نگاهی به فیلم جدید آن هاتاوی

غریزه مادری؛ سرشار از ایجاد حس بی اعتمادی

- 3 دقیقه مطالعه
فیلم «غریزه مادری» با ایجاد حس بی‌اعتمادی و ترس، داستان مادرانی را روایت می‌کند که پس از مرگ کودکشان، به دلیل حسادت و خودخواهی دست به اعمال خشونت‌آمیز می‌زنند.

به گزارش فیلم نت نیوز، فیلم غریزه مادری (Mothers’ Instinct) ترسناک، رعب آور و سرشار از ایجاد حس بی اعتمادی است. نمی شود گفت فیلم نشان‌دهنده یک از هم پاشیدگی روحی در پی مرگ است چون چیدمان آگاهانه ای که داستان را پیش می برد، بیش از هر چیز، غلبه خودخواهانه غریزه حفظ مادرانگی است و حفظ استیلا و جایگاه مادرانگی حتی به واسطه کشتاری دلهره آور و در کمال خونسردی.

دوستی، ارتباط های خویشاوندی، معاشرت و همسایگی تا زمانی معنا می یابد که همه چیز روتین و عادی است اما با وقوع هر چیزی که خلاف جهت معمول باشد، آدم ها ممکن است یا می توانند، سمت دیگری از خود را بروز دهند. خیانت، اختلاف های مالی یا حتی سلیقه ای، دعواهای ناگهانی با زمینه های کهنه فراموش شده یا فکرها و حرف های تلنبار شده و بیان نشده.

در «غریزه مادرانه» بعد از مرگ یک کودک، چیزهایی عیان می شود که قبلا جایی در درون آدم ها گم شده، فراموش شده اما فقط یک حادثه که هیچکس در آن نقشی نداشته، موجب گشوده شدن گاوصندوق خطرناک ذهن شده و زندگی از جنایت سرریز می شود.

فیلم غریزه مادری

او بچه دارد، من ندارم. او رحم دارد، من ندارم. او خانواده اش کامل است، خانواده من ناقص شده است. ا‌و شادی دارد، من ندارم. حالا به جای تسلیم رنج شدن، موانع را حذف می کنم. یک به یک. انتقام آغاز می شود. برای رسیدن به یک نقطه عالی و دلخواه. همسرم را با دانشی که از خود او آموخته ام، به قتل می رسانم. چرا؟ چون او با نگاه و رفتارش نشان می دهد که مرا مسبب مرگ پسرمان می داند. از تک تک کلماتش انتقام می گیرد. جملاتی که آگاهانه یا از سر سهو به کار برده است. مثل وقتی که مرد می گوید من پسرم مرده است. زن می گوید او بچه من هم بوده است. بگو بچه‌مان.

از مادرشوهر زن همسایه هم انتقام می گیرد. چون از او خواسته که برود و شادی تولد آنها را با چشمان پر از اندوهش خراب نکند. پس او نیز شایسته مرگ است. دیگر هیچ پرچم سفیدی که نشانه صلح باشد، از خانه روبرویی دیده نمی شود. دیگر هیچ دوستی و معاشرتی که واقعی و چون گذشته باشد، وجود ندارد.

مادری که هنوز بچه دارد، یک مانع بزرگ است. برای داشتن آن بچه، باید خانواده اش از سر راه برداشته شود. هیچ ظن بدی به سوی مادر جوان و زیبایی که هنوز سوگوار کودکش است وجود ندارد. زنی با لباس های شیک و کفش های پاشنه بلند که هنوز می تواند نقش یک دوست خیلی نزدیک و صمیمی را به خوبی و درستی ایفا نماید.

فیلم غریزه مادری

نگرانی های مادر دیگر و شک و تردیدهایش نادیده گرفته می شود. حتی وقتی همسرش را از نتیجه کالبدشکافی آگاه می کند، همسرش او را متهم می کند که روان او، چون چند سال گذشته، دوباره دچار آشفتگی شده است و او را تهدید به بستری شدن در آسایشگاه می کند. آن چیزی که درون هر دو زن را به یکدیگر می نمایاند، غریزه شگفت انگیز مادرانگی است و جنگی سخت برای داشتن. یکی می خواهد بچه اش را حفظ کند و دیگری می خواهد آن را برباید. هیچکس نیست که در این مخمصه هولناک، آنها را نجات دهد. یکی را از دیوانگی بسیار عاقلانه و نقشه ای عالی طرح ریزی شده برای کشتار و آن دیگری را برای خلاصی از واقعیتی که تنها ظاهری کابوس گونه دارد و در عمل ویرانی مطلق است.

فیلم محصول ۲۰۲۴ سینمای آمریکا و به کارگردانی بنوا ولوم است. آن هاتاوی به نقش سلین و جسیکا چستین در نقش آلیس بازی های درخشانی از خود نشان می دهند و تماشاگر را همپای خود تا مرز بهت و نابودی پیش می برند؛ فیلمی اقتباس شده از رمانی به همین نام از نویسنده فرانسوی زبان باربارا ابل که در سال ۲۰۱۸ نوشته و فیلمی به زبان فرانسه نیز از آن ساخته شده است.

زهرا مشتاق

فیلم غریزه مادری

فیلم غریزه مادری را در فیلم نت تماشا کنید.

برچسب‌ها: mothers' instinct،غریزه مادری
نظرات

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها