۱۹۹۴؛ قوی‌ترین سال‌های تاریخ سینما

- 7 دقیقه مطالعه

با بهترین فیلم‌های یکی از بهترین سال‌های سینما یعنی سال ۱۹۹۴ آشنا شوید.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، سینما مثل فوتبال است؛ همان‌قدر نوستالژیک و جذاب. گاهی در یک سال آنقدر فیلم خوب و بیادماندنی ساخته می‌شود که تا سال‌ها بعد، علاقه‌مندان سینما از آن فیلم‌ها حرف می‌زنند. مثل سِوِن (Seven) سال ۱۹۹۵؛ مثل تیم ملی آرژانتین سال ۱۹۸۶؛ مثل رستگاری در شاوشنک سال ۱۹۹۴ که سرلیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست و بالاترین امتیاز را در IMDB به دست آورده است. سال ۱۹۹۴، از آن سال‌هاست: مثل برزیل ۱۹۷۰. فیلم‌هایی که آل‌پاچینو و رابرت دنیرو در مراسم اسکار سال ۱۹۹۴ به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی می‌کردند، همگی لایق اسکار بودند. بدشانسی برخی از فیلم‌ها آن بود که هم دوره شاهکاری مثل «فارست گامپ» بودند. سالی که جان تراولتا در «پالپ فیکشن» کویینتین تارانتینو، سینما را به وجد می‌آورد و «مورگان فریمن»، -این پیرمرد کاریزماتیک- با بازی در رستگاری در شاوشنک، نامزد جایزه اسکار نقش اول مرد می‌شود.

در فیلم‌نت، به بهانۀ قوی‌ترین سال‌های تاریخ سینما، بهترین و ماندگارترین فیلم‌های سال ۱۹۹۴ را معرفی کرده‌ایم.

اکران فیلم رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

  • امتیاز (IMDB): ۹.۳
  • امتیاز مردمی: ۹۲%
  • بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز، جیمز ویتمور

خلاصه داستان فیلم رستگاری در شاوشنک

«یا با امید زندگی کن؛ یا به پیشواز مرگ برو». همین دیالوگ اندی دوفرین با بازی تیم‌رابینز در فیلم رستگاری در شاوشنک ماجراجویی بی‌نظیر در داستان فیلم را در خود پنهان دارد. فیلمی که همه چیز دارد: قتل، خیانت، بی‌گناهی، حبس ابد، پول‌شویی و فرار از زندان و همۀ اینها در زندگی نقش اول فیلم اتفاق می‌افتد. فیلمی هیجان‌انگیز که بعد از قریب به ۳۰ سال، هنوز بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه منتقدان و امتیازدهندگان سایت معتبر IMDB است.

فیلم رستگاری در شاوشنک

اکران فیلم فارست گامپ

  • امتیاز  (IMDB): ۸.۸
  • امتیاز مردمی: ۷۶%
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون و سالی فیلد

خلاصه داستان فیلم فارست گامپ (Forrest Gump)

دویدن و رهایی. داستان عاشقی مردی که بهرۀ هوشی کمتر از متوسط دارد و با وجود پاهای نامناسب، استعداد شگرفی در دوندگی دارد. او به مسابقه‌های جهانی می‌رود و یکی‌یکی پله‌های افتخار را طی می‌کند. مرد ساده‌دلی است که در آغاز فیلم فارست گامپ، در ایستگاه اتوبوسی منتظر نشسته‌ است. با آمدن خانمی، خود را معرفی و داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند و فلاش‌بک فیلم، آغاز می‌شود. داستان زندگی پر فراز و نشیب او را در فیلم نت ببینید.

فیلم فارست گامپ

 

اکران فیلم لئون (Leon)

  • امتیاز (IMDB): ۸.۵
  • امتیاز مردمی: ۷۶%
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن، دنی آیلو، جرج مارتین

خلاصه داستان فیلم لئون

گنگستر، اما پایبند به اصول. قاتل، اما دوست داشتنی: لئون حرفه‌ای است؛ اما برای کشتن، خط قرمزهایی دارد: نه زن، نه کودک. به‌خاطر دخترکی (ماتیلدا) که پدر و مادرش توسط تبه‌کاران به قتل رسیده‌اند، با یک کارتل در می‌افتد. او حتی به پلیس فاسد هم رحم نمی‌کند. «ژان رنو» بازیگر فرانسوی در نقش لئون، هنوز هم در خاطر سینمادوستان مانده است. ناتالی پورتمن، با این فیلم قدم در مسیر حرفه‌ای شدن گذاشت و هنوز بعد از نزدیک به سه‌دهه، در هالیوود می‌درخشد. اگر مایلید فیلمی سراسر هیجان ببینید، فیلم لئون جزو ۵ پیشنهاد اول من است.

فیلم لئون

اکران فیلم افسانه های خزان

  • امتیاز (IMDB): ۷.۵
  • امتیاز مردمی: ۶۰%
  • بازیگران: برد پیت، آنتونی هاپکینز، آیدان کویین، جولیا اورموند، گوردون توتوسیس و هنری توماس

خلاصه داستان فیلم افسانه های خزان (Legends Of the Fall)

فیلم افسانه های خزان داستانی درام و وسترن است. دربارۀ سه پسر و پدرشان در بیابانی دور و حوالی سال ۱۹۰۰ میلادی. آنتونی هاپکینز، در نقش پدر خانواده و سرهنگی از ارتش بریده، تمام آرزویش آن است که سه پسرش در مزرعه کنارش بمانند. حالا اما فصل جنگ رسیده و پسرها عزم نبرد کرده‌اند. تجربۀ و میل به آرامش پدر در مقابل ماجراجویی پسرها، خمیرمایۀ داستان اصلی فیلم است. زندگی‌ای که تحت تأثیر طبیعت، تاریخ، جنگ و عشق، شکل می‌گیرد.

 اکران فیلم داستان عامه پسند (Pulp Fiction)

  • امتیاز (IMDB): ۸.۹
  • امتیاز مردمی: ۹۲%
  • بازیگران: جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، بروس ویلیس، تیم راث، وینگ ریمز و اوما تورمن

خلاصه داستان فیلم عامه ‌پسند

در فیلم «پالپ‌فیکشن» یا همان «داستان عامه‌پسند» کویینتین تارانتینو، با سه داستان ظاهراً مجزا مواجهیم. دو آدمکش و یک بوکسور حرفه‌ای. دزدی، اوردوز، رابطه عاشقانه، قتل و هیجان. این سه داستان به شکلی بسیار جذاب در هم تنیده اند و بیننده را تا انتهای فیلم به دنبال خود می‌کشند. وینسنت و جولز، شخصیت‌های اصلی یکی از داستان‌ها، برت و دوستش را در آپارتمانی به قتل می‌رسانند و فیلم از اینجا آغاز می‌شود. روایت غیر خطی داستان‌ها، یکی از ویژگی‌های سینمای تارانتینو است. دیدن این فیلم را از دست ندهید.

فیلم عامه ‌پسند

اکران فیلم سرعت (Speed)

  • امتیاز (IMDB): ۷.۳
  • امتیاز مردمی: ۹۵%
  • بازیگران: کیانو ریوز، دنیس هاپر، ساندرا بولاک، جف دانیلز، آلن راک، گلن پلامر، بت گرانت و ریچارد شیف

خلاصه داستان فیلم سرعت

هیچ‌یک از فیلم‌های «کیانو ریوز» را نباید از دست داد. اگر سه‌گانۀ ماتریکس، وکیل‌مدافع شیطان و کنستانتین را دیده باشید، متوجه می‌شوید که نام کیانو ریوز در تیتراژ هر فیلمی‌که ظاهر شود، باید آن فیلم را دید. سرعت اما همان‌طور که از اسم و پوسترش پیداست، یک فیلم اکشن و دلهره‌آور آمریکایی است. در اتوبوسی در حال حرکت، بمبی کار گذاشته شده است و این بمب طوری طراحی شده که  اگر سرعت اتوبوس به کمتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت برسد، منفجر خواهد شد. کیانو ریوز در نقش «جک تراوان»، پلیسی است که باید جلوی این انفجار را بگیرد و جان مسافران را نجات دهد. سرعت در سال ۱۹۹۴ برنده دو جایزه اسکار «بهترین تدوین جلوه‌های صوتی» و «بهترین صدا» شد

فیلم سرعت

اکران فیلم ماسک (Mask)

  • امتیاز (IMDB): ۶.۹
  • امتیاز مردمی: ۹۳%
  • بازیگران: جیم کری، کامرون دیاز، پیتر ریجرت، ریچارد جنی، پیتر گرین، ایمی یاسبک، تیم بگلی، جولی فیشر و بن استاین

خلاصه داستان فیلم ماسک

فرض کنید ماسکی داشته باشید که وقتی به صورت می‌زنید، قدرت فوق‌العاده‌ای بدست آورید! حالا تجسم کنید یک کارمند بانک که از زندگی یکنواخت خود به ستوه آمده، چنین ماسکی پیدا کند و «جیم کری»، کمدین محبوب آمریکایی، در نقش همان کارمند بانک، در فیلمی بازی کند. همۀ اینها می‌شود فیلم «ماسک». جیم کری سال ۱۹۹۴ برای بازی در نقش استنلی ایپکیس در فیلم ماسک، نامزد جایزه گلدن گلوب شد. جلوه‌های ویژه این فیلم، در آن سال مخاطبان زیادی را به سالن سینما کشید و این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین جلوه‌های بصری شد؛ اما در رقابت نهایی به فارست گامپ باخت.

فیلم ماسک

اکران فیلم شیرشاه (The Lion King)

  • امتیاز (IMDB): ۸.۵
  • امتیاز مردمی: ۹۲%
  • صداپیشگان: آلفره وودارد، سث روگن، چیویتل اجیوفور

خلاصه داستان فیلم شیر شاه

شیرشاه انیمیشنی حماسی و موزیکال است که توسط شرکت والت دیزنی ساخته شده است. در این فیلم جنگ خیر و شر در قالب رقابت دو برادر بر سر پادشاهی جنگل به تصویر کشیده شده است. موفاسا، شیر محبوب حیوانات جنگل و برادرش اسکار، رهبر کفتارها و حیوانات بدخو. برای این فیلم البته دو دنباله هم به نام‌های «شیرشاه ۲: پادشاهی سیمبا» و «شیرشاه ۳: (یا شیرشاه یک و نیم)» به صورت فیلم ویدئویی ساخته شد. در سال ۲۰۱۲ این فیلم به صورت سه‌بعدی دوباره در جهان اکران شد و باز هم به فروش بالایی دست یافت. این فیلم از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ۱۰ فیلم انیمیشن برتر جهان است. این فیلم انیمیشنی جذاب و موزیکال (با آهنگ سازی التون جان) را همراه با فرزند خود ببینید و از اعجاز تصاویر لذت ببرید.

فیلم شیر شاه

اکران فیلم سه رنگ: سفید (Three Colours: White)

  • امتیاز (IMDB): ۷.۶
  • امتیاز مردمی: ۸۹%
  • بازیگران: زبیگنیف زاماخوفسکی، ژولی دلپی، آندژی پرسیگس، الکساندر باردینی، ترسا بوجیش-کژیژانوفسکا، ماژنا تریباوا و…

خلاصه داستان فیلم سه رنگ: سفید

سه‌گانۀ «کیشلوفسکی» کارگردان مشهور لهستانی که نام سه رنگ بر آنها گذاشته است، یکی از معروف‌ترین سه گانه‌های تاریخ سینماست که از اتفاق، دومی آنها یعنی همین فیلم «سفید» (بعد از «آبی» و قبل از «قرمز») در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. «سفید»، داستان زندگی یک آرایشگر لهستانی، به نام کارول است. او در فرانسه زندگی می‌کند و با دومینیک ازدواج کرده ولی دومینیک به دلایلی می‌خواهد از او جدا شود. فیلم سفید را می‌توان فیلمی دربارۀ عشق و شور زندگی دانست که با عناصر و المان‌های مورد علاقه کیشلوفسکی یعنی، طردشدگی و تنهایی همراه شده ‌است. خود کیشلوفسکی می‌گوید: «موضوع اصلی فیلم سفید، تحقیر است. مردم با هم برابر نیستند و نمی‌خواهند که باشند.» این فیلم نگاهی عمیق به مفهوم تنهایی و رابطه می‌اندازد.

فیلم سه رنگ: سفید

اکران فیلم احمق و احمق‌تر (Dump and Dumper)

  • امتیاز (IMDB): ۷.۳
  • امتیاز مردمی: ۶۸%
  • بازیگران: جیم کری، جف دانیلز، لورن هالی، مایک استار، کارن دافی، چارلز راکت، ویکتوریا راو

خلاصه داستان فیلم احمق و احمق‌تر

باز هم با یک کمدی سروکار داریم که جیم کری، یکی از بازیگران اصلی آن است. این فیلم هم در سال ۱۹۹۴ اکران شد و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین کمدی‌های دهه ۱۹۹۰ شناخته می‌شود. این فیلم ماجرای دو دوست خوش‌قلب و مهربان اما خنگ است که می‌خواهند کیف پولی را به صاحبش برگردانند و برای این کار همۀ کشور را زیر پا می‌گذارند. در این فیلم با کمدی موقعیت سروکار داریم و هر صحنه آبستن حادثه و ماجرایی است که بیننده را از خنده روده بر می‌کند. اگر حوصله‌تان سر رفته است، پیشنهاد می‌دهم احمق و احمق‌تر را در فیلم‌نت ببینید.

فیلم احمق و احمق‌تر

جهانگیر شاه‌ولد

برچسب‌ها: برگزیده،پالپ فیکشن،تام هنکس،تیتر یک،جان تراولتا،رهایی از شاوشنک،کیانو ریوز،معرفی فیلم و سریال،ناتالی پورتمن
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها