پرونده‌ای برای تقلید از فیلمفارسی‌ها

کپی برابر اصل!

- 2 دقیقه مطالعه

خیلی‌ها عقیده دارند یکی از مشکلات بزرگ سینمای ایران کمبود فیلمنامه است و خب برخی، این معضل را با کپی آثار سینمای قبل از انقلاب پوشش داده‌اند. در این پرونده بخشی از کپی‌کاری‌ها از این دست را مرور می‌کنیم؛ تقلیدهایی که با کمال تاسف تقریبا در صددرصد موارد باید گفت به ارزش اثر اصلی حتی نزدیک هم نشدند.

* «همسفر» که همین تازگی‌ها کارگردانش یعنی مسعود اسداللهی به رحمت خدا رفت، بعد از انقلاب با نام «عروس فراری» بازسازی شد. نقش‌های بهروز وثوقی و فائقه آتشین در این فیلم به امین حیایی و الناز شاکردوست رسید. تنها خاصیت تولید این فیلم آن بود که فهمیدیم هفتاد هزار تومان سال پنجاه‌وچهار، می‌شود پانزده میلیون تومان سال هشتادوسه!

* «سوغات فرنگ» هم  به نوعی تقلید از فیلم سینمایی «ممل آمریکایی» بود. یک جوان عشق خارج که آنجا نقش‌اش را بهروز وثوقی بازی می‌کرد و اینجا رسید به رامبد جوان. نقش فائقه آتشین را هم شیلا خداداد پذیرفت. آخر فیلم هم جوان عاشق مهاجرت به اشتباه بودن رویای خود پی برد و کنار دختر مورد علاقه‌اش زندگی خوب و خوشی را شروع کرد!

* «گنج قارون» در زمان اکرانش آنقدر موفق بود که همان دوران هم خیلی‌ها تلاش کردند چیزی شبیه به آن را بسازند. بعد از انقلاب هم این فیلم در «شیر و عسل» کپی شد. نقش فردین را پوریا پورسرخ بازی کرد و نقش تقی ظهوری به مهران غفوریان رسید.

* «آقای هفت‌رنگ» کپی از فیلم سینمایی سازش بود. نقش بهروز وثوقی را رضا عطاران بر عهده گرفت، نقش آرمان به حسن پورشیرازی رسید و نیکی کریمی هم ایفاگر نقش نوری کسرایی شد. فیلم در مورد یک آدم فرصت‌طلب بود که خودش را به جای فرد دیگری جا می‌زند و وارد زندگی یکی از چهره‌های سرشناس شهر می‌شود.

* مرحوم ایرج قادری هم دست‌کم یکجا به بازسازی فیلم خودش پرداخت. او به نوعی بخش زیای از «پشت و خنجر» را در «آکواریوم» کپی کرد و نقش خودش را به امین حیایی سپرد.

* «دشمن زن» هم کپی از «مهمان» بود. نقش ناصر ملک‌مطیعی به سام درخشانی رسید که اتفاقا در دیالوگ‌هایش به او ابراز ارادت هم می‌کند، الناز حبیبی نیز نقش لیلا فروهر را بازی کرد. کاراکتر وردست بامزه هم از رضا کرم‌رضایی به بهرنگ علوی رسید.

* آخرین نمونه از این دست، فیلم سینمایی «قدغن» بود که به تقلید از «قصاص» ساخته شد. قدغن داستان انتقام‌گیری غیرتی از عاملان یک تجاوز را روایت می‌کرد. در نسخه اصلی فیلم ناصر ملک‌مطیعی، پوری بنایی و فائقه آتشین بازی می‌کردند. قدغن در اکران نوروزی امسال کمتر از دویست میلیون تومان فروخت.

* در مثال‌هایی دیگر می‌توان به تقلید «عطش» از «خداحافظ رفیق»، «پاکباخته» از «دزد و پاسبان»، «شارلان» از «یکه‌بزن» و… اشاره کرد.

برچسب‌ها: تیتر یک
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها