روح؛ فراتر از یک انیمیشن

- 4 دقیقه مطالعه

با انیمیشن برنده جایزه اسکار «روح» محصول کمپانی پیکسار ساخته پیت داکتر آشنا شوید.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، انیمیشن روح ۲۰۲۰ محصول پیکسار به کارگردانی پیت داکتر یکی از بهترین فیلم‌های پیکسار در سال‌های اخیر است که توانست در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن شود. البته اغلب منتقدان این اعتقاد را دارند که این انیمیشن برای مخاطب هدفش که همان کودکان است ساخته نشده و بیشتر برای بزرگسالان است.

انیمیشن روح

نقد انیمیشن روح (Soul)

برت دوزی منتقد «این‌سشن» درباره انیمیشن «روح» در همان سال نمایش فیلم نوشت: آیا این انیمیشن یکی از بهترین‌ کارهای استودیوی پیکسار است؟ جواب نه است. آیا فکر و احساسم نسبت به این انیمیشن به مانند اغلب آثار پیکسار بود؟ بله دقیقا. ایده اینکه یک روز را به طور کامل زندگی کنید ممکن است منحصر به فرد نباشد، اما شیوه تمرکز این انیمیشن بر لحظات کوچک، آن را بسیار پر طنین کرده است. مطمئن نیستم که این انیمیشن تا چه حد در بین کودکان موفق ظاهر خواهد شد، ممکن است این فیلم کم‌‌نفوذ‌ترین فیلم پیکسار برای آن گروه مخاطب‌ها باشد. اما دنیای انیمیشن «روح» یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های پیکسار است.

فلیکس واسکوئز منتقد «سینما کریزد» درباره این انیمیشن نوشت: هنگام تماشای «روح» دو چیز به ذهنم خطور کرد. شگفت‌انگیز است که این فیلم چقدر مرا به یاد «نت بالا» ساخته چاک جونز و «نقطه و خط» نورتون جاستر انداخت. هر دو اثر به خوبی قدرت موسیقی و صدا و شادی و درد ناشی از آن را بیان می‌کنند. «روح» تا حد زیادی فیلمی است درباره قدرت موسیقی و شور و اشتیاق ناشی از آن که فراتر از مرگ و زندگی است. این فیلم احتمالا یکی از غیرمعمول‌ترین انیمیشن‌ها است. این سبک انیمیشن بسیار متفاوت از هر چیزی است که قبلا دیده‌ایم یا بعد از آن خواهیم دید. «روح» یکی از نادیده‌گرفته‌ترین جواهرات پیکسار است که تا به امروز به نمایش درآمده و شایسته تجلیل و قدردانی بیشتر است.

لیا گرینبلت منتقد «انترتینمنت ویکلی» نوشت: «روح» به‌راحتی یکی از بهترین فیلم‌های پیکسار در سال‌های اخیر است. وقتی صحبت از فلسفه زیربنایی این اثر به میان می‌آید دوباره شاهد امیدها و رویاها و آن گفتمان هستیم که زندگی واقعا ارزش زندگی کردن دارد مانند بهترین لحظات انیمیشن‌های دیگر همچون «بالا»، «وال ای» یا «درون و بیرون» که زیربنای این انیمیشن نیز هستند. ما استودیوی پیکسار را در صحنه‌های پایانی انیمیشن «روح» در هیجان‌انگیزترین و ماندگارترین حالت خود می بینیم.

پیتر تریورس منتقد نوشت: اگر به دنبال بهترین انیمیشن سال هستید، «روح» محصول پیکسار با فاصله یک مایل جلوتر از بقیه است. این انیمیشن شما را با امواجی از موسیقی باشکوه، تصاویری درخشان و شخصیت‌های فراموش نشدنی جذب خود می‌کند و شما را به خنده و گریه وادار می‌کند. «روح» ضمنا اولین انیمیشن استودیوی پیکسار با بازیگران عمدتا آمریکایی آفریقایی تبار است. پیام این انیمیشن به طرز فریبنده‌ای ساده و خیره‌کننده است.

خلاصه انیمیشن روح ۲۰۲۳

در شهر مدرن نیویورک، پیانیستی به نام جو گاردنر در یک مدرسه راهنمایی به صورت پاره وقت موسیقی تدریس می‌کند در حالی که او رویای فعالیت حرفه‌ای در موسیقی جاز را دارد. وقتی که به جو پیشنهاد تدریس تمام وقت در مدرسه داده می‌شود مادرش از او می‌خواهد که پیشنهاد را بپذیرد با این حال جو مقاومت می‌کند. جو متوجه می‌شود که دوروتیا ویلیامز نوازنده معروف موسیقی جاز در یک کلوب از نوازنده‌ها تست می‌گیرد. دوروتیا که تحت تاثیر نواختن پیانو جو قرار می‌گیرد، او را برای اجرای آن شب استخدام می‌کند. وقتی جو در خیابان قدم می‌زند، به دلیل هیجانی که دارد حواسش پرت می‌شود و دریک چاه سرباز می‌افتد و به کما می‌رود. روحش به جهانی دیگر سفر می‌کند. او در آنجا تلاش می کند تا روح و جسم جدا شده خود را به موقع برای آن شب بزرگ موسیقی که پیش از رسیدن به آن به کما رفته بود، برساند.

دیالوگ های انیمیشن روح

  •  زندگی تو غم انگیز و اسفناکه و تو داری سخت تلاش می‌کنی تا به اون زندگی برگردی، چرا؟
  • موسیقی تمام چیزیه که به اون فکر می‌کنم، از لحظه‌ای که صبح بیدار میشم، تا لحظه‌ای که شب به خواب میرم. من برای نواختن به دنیا اومدم. دلیل زندگی من اینه.
  • تو نمی‌تونی برای صبحونه رویاهات رو بخوری.
  • من فقط میترسم یکدفعه بمیرم و زندگیم بی‌فایده تمام بشه. هیچی به هیچی!
  • دنیا به دور تو نمی‌چرخه!

تیزر انیمیشن Soul

تیزر انیمیشن را در صفحه پخش انیمیشن در فیلم نت ببینید.

پوستر و عکس های انیمیشن Soul

انیمیشن soul 2020

برچسب‌ها: پیکسار،تیتر یک،کمپانی پیکسار
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها