاتر است که در نقش «فیاض» جلوی دوربین رفته؛ پیرمردی متمول که به تازگی فرزندش را از دست داده و هدف کلاهبرداری افرادی ناشناس قرار می‌گیرد، اما باهوش‌تر از آن است که فریب بخورد. او احتمالا در قسمت‌های آتی در پی انتقام از قاتل یا قاتلان فرزندش برمی‌آید.

افسانه سلطان و شبان/ ۱۳۶۳

مهدی هاشمی در اولین سریال خود با رفیق هنری‌اش داریوش فرهنگ همکاری کرد. هاشمی بازیگر اصلی و فرهنگ کارگردان این سریال بود. این دو چهره جوان تلویزیون در آن سال‌ها، فیلمنامه اثر را هم به اتفاق نوشتند تا «افسانه سلطان و شبان» به نام هردویشان سند بخورد. مهدی هاشمی در این سریال طنز هر دو نقش اصلی را بازی می‌کرد: هم سلطان و هم شبان. او در این اثر، تبحر خود را در خلق تیپ‌ها و موقعیت‌های کمیک -چه در مقام نویسنده و چه در مقام بازیگر- نشان داد. مجموعه «افسانه سلطان و شبان» همچنان بعد از حدود ۴۰ سال در بازپخش‌ها نوستالژیک و دیدنی است.

کوچک جنگلی/ ۱۳۶۶

در کارنامه غبطه‌برانگیز مهدی هاشمی، حضور در یکی دیگر از بهترین سریال‌های دهه ۶۰ تلویزیون نیز به چشم می‌خورد: مجموعه «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی که شاخص‌ترین اثر تلویزیونی درباره میرزا کوچک‌خان جنگلی در صداوسیما به شمار می‌رود. هاشمی در این سریال نقش مکمل «دکتر حشمت» را ایفا کرد که البته از یاران نزدیک میرزا به شمار می‌رود و در قیام او تأثیرگذار است. هاشمی در «کوچک جنگلی» به خوبی پایمردی و وفاداری این شخصیت واقعی را به تصویر می‌کشد و او را البته در کمال آرامش و نرمخویی به بیننده تلویزیون عرضه می‌کند.

هزاران چشم/ ۱۳۸۱

هردو همکاری تلویزیونی مهدی هاشمی با کیانوش عیاری که پس از ۱۵ سال دوری هاشمی از رسانه ملی رقم خورد، محصولاتی پربیننده و ماندگار از آب درآمدند. او در «هزاران چشم» که اثر طنز دیگری در کارنامه پرفروغش محسوب می‌شد، هنرپیشه اصلی و عملا تنها بازیگر ثابت بود که به عنوان دبیر تحریریه یک مجله خانوادگی، نامه‌های مخاطبان را درباره زندگی‌شان دریافت می‌کرد. «آقای راوندی» کاراکتر او در این سریال، شخصیتی نابینا بود که همواره عینک آفتابی داشت و به همین دلیل، تنها در صحبت کردن برای بازیگر جای کار داشت. فن بیان خوب هاشمی و البته قدرت نویسندگی و کارگردانی عیاری، «هزاران چشم» را با وجود داشتن تنها ۱۲ قسمت، به محصولی به‌یادماندنی تبدیل کرد.

روزگار قریب/ ۱۳۸۶

احتمالا یکی از مهمترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران، «روزگار قریب» دیگر ساخته تلویزیونی کیانوش عیاری است که به زندگی دکتر محمد قریب بنیانگذار پزشکی اطفال در ایران می‌پرداخت. مهدی هاشمی در این سریال فاخر تاریخی که همواره به عنوان یکی از شاه‌نقش‌های کارنامه هنری‌اش شناخته می‌شود، نقش میان‌سالی دکتر قریب را ایفا کرد و احتمالا بیش از هر اثر دیگری در یادها ماند. راحتی هاشمی جلوی دوربین، با وجود چالش‌های نقش جالب توجه و جذاب بود؛ چالش‌هایی مثل این که نباید این کاراکتر به شکل یک اسطوره غیرقابل دسترس نمایش داده می‌شد و این که خانواده او زنده بودند و انتظار داشتند او به شکل مناسبی تصویر شود. به گواه مخاطبان، مهدی هاشمی از این چالش‌ها سربلند بیرون آمد.

دردسرهای عظیم/ ۱۳۹۳

مجموعه «دردسرهای عظیم» یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های طنز دهه ۹۰ است که به فصل دوم هم رسید و مطالبه زیادی برای ساخت فصل سوم آن وجود داشت، اما با مهاجرت جواد عزتی بازیگر اصلی آن به سینما، شرایط برای تولید سری بعدی آن ناممکن شد. مهدی هاشمی در «دردسرهای عظیم» در نقش مرد متمولی حضور داشت که به علت بدهکاری کلان، مجبور می‌شود خودش را به مردن بزند. او این نقش را با تسلط ایفا کرد و با جواد عزتی و گاه امیر غفارمنش، زوج‌های خوبی را تشکیل داد که حسابی مخاطبان را می‌خنداند.

مصطفی قاسمیان

آخین خبر

»مرداب» را اینجا ببینید.

برچسب‌ها: برزو نیک نژاد،تیتر یک،فیلم نت،مرداب،مهدی هاشمی
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها