کنت مونت-کریستو ۲۰۲۴ میتواند به موفقیت نسخههای قبل برسد؟
به گزارش فیلمنت نیوز، بعید است کسی رمان ماجراجویی درخشان کنت مونت کریستو اثر الکساندر دومای پدر را خوانده باشد و علاقه ای به تماشای نسخه سینمایی یا تلویزیونی این رمان پرهیجان نداشته باشد، رمانی که به صورت دنباله دار بین سالهای ۱۸۴۴ تا ۱۸۴۶ نوشته شد و در کنار اثر مشهور «سه تفنگدار» احتمالا به عنوان محبوبترین کارهای الکساندر دوما شناخته میشوند. گفته میشود دوما «کنت مونت کریستو» را مانند بسیاری از رمانهای دیگرش، از توسعه طرح داستانی که گاسترایترِ همکار او آگوست ماکوئت پیشنهاد داده بود، نوشت. این رمان از همان ابتدای قرن بیستم یکی از قصههای محبوب اقتباسی سینما لقب گرفت به طوری که فقط تا سال ۱۹۱۸ در حالی که عمر سینما هنوز بسیار کم بود سه اقتباس از این رمان صورت گرفت.
از «کنت مونت کریستو» تا به امروز بیش از ۵۰ فیلم و سریال ساخته شده است که تعدادی از آنها شهرت بیشتری دارند مثل نسخه آمریکایی سال ۱۹۳۴ با بازی رابرت دونات یا نسخه فرانسوی سال ۱۹۶۱ به کارگردانی کلود اوتان-لارا با بازی لویی ژوردان در نقش ادموند دانتس یا تله فیلم انگلیسی با بازی ریچارد چمبرلین محصول ۱۹۷۵ یا نسخه سال ۲۰۰۲ کوین رینولدز با بازی جیم کاویزل و گای پیرس، از مشهورترین اقتباسهای تلویزیونی در قالب سریال نیز میتوان به نسخه سال ۱۹۹۸ این اثر با بازی ژرار دوپاردیو بازیگر صاحب سبک سینمای فرانسه اشاره کرد.
جالب است بدانیم پای کنت مونت کریستو به انیمیشن هم باز شده است برای مثال در سال ۲۰۰۷ در مجموعه مشهور «سیمپسونها» در اپیزودی با عنوان «انتقام غذایی است که سه بار سرو میشود» اقتباسی با نام «کنت مونت فاتسو» صورت میگیرد که ارجاعی به این اثر انتقامی دنیای ادبیات است. از این رمان دهها اجرای رادیویی با صدای چهرههای مشهور و اقتباس تئاتری نیز صورت گرفته که قطعا شنیدن و تماشای آنها خالی از لطف نیست. اما دلیل نوشتن این مطلب جدیدترین اقتباس سینمایی از این اثر است. امسال بعد از نزدیک به دو دهه دوباره یک اقتباس سینمایی از این کتاب راهی سینماهای جهان شده است و از قضا منتقدان و مردم نیز از آن استقبال کرده اند. این نسخه «کنت مونت کریستو» را الکساندر دو لا پاتلیر ساخته و بازیگرانی چون پیر نینی، باستین بویلون و آنائیس دموستی در آن ایفای نقش کردهاند.
این نسخه به مانند اغلب اقتباسهای قبلی محصول کشور خاستگاه این کتاب یعنی فرانسه است. این فیلم اولین بار در جشنواره کن امسال رونمایی شد و یک ماه بعد از نمایش در فستیوال، توسط استودیوی پخش فیلم بزرگ و پرسابقه پته (Pathé) در سینماهای کشور فرانسه عرضه شد. فیلم که با بودجه ۴۲.۹ میلیون یورویی ساخته شده بود و از آن به عنوان گرانترین پروژه سال ۲۰۲۴ فرانسه یاد میشد توانست به فروشی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان دست پیدا کند. این رقم در حالی به دست آمد که نسخه سینمایی قبلی این اثر محصول آمریکا توانسه بود ۷۵ میلیون دلار فروش داشته باشد. تحسین منتقدان را نیز باید به این موفقیت اقتباس تازه اضافه کرد. این فیلم تا به امروز از نظر ۲۶ منتقد در وبسایت راتن تومیتوز امتیاز کامل ۱۰۰ را دریافت کرده است.
کنت مونت کریستو همانطور که احتمالا خیلی از علاقهمندان دنیای ادبیات و سینما میدانند داستان ادموند دانتس است که در سال ۱۸۱۵ در روز ازدواجش، به اتهام دروغین طرفداری از ناپلئون زندانی میشود، او به دلیل حسادت رقیب عشقیاش، فرنان، و رقیب تجاریاش، دانگلار مدت چهارده سال در زندانی به نام شتدیف گرفتار میشود او که قصد ندارد تسلیم شود در زندان مشغول حفر تونلی برای فرار است که با یک زندانی دیگر به نام پدر فاریا آشنا میشود این آشنایی باعث تغییر زندگی ادموند میشود و… این نسخه سینمایی نیز همین داستان را بازگویی کرده است و قصه از زمان تبعید ناپلئون در سال ۱۸۱۵ آغاز میشود. در ادامه با رویوهای مربوط به این فیلم آشنا میشویم.
گیزلا ساوید منتقد اسپانیولی زبان نشریه ال هرالدو درباره این اقتباس نوشت: فیلمنامه، طراحی صحنه و موسیقی این اثر به جذب مخاطب کمک میکند و ما را به درنگ در موضوعات ابدی بشر همچون عدالت، انتقام، خیانت، رحمت و صبر دعوت میکند.
پاول امانوئل انیکولا منتقد موویباف نیز نوشت: من این نسخه را با طراوت و مبتکرانه یافتم، حتی آرزو میکردم کاش فیلمساز زمان بیشتری را صرف غرق کردن تماشاگران در زندگی شخصی و احوالات درونی دانتس میگذاشت. با این حال، این فیلم یک تجربه رضایتبخش و ارزشمند در میان اقتباسهای کنت مونت کریستو است.
کریستین نیولند منتقد آینیوز نوشت: یک برداشت روانشناختی تر و تازه از داستان کلاسیک کنت مونت کریستو که حول عشق و انتقام میگذرد و زمان سه ساعت فیلم را توجیه پذیر میکند.
لیندا ماریک منتقد هییوگایز نیز نوشت: اقتباسی استادانه که تا به امروز به عنوان یکی از بهترین اقتباسها از اثر دوما شناخته میشود. این فیلم یک اثر بصری خیره کننده است که به رمان الکساندر دوما ارج مینهد و برداشتی تازه و قانع کننده از این داستان جاودانه ارائه میدهد.
کوین ماهر منتقد تایمز نوشت: جنبههای ابرقهرمانی واضحی حول داستان الکساندر دوما وجود دارد و سازندگان فیلم به اندازه کافی هوشمند بودهاند که این جنبهها را تقویت کنند.
پیتر دبروژ منتقد پرآوازه نشریه ورایتی نیز نوشت: یک داستان ماجراجویی خیره کننده و از نظر احساسی رضایت بخش، فیلم در مقایسه با اقتباسهای قبلی، با ریتمی سریعتر و هیجانانگیزتر توسط یک گروه از ستارگان اجرا شده است.
محمدامین شکاری