همستر در دنیای سینما

- 5 دقیقه مطالعه
این روزها که همستر همه‌گیر شده است چرا با نقش همستر در دنیای سینما و تلویزیون آشنا نشویم.

به گزارش فیلم‌نت نیوز، این روزها تب هَمستِر (Hamster) در ایران چنان داغ شده است که ‌می‌توان گفت کمتر ایرانی وجود دارد که نام این پدیده را نشنیده باشد. همستر در عرض یک یا دو هفته میلیونها کاربر ایرانی را به سرویس پیام‌رسان تلگرام برگردانده است قطعا شنیده و یا دیده‌ایم که خیلی از افرادِ مسن یا حتی کسانی که با دنیای مجازی آشنایی ندارد بدون اینکه اطلاع داشته باشند توسط نزدیکان‌شان این روزها به سرویس پیام‌رسان تلگرام دعوت شده اند. طبق آمارهای اعلام شده، همستر در مدتی نزدیک به یک ماه و نیم توانسته است ۱۱۶ میلیون کاربر را به خود جذب کند و این رقم درحالی به دست آمده است که واتس‌اپ و اینستاگرام و تیک‌تاک به‌ترتیب در مدت زمان ۳.۵ سال، ۲.۵ سال و ۹ ماه به این آمار دست پیدا کرده بودند. همین سرعت رشد عجیب و غریب باعث شده است که این ربات تلگرامی به یک پدیده همه گیر در جهان و ایران تبدیل شود. همستر اما دقیقا به چه موجودی گفته می شود، همستر یا دهان‌کیسه به گروهی از جوندگان از نوع کیسه گونه گفته می‌شود که به زیرخانواده موشان تعلق دارند. همسترها جانورانی پگاه‌رو هستند یعنی جانورانی که اصولا در زمان پگاه و شفق صبح‌گاهی فعال هستند و در طول روز زیر زمین باقی می‌ماند تا مورد حمله شکارچیان قرار نگیرد. حالا ما در این جا تصمیم گرفته ایم تا قبل از فروکش کردن احتمالی این پدیده اجتماعی به این بهانه به فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که در ‌آنها همستر نقش مهمی دارد نگاهی داشته باشیم.

۱- ماجراجویی‌های شگفت انگیز نیلز (۱۹۸۰) The wonderful Adventures of Nils

یک انیمه ژاپنی که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته سال ۱۹۰۶ سلما لاگرلوف نویسنده سوئدی برنده جایزه نوبل است. این انیمه که در کشور ما نیز در دهه‌های گذشته به نمایش در آمد و طرفداران زیادی هم داشت در بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۱ در ۵۲ قسمت از سوی شبکه NHK ژاپن روی آنتن رفت. بخش اعظم شخصیت‌ها و اتفاقات این انیمه به قصه اصلی سوئدی اش وفادار بود به غیر از بخش کاراکتر همستر سریال که در نسخه کارتونی به داستان اضافه شد. قصه این انیمه درباره شخصیت نیلز هولگرسون یک پسر بچه ۱۴ ساله کشاورز از یک خانواده فقیر است. نیلز هم خیلی تنبل است و هم به دیگران بی احترامی ‌می‌کند. او در اوقات فراغتش نیز از اذیت کردن حیواناتی که در مزرعه خانوادگی شان زندگی ‌می‌کنند لذت ‌می‌برد. یک روز یکشنبه که تعطیل است و والدین نیلز در کلیسا به سر ‌می‌برند اتفاقی رخ ‌می‌دهد، نیلز یک موجود کوچک را ‌می‌گیرد و آن موجود هم که اسیر نیلز شده در ازای آزادی خود، یک سکه طلای بزرگ به این پسرک بازیگوش پیشنهاد ‌می‌دهد. نیلز این پیشنهاد را رد می‌کند و این موجود کوچک نیلز را به چیزی شبیه خودش تبدیل می‌کند با این اتفاق نیلز و همستر خانگی‌اش به نام «کَروت» ابعادشان خیلی خیلی کوچک ‌می‌شود و البته توانایی صحبت کردن با حیوانات را هم به دست ‌می‌آورند و ادامه داستان به ماجراجویی‌های آنها ‌می‌پردازد.

۲- دختر بچه‌ای که پایین لین زندگی می‌کند (۱۹۷۶) The Little Girl Who Lives Down the Lane

جودی فاستر یکی از مهمترین بازیگران زن در سینمای معاصر است. او در سال ۱۹۷۶ در سن ۱۳ سالگی با بازی در فیلم «راننده تاکسی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی به شهرت رسید. «راننده تاکسی» توانست نخل طلایی جشنواره کن آن سال را دریافت کند و سکوی پرتابی برای همه عوامل فیلم از جمله فاستر شد با این حال امروز کمتر کسی از دیگر فیلم جودی فاستر در سال ۱۹۷۶ که اتفاقا در جشنواره کن همان سال هم به نمایش درآمد صحبت ‌می‌کند فیلم «دختر بچه‌ای که پایین لین زندگی می‌کند» با حضور جودی فاستر در نقش اصلی داستان و البته نقش جدی یک همستر در فیلم. «دختر بچه‌ای که پایین لین زندگی می‌کند» درباره یک دختر کوچولوی تنها و همسایه‌های محافظه کار و کنجکاو این دختر است که همواره از او سراغ پدرش را ‌می‌گیرند. این دختر بچه در طول داستان تنها یک رفیق دارد و آن هم یک همستر به نام گوردون است.

۳- تیزپا Bolt (2008)

انیمیشن ماجراجویی اکشن «تیزپا» محصول دیزنی را احتمالا خیلی از علاقه مندان دنیای انیمیشن ‌می‌شناسند کاری که جان تراولتا و مایلی سایرس دو تا از صداپیشه‌های آن بودند و در سال ۲۰۰۸ نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن نیز شد ولی در نهایت جایزه را به شاهکار «وال‌ای» واگذار کرد. داستان این انیمیشن درباره یک سگ به نام بولت (تیزپا) است که تمام زندگی خود را در یک مجموعه تلویزیونی گذرانده است و به شدت اعتقاد دارد که صاحب قدرت‌های فوق العاده ای است. با این وجود هنگامی که پنی صاحب محبوبش در یک برنامه تلویزیونی ربوده ‌می‌شود، بولت برای نجات او از مجموعه فرار ‌می‌کند و در خیابان‌های نیویورک سرگردان ‌می‌شود او در نهایت با یک گربه به نام میتنز و یک همستر به نام راینو که از طرفداران پروپاقرص سریال‌های تلویزیونی بولت است، دوست ‌می‌شود و به کمک آنها سفری را برای بازگشت به خانه‌اش آغاز ‌می‌کند.

۴- اتین! Etienne! (2009)

فیلم کمدی آمریکایی «اتین!» محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی جف میزوشیما که اولین بار در جشنواره سینِ‌ِوگاس به نمایش درآمد و نقدهای مثبت منتقدان را نیز برانگیخت البته  که فیلم اثر چندان شناخته شده ای نیست. داستان این فیلم درباره کاراکتری به نام ریچارد و بهترین دوستش همستری به نام اتین است. ریچارد پس از اینکه متوجه ‌می‌شود اتین بهترین و تنها دوستش که یک همستر کوچولو است مبتلا به سرطان لاعلاج شده است، تصمیم ‌می‌گیرد این حیوان خانگی خود را به یک سفر جاده‌ای با دوچرخه ببرد تا قبل از اینکه مرگ به سراغ این موجود بیاید، دنیا را به او نشان دهد.

۵- همستر جایزه‌بگیر (۲۰۰۳) Bounty Hamster

مجموعه علمی تخیلی نیوزلندی-بریتانیایی همستر جایزه‌بگیر ساخته دیوید مکس فریدمن و آلن گیبلی است که در سال ۲۰۰۳ در ۲۶ اپیزود از شبکه ITV به نمایش درآمد. داستان این مجموعه درباره کیسی هریسون، دختر ۱۳ ساله ای است که پس از ربوده شدن پدرش توسط دزدان دریایی فضایی، به جستجوی پدرش در سراسر جهان  ‌می‌پردازد او در این راه از یک همستر آبی سخنگو به نام ماریون که یک شکارچی جایزه بگیر است، کمک ‌می‌گیرد. رابطه ‌این دو نفر به سبک زوج‌های عجیب و غریب تاریخ سینماست ‌آنها با هم برای یک هدف که همان پیدا کردن پدر کیسی است به سراسر دنیا ‌می‌روند.

برچسب‌ها: جان تراولتا،جودی فاستر،مارتین شین،مایلی سایرس،همستر
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

پربازدیدها